WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Falska beställningar på internet? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=3752)

Fredrik 2004-09-19 00:03

Vi driver en resebyrå med försäljning av resor och biljetter via Internet. Under sommaren har det inkommit en hel del bokningar där det till exempel står felaktiga/falska uppgifter. Hur bör man behandla detta? skall man göra polisanmälan och skicka IP:t till isp´s eller vad gäller?

Och samma, vad gäller om kunden efter en resa ringer och säger att han aldrig beställt något. Vi har tyvärr inte möjlighet att kolla upp till 100 % säkerhet om personen ifråga använt sina biljetter eller inte? Vad göra? Det är väl ord mot ord då?

Kan man få fram vart ifrån en bokning blivit gjord etc via IP:t, kostnad? Och slutligen är det värt att lägga ner jobbet för en bokning som kanske är värd max 1000 kr?

Hur gör ni?

MVH
Fredrik

Tobias Turesson 2004-09-19 00:05

Något måste man göra, annars kan det bara växa. Tex om någon sitter och gör större antal falska beställningar.

Mats 2004-09-19 00:17

Citat:

Vi driver en resebyrå med försäljning av resor och biljetter via Internet. Under sommaren har det inkommit en hel del bokningar där det till exempel står felaktiga/falska uppgifter. Hur bör man behandla detta? skall man göra polisanmälan och skicka IP:t till isp´s eller vad gäller?
Du tar väl personnummer på den som beställer och då är det ganska enkelt att kolla om folkbokföringsadressen stämmer med den som beställt. Har byggt in det automatiskt för dom beställer mot faktura på Lastbryggan.

Citat:

Och samma, vad gäller om kunden efter en resa ringer och säger att han aldrig beställt något. Vi har tyvärr inte möjlighet att kolla upp till 100 % säkerhet om personen ifråga använt sina biljetter eller inte? Vad göra? Det är väl ord mot ord då?
Då har du ju folkbokföringen/personnumret som underlag för en polisanmälan.

Citat:

Kan man få fram vart ifrån en bokning blivit gjord etc via IP:t, kostnad?
Mycket svårt som företag, har försökt några gånger men det måste nästan alltid bli polisiärt för att man skall få reda på nåt.

Citat:

Och slutligen är det värt att lägga ner jobbet för en bokning som kanske är värd max 1000 kr?
Jobbet med kontrollen på kunderna är minimalt och även ganska billigt så det tycker jag absolut att det är värt.

// Mats

Tobias Turesson 2004-09-19 02:05

Och funkar det bra att bara kolla upp personnr osv ?
Är ju inte allt för svårt att få tag på sånt.

Kanske inte så många som sitter och gör falska beställningar iaf ;D

Mats 2004-09-19 11:47

Citat:

Och funkar det bra att bara kolla upp personnr osv ?
Är ju inte allt för svårt att få tag på sånt.

Köper tjänsten av Svensk Upplysningstjänst genom ACME Group, skicka mig ett PM så kan jag förse dig med en bra kontakt. En förutstättning är att du har ett registrerat företag.

Citat:

Kanske inte så många som sitter och gör falska beställningar iaf
Det är en billig garanti för att kunna "gå vidare" med dom som inte betalar sina fakturor, jag gör även kontroll så att dom inte har betalningsanmärkningar, då är det stopp med fakturabetalning. Den lilla kostnaden lägger jag på kundens fraktkostnad.

// Mats

Fredrik 2004-09-19 12:25

Mats:
Hittils har vi bara tagit de sex första siffrorna i personnumret. I år skall vi jobba på att få hela personnumret. Du skall få ett PM ang. den tjänsten du pratade om.

Problemet vi har haft att det är så illa att det är en del människor som går in o bokar i andra personers namn etc. Blir ett 20-tal ärenden per år. men det börjar bli lite irriterande.

Mats 2004-09-19 12:57

Citat:

Problemet vi har haft att det är så illa att det är en del människor som går in o bokar i andra personers namn etc. Blir ett 20-tal ärenden per år. men det börjar bli lite irriterande.
Fördelen med att göra kontrollen är ju att du kan matcha beställarens namn och den folkbokförda, finns det några frågetecken är det ju bara mejla och få det bekräftat.

Jag tror ju inte att dom som beställer i annans namn har fullständig koll på folbokförd adress, samt komplett personnummer.

// Mats

nicce 2004-10-19 21:06

När jag läste detta tänkte jag direkt på ACME Group. Jag kan reka dem varmt, använder dem i flera case där dem tom kan köpa fakturan för 98%.

Lundmark 2004-10-19 21:13

Ang. dom fyra sista siffrorna i personnumret.

Hur gör ni med kunder som inte vill uppge det på beställnings-sidan?

Gör ni så att inte beställning går igenom om man inte har ett korrekt 10 siffrigt eller sätter ni er efterhand och mailar alt. ringer upp kunden för att få dom?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson