Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Nyregistrerad eller snapback?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-29, 00:51 #1
pitbulls avatar
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pitbulls avatar

Reg.datum: May 2004
För debattens skull...

Jag har stillatigandes studerat det nya fenomen som dyker upp allt oftare i avdelningen köp/sälj domäner på WN men måste nu ställa frågan som ingen tycks ha tänkt på:

Vad egentligen skillnaden på att nyregistrera en domän i syfte att sälja den snabbt jämfört med att köpa en domän genom snapback med samma syfte?

Att försvara snapback med något slags kvalitetsresonemang är generellt sett bara ett ihåligt argument. Jag och alla andra kan köpa mängder med riktigt usla skräpdomäner med över 6 månaders historik genom snapback, men inte f*n blir kvalitén högre för det.

Som jag ser det så är det same shorts different name... och därmed är också syftet med 6-månaders regeln urholkad genom någon slags hemmagjord kryphåls-logik.

Givetvis ska det vara 6 månaders historik med nuvarande ägare som gäller och ingenting annat...

Hur går era tankar och funderingar kring detta?

/S
pitbull är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-29, 01:16 #2
Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Tycker personligen inte det är något problem med att även nyreggade domäner postas. SÅ många annonser är det ju ändå inte. Nu är väl den stora rushen med IDN över så troligen mindre skräpdomäner till salu.
Isak är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-29, 02:43 #3
MrMike MrMike är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2007
MrMike MrMike är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2007
Jag personligen ser inte heller något problem med snappade domäner som läggs ut för budgivning. Är man inte intresserad, så är man inte. Konstigare än så behöver det inte vara..
Handeln med domäner känns ju inte ens helt accepterad av dom som sysslar med det själva , och än mindre av dom som inte sysslar med det alls. h34r:
Och det sticker givetvis i Svenskens ögon om någon försöker göra snabba pengar.. Jämför man med daytraders inom aktiehandeln, så finns det många likheter, fast också många olikheter. Acceptansen är en sådan.

Men i slutändan är det självklart forumets policy som skall gälla, så 6 månader är 6 månader.
Samtidigt är ju internet lite större, lite mer, än bara wn, så det finns säkert utrymme på andra platser om man känner att det rycker i tjäna-pengar-tarmen. Men jag har som sagt inga problem om det dyker upp domäner som inte har haft samma ägare i minst 6 månader.
MrMike är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-29, 02:58 #4
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Dec 2003
Helix Helix är inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2003
Själv anser jag att 6 månaders-regeln eller vilken regel som helst, bör tillämpas likadant på domäner; snapback, vanliga, gula, blåa eller röda

Om man köper domän på snapback eller vanligt, spelar ingen roll. Vill man sälja den direkt så är köpet av samma ändamål.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-29, 08:22 #5
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Originally posted by Isak@Feb 29 2008, 02:16
Tycker personligen inte det är något problem med att även nyreggade domäner postas. SÅ många annonser är det ju ändå inte. Nu är väl den stora rushen med IDN över så troligen mindre skräpdomäner till salu.
Du tror inte det blir samma sak mot slutet av varje år nu? IIS lär väl köra domänrea nästa vinter också...

I övrigt håller jag med pitbull och Terabyte. Det blir så jäkla mycket skittrådar att kolla igenom innan man hittar något av minsta intresse.
Oläst 2008-02-29, 08:50 #6
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2005
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2005
det konstiga är att man har regga en domän och slänga upp en askass sida på 1timme.
Och då är det fritt framm att sälja siter/domäner som är yngre än 6 månader.

Ett lysande exempel: http://www.webmasternetwork.se/f26t27508.html
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-29, 09:29 #7
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2006
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Originally posted by MrMike@Feb 29 2008, 03:43
Och det sticker givetvis i Svenskens ögon om någon försöker göra snabba pengar..
Då finns det som alternativ Sedo, Miss Domain, Blocket m.m.som är verksamheter anpassade för denna typ av handel. Här på wn finns det utrymme för mer kvalificerad försäljning med såväl långa presentationer och möjlighet till diskussion runt den sålda produkten. Jag tycker 6 mån för vanliga domäner och 3 mån för snapback. Hursomhelst har jag ändå svårt att förstå att en del vill sälja direkt utan att kolla potentialen i några månader.
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-29, 09:41 #8
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2004
Davves avatar

Citat:
Originally posted by Ara@Feb 29 2008, 09:50
det konstiga är att man har regga en domän och slänga upp en askass sida på 1timme.
Och då är det fritt framm att sälja siter/domäner som är yngre än 6 månader.
Ett lysande exempel: http://www.webmasternetwork.se/f26t27508.html
Ser inget dåligt med den sidan Ara, ser ganska trevlig ut och kan säkert bli värd mer än 2000 kr på bara nån månad. Vi ska vara glada att folk säljer för det priset, att gör det som han eller någon annan gjort på den sidan skulle inte jag göra för 2000 kr och inte många andra heller. 2000 kr är 2 timmars arbete ungefär, undrar hur mycket du hinner göra på den tiden.

Visst ska det vara regler i ett forum, men jag förstår inte det med 6 månader riktigt, har man en bra domän och behöver pengar och är villig att släppa den snabbt så kommer någon annan glädjas istället. Som om bloclet skulle införa att jag ska ha min Tv i 6 månader innan jag kan lägga in den till försäljning där. Skapar man ett forum för försäljning så ska det säljas och köpas där och inte klankas på varandra i onödan eller?
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-29, 09:56 #9
Supermoderator

Supermoderator

Det var en ganska usel jämförelse med en tv på blocket =)
Oläst 2008-02-29, 10:01 #10
Davves avatar

Davves avatar

Ja, även om det inte var den bästa jämförelsen så är det fortfarande så att jag som köpare vill åt produkter till bra pris, gäller även domäner.Och bra pris får man inte genom att sätta ett datum på säljaren utan man får det då säljaren är i behov av pengar och väljer att sälja något. Det är då man kan göra en bra affär, om 6 månader kanske han inte behöver de små pengar och jag förlorar min chans att köpa den billigt, så ser jag det
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017