FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tjena.
Funderar lite på det här med stavelser. Vilket är det rätta egentligen? Är Cafe det internationella, eller stavas det så på svenska? Enligt Google så verkar ju inte Google reagera över att det skulle vara fel att stava det med "K", och bolagsverket visar att det finns runt 400 företag registrerade med K, men därmot 8000 med C. Vad anser ni, är det dödsdömt att starta en tjänst med K? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Stavelse är för det första inte samma sätt som stavning =)
Kafé är den korrekta svenska stavningen men café / cafe brukar ju trots det användas betydligt oftare eftersom fik ofta besöks av turister. Hotell brukar numera ofta stava sina namn med hotel istället. Jag tror det kan vara svårare att starta en tjänst med den svenska stavningen men inte omöjligt. Det är dock rent dumt om man inte har den andra stavningen registrerad likaså.
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag tycker egentligen också "kafé", men även "café" finns med i SAOL, så båda är ok.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag tycker att båda stavelserna är acceptabla.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Det är många som skriver Beijing på svenska, vilket jag tycker riktigt sticker i ögonen. Det heter Peking. Det är väl inte många som skulle skriva "Turku" och "Helsinki" istället för "Åbo" och "Helsingfors" på svenska, vilket skulle vara precis samma sak. Nog bäst att stoppa diskussionen nu. Dessutom är vi ju överens. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Jag är inte emot att vi ska kunna ändra vår stavning på vissa ord i svenskan, men så länge SAOL säger att det ska vara på ett visst sätt så tycker jag vi ska följa det. Kanada och Kuba är bra exempel på länder som SAOL/SAOB borde se över den svenska stavningen på enligt mig. EDIT: Bortse från det med länderna, upptäckte att du skrev (bortsett från länder) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||