FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vi driver en resebyrå med försäljning av resor och biljetter via Internet. Under sommaren har det inkommit en hel del bokningar där det till exempel står felaktiga/falska uppgifter. Hur bör man behandla detta? skall man göra polisanmälan och skicka IP:t till isp´s eller vad gäller?
Och samma, vad gäller om kunden efter en resa ringer och säger att han aldrig beställt något. Vi har tyvärr inte möjlighet att kolla upp till 100 % säkerhet om personen ifråga använt sina biljetter eller inte? Vad göra? Det är väl ord mot ord då? Kan man få fram vart ifrån en bokning blivit gjord etc via IP:t, kostnad? Och slutligen är det värt att lägga ner jobbet för en bokning som kanske är värd max 1000 kr? Hur gör ni? MVH Fredrik |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Något måste man göra, annars kan det bara växa. Tex om någon sitter och gör större antal falska beställningar.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||||
|
|||||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
// Mats |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Och funkar det bra att bara kolla upp personnr osv ?
Är ju inte allt för svårt att få tag på sånt. Kanske inte så många som sitter och gör falska beställningar iaf ;D |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
// Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Mats:
Hittils har vi bara tagit de sex första siffrorna i personnumret. I år skall vi jobba på att få hela personnumret. Du skall få ett PM ang. den tjänsten du pratade om. Problemet vi har haft att det är så illa att det är en del människor som går in o bokar i andra personers namn etc. Blir ett 20-tal ärenden per år. men det börjar bli lite irriterande. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Jag tror ju inte att dom som beställer i annans namn har fullständig koll på folbokförd adress, samt komplett personnummer. // Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
När jag läste detta tänkte jag direkt på ACME Group. Jag kan reka dem varmt, använder dem i flera case där dem tom kan köpa fakturan för 98%.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Ang. dom fyra sista siffrorna i personnumret.
Hur gör ni med kunder som inte vill uppge det på beställnings-sidan? Gör ni så att inte beställning går igenom om man inte har ett korrekt 10 siffrigt eller sätter ni er efterhand och mailar alt. ringer upp kunden för att få dom? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|