FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Min systerdotter beställde nyligen piercingsmycken via nätet mot postförskott. Försändelsen blev utdelad rätt i brevlådan!! Eftersom jag sysslar med sånt här själv frågade de mig om det skulle vara så, och att de skulle betala själva på något sätt men så ska det ju verkligen inte gå till.
Posten slarvar titt som tätt med postförskott, lyckas lämna ut dem utan att ta betalt mm. Men att dela ut postförskott som vanligt brev rätt i brevlådan??? Hur kan det gå till?? Jag har inte riktigt haft tid att kolla upp alla postförskotten senaste tiden, men nu blir jag verkligen mörkrädd... Brevbäraren kan ju inte missa att det sitter en massa streckkoder på etiketten gärna. Har detta hänt er någongång? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Händer oss för var 750:e försändelse ungefär.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Har hänt mig 1 gång. Beställde ett par filmer och summan var väl runt ~500kr. Snäll som man var gick man till ica (där den skulle hämtas ut ) och betalade.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Det är vanligare att personalen på utlämningsstället missar att ta betalt, än att brevbäraren delar ut försändelsen direkt i brevlådan. I vilket fall så är det på tolk för ofta som avsändaren inte får betalt... Mig har det hänt ett flertal gånger (då kunderna själva har hört av sig). Men mörkertalet är förmodligen stort. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Om försändelsen är utlämnad till mottagaren så borde väl rimligtvis avsändaren få betalt oavsett om mottagaren betalar, eller?
Det är ju postens ansvar att ta betalt och har de inte uppfyllt sin del av avtalet så får de själva ta det ekonomiska ansvaret och betala avsändaren. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Citat:
Att kontrollera allt manuellt är inte värt besväret. Och att automatisera kontrollen är svårt, eftersom det kräver kopplingar mellan butikens ordersystem, Plusgirot och Pacsoft. Extra komplicerat blir det eftersom Pacsoft ibland visar fel status på försändelserna. Det skulle gå att göra en halvautomatisk lösning med OCR-nummer som sändningsreferens, men det skulle fortfarande kräva mycket manuell kontroll eftersom personalen på utlämningsställena ofta gör fel. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det hände oss en gång för typ 2 år sen, posten fick betala ut pengarna till oss iallafall trots att kunden inte gjort det.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|