Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Bank för företaget?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-07-28, 20:38 #1
moozers avatar
moozer moozer är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2004
Nykomling
moozers avatar

Tjenare!

Ska starta upp konto och koppla bankgiro till kontot, men frågan är vilken bank som är mest fördelaktig.
Jag kommer även att lösa in en hel del utländska checkar, så den avgiften är viktig att den är så låg som möjligt (130:- på SEB)

Någon som har några bra tips på vilken bank som passar till ett mindre företag med mest inkomster via utl checkar?

Gärna lite ränta och låga kostnader :-)

Mvh,
Mattias
moozer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-28, 23:43 #2
qraze qraze är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2004
Medlem

Citat:
Originally posted by moozer@Jul 28 2004, 20:38
Tjenare!

Ska starta upp konto och koppla bankgiro till kontot, men frågan är vilken bank som är mest fördelaktig.
Jag kommer även att lösa in en hel del utländska checkar, så den avgiften är viktig att den är så låg som möjligt (130:- på SEB)

Någon som har några bra tips på vilken bank som passar till ett mindre företag med mest inkomster via utl checkar?

Gärna lite ränta och låga kostnader :-)

Mvh,
Mattias
Vi har valt föreningssparbanken till vår bank. Där har vi våra konton, bankgiro och företagskort, etc.
Sen har vi postgiro också men det har vi bara för våra kunders skull. Dom tar betalt för allt du gör på kontot.

Nu har jag inte priserna i huvet men jag betalar en årsavgift för bankgirot och internetbanken. Och min åsikt är att föreningssparbankens internetbank är bäst av de nu existerande. Det är ingen större kostnad alltså och när du betalt för bankgirot och internetbanken betalar du inget mer. Oavsett hur många transaktioner du har, etc.

Nåja, där har du min åsikt.
qraze är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-29, 19:47 #3
moozers avatar
Nykomling

Nykomling
moozers avatar

Citat:
Originally posted by qraze@Jul 28 2004, 23:43
Vi har valt föreningssparbanken till vår bank. Där har vi våra konton, bankgiro och företagskort, etc.
Sen har vi postgiro också men det har vi bara för våra kunders skull. Dom tar betalt för allt du gör på kontot.

Nu har jag inte priserna i huvet men jag betalar en årsavgift för bankgirot och internetbanken. Och min åsikt är att föreningssparbankens internetbank är bäst av de nu existerande. Det är ingen större kostnad alltså och när du betalt för bankgirot och internetbanken betalar du inget mer. Oavsett hur många transaktioner du har, etc.

Nåja, där har du min åsikt.
Tackar så mycket!

Har något minne av att nån tidning skrev just om banker som passar småföretag, med mindra krav på möjlighet att träffa personalen etc .
Vad jag minns kunde man få bättre ränta, lägre avgifter.

Speciellt det med bättre ränta är ju alltid trevligt..

Får nog gå in till SEB som e min vanliga bank o prata lite med dem om ingen annan har något bra tips :-)

//Mattias
Oläst 2004-07-30, 00:37 #4
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2004
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar

Reg.datum: Mar 2004
Hej!
Jag arbetar på Nordea och skulle kunna säga lite vad banken erbjuder. Kom ihåg att alla åsikter, dvs sådant som inte är fakta, är mina egna och inte bankens generella synpunkter.

För det första så är räntan låg i hela världen just nu. Man tjänar inga pengar på ränta utan det gäller att låsa pengarna i exempelvis fonder för att få något mer än 0.1-0.5%

Eftersom Nordea äger postgirot så är det ganska smidigt att ha Nordea, ifall man tänkt ha ett postgirokonto. Jag har själv F-skatt och ett postgirokonto samt ett företagskort av typen VISA kopplat till det för knappa 500kr / år för både konto och kortet.

När det gäller checkarna där så vet jag att privatpersoner betalar runt 100kr för att lösa in utländska checkar, kan kolla på intranätet vad taxan är för företag men jag tror inte att det ska vara så mycket dyrare. Sådana kostnader kan man väldigt lätt få ner till 0:- ifall man känner den som tar hand om checken på banken

Som företagskund på Nordea får man även gratis rådgivning efter tidsbokning där man kan ställa sina frågor om vad som är mest fördelaktigt osv. En personlig bankman alltså.

