WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Postförskott rätt i brevlådan (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=33425)

Tez 2008-11-20 15:44

Min systerdotter beställde nyligen piercingsmycken via nätet mot postförskott. Försändelsen blev utdelad rätt i brevlådan!! Eftersom jag sysslar med sånt här själv frågade de mig om det skulle vara så, och att de skulle betala själva på något sätt men så ska det ju verkligen inte gå till.

Posten slarvar titt som tätt med postförskott, lyckas lämna ut dem utan att ta betalt mm. Men att dela ut postförskott som vanligt brev rätt i brevlådan??? Hur kan det gå till?? Jag har inte riktigt haft tid att kolla upp alla postförskotten senaste tiden, men nu blir jag verkligen mörkrädd... Brevbäraren kan ju inte missa att det sitter en massa streckkoder på etiketten gärna.

Har detta hänt er någongång?

DjFaDDe 2008-11-20 16:35

Händer oss för var 750:e försändelse ungefär.

oloflolof 2008-11-20 17:07

Har hänt mig 1 gång. Beställde ett par filmer och summan var väl runt ~500kr. Snäll som man var gick man till ica (där den skulle hämtas ut ) och betalade.

Gustav 2008-11-20 17:11

Citat:

Originally posted by Tez@Nov 20 2008, 16:44
Min systerdotter beställde nyligen piercingsmycken via nätet mot postförskott. Försändelsen blev utdelad rätt i brevlådan!! Eftersom jag sysslar med sånt här själv frågade de mig om det skulle vara så, och att de skulle betala själva på något sätt men så ska det ju verkligen inte gå till.

Posten slarvar titt som tätt med postförskott, lyckas lämna ut dem utan att ta betalt mm. Men att dela ut postförskott som vanligt brev rätt i brevlådan??? Hur kan det gå till?? Jag har inte riktigt haft tid att kolla upp alla postförskotten senaste tiden, men nu blir jag verkligen mörkrädd... Brevbäraren kan ju inte missa att det sitter en massa streckkoder på etiketten gärna.

Har detta hänt er någongång?

Prata med Mats här på forumet. Han har byggt en koppling mellan Pacsoft och bankgirot/plusgirot för att stämma av utlösta Postförskott. Han borde därför ha bra koll på hur ofta det händer.

Det är vanligare att personalen på utlämningsstället missar att ta betalt, än att brevbäraren delar ut försändelsen direkt i brevlådan. I vilket fall så är det på tolk för ofta som avsändaren inte får betalt...

Mig har det hänt ett flertal gånger (då kunderna själva har hört av sig). Men mörkertalet är förmodligen stort.

Conny Westh 2008-11-20 21:06

Om försändelsen är utlämnad till mottagaren så borde väl rimligtvis avsändaren få betalt oavsett om mottagaren betalar, eller?

Det är ju postens ansvar att ta betalt och har de inte uppfyllt sin del av avtalet så får de själva ta det ekonomiska ansvaret och betala avsändaren.

Gustav 2008-11-20 21:21

Citat:

Originally posted by ConnyWesth@Nov 20 2008, 22:06
Om försändelsen är utlämnad till mottagaren så borde väl rimligtvis avsändaren få betalt oavsett om mottagaren betalar, eller?

Det är ju postens ansvar att ta betalt och har de inte uppfyllt sin del av avtalet så får de själva ta det ekonomiska ansvaret och betala avsändaren.

Du har helt rätt Conny. Men tyvärr så kan det vara svårt att upptäcka "svinnet" om man skickar många försändelser. Särskilt om man har en ökning i omsättningen varje år, då syns det inte ens i bokföringen.

Att kontrollera allt manuellt är inte värt besväret. Och att automatisera kontrollen är svårt, eftersom det kräver kopplingar mellan butikens ordersystem, Plusgirot och Pacsoft. Extra komplicerat blir det eftersom Pacsoft ibland visar fel status på försändelserna. Det skulle gå att göra en halvautomatisk lösning med OCR-nummer som sändningsreferens, men det skulle fortfarande kräva mycket manuell kontroll eftersom personalen på utlämningsställena ofta gör fel.

MMC 2008-11-20 21:29

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav
Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth
Om försändelsen är utlämnad till mottagaren så borde väl rimligtvis avsändaren få betalt oavsett om mottagaren betalar, eller?
Det är ju postens ansvar att ta betalt och har de inte uppfyllt sin del av avtalet så får de själva ta det ekonomiska ansvaret och betala avsändaren.

Du har helt rätt Conny. Men tyvärr så kan det vara svårt att upptäcka svinnet om man skickar många försändelser. Särskilt om man har en ökning i omsättningen varje, då syns det inte ens i bokföringen.
Att kontrollera allt manuellt är inte värt besväret. Och att automatisera kontrollen är svårt, eftersom det kräver kopplingar mellan butikens ordersystem, Plusgirot och Pacsoft. Extra komplicerat blir det eftersom Pacsoft ibland visar fel status på försändelserna. Det skulle gå att göra en halvautomatisk lösning med OCR-nummer som sändningsreferens, men det skulle fortfarande kräva mycket manuell kontroll eftersom personalen på utlämningsställena ofta gör fel.

Hur stort kan svinnet vara, rent ekonomiskt? Den här kontrollen låter ju som en klockren möjlighet för den som redan har kontakterna som behövs att gå in och sälja som en tjänst.

rocky 2008-11-21 09:58

Det hände oss en gång för typ 2 år sen, posten fick betala ut pengarna till oss iallafall trots att kunden inte gjort det.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson