FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej.
Jag ska sjösätta mitt webbprojekt om ett par månader så det börjar bli dags att köpa och trimma in en lämplig server. Behöver nu lite hjälp att välja vad jag ska ha för hårdvara. Servern kommer att köra en J2EE Application Server, webbserver samt databas. Den kommer att processa mycket data och kommer att skriva förhållandevis mycket till diskarna. Operativsystem kommer bli Linux. Det som står på specifikationslistan nu är: Minne: Minst 4 GB Processor: Två stycken, flera kärnor. Disk: Två stycken, minst 50 GB, RAID 1, minst 10k rpm Jag vill ha en server som möter mina specifikationer och är så stabil som möjligt, sen är ju priset (som alltid) en faktor också. Har kollat på följande: Mullet Modell: MRS-400 Minne: 4GB 667MHz FB-DIMM Processor: 2 x Xeon 5310 Quad Core 1.60GHz/1066FSB/2*4MB Disk: 2 x 74GB Raptor 10Krpm, 4.6ms Pris: 17 970,00 ink. moms och frakt Dell Modell: PowerEdge SC1435 Minne: 4GB DDR2 667MHz Memory Processor: 2 x Dual Core AMD Opteron 2216; 2.4GHz, 2X1MB Cache, 95W, 1Ghz HyperTransport Disk: 2 x 73GB 15,000rpm 3.5inch SAS Pris: 22 542,50 ink. moms och frakt Vet inte så mycket om Supermicro (Mullet) och Dell har jag dålig erfarenhet av när det kommer till bärbara och stationära, men jag har ingen erfarenhet från deras servrar. Har kikat lite på HP som jag bara har bra erfarenheter från, men tyvärr så drar priset iväg för mycket. Räknar med att som mest ha 200 rellativt små SQL inserts/updates per sekund. Selects tror jag kommer kunna köras i stor del från RAM-minnet. Det bör väll både SATA-diskar på 10k rpm och SAS-diskar på 15k rpm klara av utan problem? Vilken processor är det bäst drag i, Xeon 5310 Quad Core 1.60GHz eller Dual Core AMD Opteron 2216 2.4GHz? Vilken leverantör skulle ni valt; Mullet, Dell eller någon annan? All feedback är välkomen! |
||
![]() |
![]() |
|
|