Visst, jag är ganska partisk och jag vet Nordeas sortiment rätt bra. Vet dock att jag jämförde priser mellan Föreningssparbanken och Nordea när jag startade min lilla firma som jag har på sidan om och deras bankgiro + företags-VISA var betydligt dyrare än Nordeas lösning.
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-30, 00:42 #5
moozers avatar
Nykomling

Nykomling
moozers avatar

Partiska svar ska inte föraktas :-)
Perfekt sätt att få höra lite fakta som man kan ta till sig själv sen..

Får tacka för det långa svaret!!

Vet du hur stor skillnaden är för att lösa in checkar för företag i jämförelse för privat?

//Mattias
Oläst 2004-07-30, 07:45 #6
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2003
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2003
Citat:
Originally posted by Kristofer@Jul 30 2004, 00:37
För det första så är räntan låg i hela världen just nu. Man tjänar inga pengar på ränta utan det gäller att låsa pengarna i exempelvis fonder för att få något mer än 0.1-0.5%
Länsförsäkringar Bank har 0,5% på lönekonto och 1,4% på sparkonto just nu (du kan flytta när du vill mellan spar- och lönekonto).
Oläst 2004-07-30, 08:10 #7
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Kristofer@Jul 30 2004, 00:37
Hej!
Jag arbetar på Nordea och skulle kunna säga lite vad banken erbjuder. Kom ihåg att alla åsikter, dvs sådant som inte är fakta, är mina egna och inte bankens generella synpunkter.

Eftersom Nordea äger postgirot så är det ganska smidigt att ha Nordea, ifall man tänkt ha ett postgirokonto. Jag har själv F-skatt och ett postgirokonto samt ett företagskort av typen VISA kopplat till det för knappa 500kr / år för både konto och kortet.

När det gäller checkarna där så vet jag att privatpersoner betalar runt 100kr för att lösa in utländska checkar, kan kolla på intranätet vad taxan är för företag men jag tror inte att det ska vara så mycket dyrare. Sådana kostnader kan man väldigt lätt få ner till 0:- ifall man känner den som tar hand om checken på banken

Som företagskund på Nordea får man även gratis rådgivning efter tidsbokning där man kan ställa sina frågor om vad som är mest fördelaktigt osv. En personlig bankman alltså.

Visst, jag är ganska partisk och jag vet Nordeas sortiment rätt bra. Vet dock att jag jämförde priser mellan Föreningssparbanken och Nordea när jag startade min lilla firma som jag har på sidan om och deras bankgiro + företags-VISA var betydligt dyrare än Nordeas lösning.
Vi har naturligtvis både postgiro (nordea) och bankgiro (Föreningssparbanken).
Varför vi valt att inte använda postgirot mer än nödvändigt är för att postgirot drar avgifter på alla transaktioner vi gör.
Föreningssparbanken tar en låg årsavgift för internetbanken och någon hundralapp för bankgirot, det är allt.
Oläst 2004-07-30, 09:10 #8
Andreas Andreas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
Andreas Andreas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
Om du värdesätter internetbank högt har jag en kanonbank på det området, Danske Bank. Deras Buissness Online är väldigt bra.
Har annars använt Föreningssparbanken, men internetbanken är alldeles för oeffektiv där.

Andreas
Andreas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-30, 10:28 #9
Jymdis Jymdis är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Jymdis Jymdis är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Jag har föreningssparbanken i Skurup, en fristående bank.
Inga avgifter öht när det gäller konto, kort och internetbank. Hur mycket dom tar för att lösa in utländska checkar vet jag dock inte.
Jymdis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-30, 12:24 #10
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Andreas@Jul 30 2004, 09:10
Om du värdesätter internetbank högt har jag en kanonbank på det området, Danske Bank. Deras Buissness Online är väldigt bra.
Har annars använt Föreningssparbanken, men internetbanken är alldeles för oeffektiv där.

Andreas
Oeffektiv ?
På vilket sätt ?

Jag har inte använt Danske Bank så jag kan tyvärr inte kommentera den men jag har provat både handelsbankens och nordeas och dom är inge vidare.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017