FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
En nyutbildad lärare blev lovad jobb på Hammargymnasiet i Gamleby utanför Västervik. Anledningen? Han spelar gitarr i black metal-bandet Blodsrit och rektorn blev orolig för att skolan har lärare som är med i Pingstkyrkan samt att föräldrar skulle reagera och ta sina barn ur skolan.
Se länkar till tidningsartiklar här (det är inte menat som egenreklam...). Emil Koverot har anmält incidenten till JO och har lyckligtvis fått fackets stöd. Man bör ges samma möjligheter till ett jobb oavsett om man är anarkist, nazist eller jultomte så länge man inte för in något direkt olämpligt i sin yrkesroll. Just i detta fall kunde ju Emil ha hävdat att föräldrar lika gärna kan ha något emot att skolan har pingstvänner som lärare.... Aftonbladet Expressen Ingen egenreklam är tillåten på WN. Inget hindrar dig från att infoga länkarna här, vilket jag hjälpt dig med nu. // Moderator
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Sjukt att man inte får ha sin egen musiksmak.. men en sak som ja helt stöder är att man ska få veta vad för religion som folk har, för avslöjar inte den personen att han är med i någon sekt eller något så tycker jag att arbetsgivaren får bryta kontraktet när han vill. för jag vill inte ha några sjuka människor under mig, inte heller folk som är starkt troende. Visst man kan få va religiös, men hade den nämnt ett ord om den religionen på arbetet hade ja gett han en varning direkt.
För ja skulle aldrig anställt någon som blir pisstoff när någon elev kommer med något "ateistiskt" för jag vet att sådana lärare slänger ur sig allt och hatar den eleven senare, för religion är skit. Hade en über kristen lärare när jag var yngre, hon hatade i stort sett alla som inte trodde på det hon sa om gud. Hon försökte få in propaganda i våra huvuden men vi sa emot, och vi fick skit för det. Kanske detta som han påpekar med pingstkyrkan? Men musiksmak bryr jag mig inte om, men religion däremot. *********************** Efter ha läst aftonblaskan om det så förstod ja lite mer, Sjukt, gå till domstol, detta är sjukt, att rektorn ska favorisera sina kristna pingst nissar är ju diskriminering. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Religion är alltid känsliga saker. Tycker dock inte skolans handlande i det här fallet är korrekt. Jag hade hellre sätt att man försökt komma överens. Lärare skall ju ha rätt att ge sin åskådning på en sak eller fråga. Dock måste ju läraren berätta om de övriga alternativen och helst vara objektiv. Mångfalden berikar...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Jag menar detta: Anta att ja är rektor på en skola: Det finns en lärare som är muslim, en kristen,en ateist. Hade muslimen eller den kristna försökt proppa i massa skit i mina elever om deras religioner hade jag gett dom sparken direkt. Att musikläraren lyssnar på hårdrock eller spelar i en musikgrupp på sin fritid som har tex, nazistiska låtar, eller något hade inte stört mig. så länge inte det kommer upp på arbetstid och i skolan. likaså religion. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Vill bara påpeka att Blodsrits musik inte har något som helst med nazism att göra. Det lite roliga i situationen är ju att han dessutom är utbildad lärare i just religion (även om det var som estetlärare han fick anställningen; om han nu verkligen fick den, det talas om jobblöfte i någon artikel medan det på annat håll står att han blev uppsagd....).
sasserdude, håller absolut inte med dig om religionen. Det bör ha lika lite att göra med kvalifikationerna som musikintresse eller politisk övertygelse men självklart ska man försöka hålla sig så objektiv som möjligt i sin undervisning om man nu är lärare men frågar eleverna vad man själv tycker (vilket händer inte alltför sällan) så har man givetvis rätt att svara.
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Jag vet inte hela historien men måste säga att det var dumt av rektorn att säga att det var p.g.a. musiken han fick kicken, det är ju som att be om att det ska bli nyhetsuppbåd. Kunde han inte bara ha sagt "du är inte rätt man för jobbet, sorry" eller liknande? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Jag tycker inte något ska spela roll, oavsett religion eller musiksmak ska man generellt kunna bli anställd. I gymnasiet hade jag en lärare i religionskunskap som var ateist, vilket förstörde lite av religionskunskapen för då berätta hon allting ur en ateists perspektiv för att få alla att tycka att allt hon tyckte var rätt och det andra fel. Så självklart tycker jag att man ska vara försiktig med anställning av människor i olika stilar, men om den som ska anställas kan vara opartisk i sitt lärande så spelar det ingen roll. Nu vet inte jag hur han ser ut, men att ha en långhårig man med skägg, som har diverse dödsmetaltröjor på sig och gör djävulstecken kanske inte skulle passa in som lärare i religion då. Ursäkta för överdriften. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
I det här fallet som du nämner är dock lite larvigt, att spela hårdrock band behöver inte vara något negativt... |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|