Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Postförskott rätt i brevlådan

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-20, 15:44 #1
Tezs avatar
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2007
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
Tezs avatar

Reg.datum: Feb 2007
Min systerdotter beställde nyligen piercingsmycken via nätet mot postförskott. Försändelsen blev utdelad rätt i brevlådan!! Eftersom jag sysslar med sånt här själv frågade de mig om det skulle vara så, och att de skulle betala själva på något sätt men så ska det ju verkligen inte gå till.

Posten slarvar titt som tätt med postförskott, lyckas lämna ut dem utan att ta betalt mm. Men att dela ut postförskott som vanligt brev rätt i brevlådan??? Hur kan det gå till?? Jag har inte riktigt haft tid att kolla upp alla postförskotten senaste tiden, men nu blir jag verkligen mörkrädd... Brevbäraren kan ju inte missa att det sitter en massa streckkoder på etiketten gärna.

Har detta hänt er någongång?
Tez är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-20, 16:35 #2
DjFaDDe DjFaDDe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2007
DjFaDDe DjFaDDe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2007
Händer oss för var 750:e försändelse ungefär.
DjFaDDe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-20, 17:07 #3
oloflolofs avatar
oloflolof oloflolof är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2008
oloflolof oloflolof är inte uppkopplad
Medlem
oloflolofs avatar

Reg.datum: Apr 2008
Har hänt mig 1 gång. Beställde ett par filmer och summan var väl runt ~500kr. Snäll som man var gick man till ica (där den skulle hämtas ut ) och betalade.
oloflolof är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-20, 17:11 #4
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Citat:
Originally posted by Tez@Nov 20 2008, 16:44
Min systerdotter beställde nyligen piercingsmycken via nätet mot postförskott. Försändelsen blev utdelad rätt i brevlådan!! Eftersom jag sysslar med sånt här själv frågade de mig om det skulle vara så, och att de skulle betala själva på något sätt men så ska det ju verkligen inte gå till.

Posten slarvar titt som tätt med postförskott, lyckas lämna ut dem utan att ta betalt mm. Men att dela ut postförskott som vanligt brev rätt i brevlådan??? Hur kan det gå till?? Jag har inte riktigt haft tid att kolla upp alla postförskotten senaste tiden, men nu blir jag verkligen mörkrädd... Brevbäraren kan ju inte missa att det sitter en massa streckkoder på etiketten gärna.

Har detta hänt er någongång?
Prata med Mats här på forumet. Han har byggt en koppling mellan Pacsoft och bankgirot/plusgirot för att stämma av utlösta Postförskott. Han borde därför ha bra koll på hur ofta det händer.

Det är vanligare att personalen på utlämningsstället missar att ta betalt, än att brevbäraren delar ut försändelsen direkt i brevlådan. I vilket fall så är det på tolk för ofta som avsändaren inte får betalt...

Mig har det hänt ett flertal gånger (då kunderna själva har hört av sig). Men mörkertalet är förmodligen stort.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-20, 21:06 #5
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Om försändelsen är utlämnad till mottagaren så borde väl rimligtvis avsändaren få betalt oavsett om mottagaren betalar, eller?

Det är ju postens ansvar att ta betalt och har de inte uppfyllt sin del av avtalet så får de själva ta det ekonomiska ansvaret och betala avsändaren.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-20, 21:21 #6
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Citat:
Originally posted by ConnyWesth@Nov 20 2008, 22:06
Om försändelsen är utlämnad till mottagaren så borde väl rimligtvis avsändaren få betalt oavsett om mottagaren betalar, eller?

Det är ju postens ansvar att ta betalt och har de inte uppfyllt sin del av avtalet så får de själva ta det ekonomiska ansvaret och betala avsändaren.
Du har helt rätt Conny. Men tyvärr så kan det vara svårt att upptäcka "svinnet" om man skickar många försändelser. Särskilt om man har en ökning i omsättningen varje år, då syns det inte ens i bokföringen.

Att kontrollera allt manuellt är inte värt besväret. Och att automatisera kontrollen är svårt, eftersom det kräver kopplingar mellan butikens ordersystem, Plusgirot och Pacsoft. Extra komplicerat blir det eftersom Pacsoft ibland visar fel status på försändelserna. Det skulle gå att göra en halvautomatisk lösning med OCR-nummer som sändningsreferens, men det skulle fortfarande kräva mycket manuell kontroll eftersom personalen på utlämningsställena ofta gör fel.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-20, 21:29 #7
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar

Reg.datum: Jan 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Du har helt rätt Conny. Men tyvärr så kan det vara svårt att upptäcka svinnet om man skickar många försändelser. Särskilt om man har en ökning i omsättningen varje, då syns det inte ens i bokföringen.
Att kontrollera allt manuellt är inte värt besväret. Och att automatisera kontrollen är svårt, eftersom det kräver kopplingar mellan butikens ordersystem, Plusgirot och Pacsoft. Extra komplicerat blir det eftersom Pacsoft ibland visar fel status på försändelserna. Det skulle gå att göra en halvautomatisk lösning med OCR-nummer som sändningsreferens, men det skulle fortfarande kräva mycket manuell kontroll eftersom personalen på utlämningsställena ofta gör fel.
Hur stort kan svinnet vara, rent ekonomiskt? Den här kontrollen låter ju som en klockren möjlighet för den som redan har kontakterna som behövs att gå in och sälja som en tjänst.
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-21, 09:58 #8
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
Det hände oss en gång för typ 2 år sen, posten fick betala ut pengarna till oss iallafall trots att kunden inte gjort det.
rocky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017