Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Från windows till unix + ny webshop

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-09-10, 16:59 #1
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2006
Medlem

Jag funderar på att byta från windowsserver till unixserver eftersom jag vill åt några grejer som kräver apache. Kommer det att påverka min ranking i sökmotorerna?

Jag kommer också att byta system för webbshopen och ev. nya URLs.
Istället för 1122843786545456+596569856, eller home.php?cat=109
så vill jag ha ex. pennor_kulspetspennor.html. Främst för att jag vill att folks om länkar och löser länkarna till produkter skall kunna se i URL vad det rör sig om för produkt och varumärke. I samband med systembyte så blir alla mina URls nya. Kommer det att ha någon stor negativ effekt. Jag tänkte skita i alla redirects och bara börja om...Försöka göra rätt.

Jag skulle också kunna tänka mig att byta webbhotell i samband med byte av server. Hur illa är ett byte av webbhotell för mina google-placeringar/SEO?
ecstyle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-10, 17:50 #2
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Jonas Jonas är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2004
Det jag mest tänker på är dom länkarna som redan är placerade hos Google, om du byter system så är det inte säkert att dina gamla urls finns kvar och då blir det 404 på dom hos Google. Därmed kommer detta att påverka dina besökare.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-10, 17:59 #3
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
Har WN som tidsfördriv

inte om han kastar in en massa redirects .. då räddar han skinnet

Men någon setback blir det nog inte, isåfall bara tillfällig.. Google kommer snurra igenom webplatsen rätt snabbt igen
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-10, 18:01 #4
Medlem

Medlem

Ja jag är medveten om att jag tappar lite länkar til en början. Men efter att jag har återhämtat mig förväntar jag mig en högre placering i ex. google genom ett bättre system.
Oläst 2007-09-10, 20:17 #5
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

bara o köra.. jag håller själv på och skrotar alla mina windowsbaserade sidor till linux just för snyggare URLer samt att det känns.. bättre :P
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-10, 20:33 #6
Helix Helix är inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2003
Helix Helix är inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Originally posted by melin@Sep 10 2007, 19:17
bara o köra.. jag håller själv på och skrotar alla mina windowsbaserade sidor till linux just för snyggare URLer samt att det känns.. bättre :P
Har man rätt system är inte URLer snyggare i Linux än i Windows ... de ser faktiskt lika ut
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-10, 21:52 #7
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Om du ändå ska göra om urlérna så skulle jag köra på
pennor-kulspetspennor.html
istället för
pennor_kulspetspennor.html

Google tolkar - som ett mellanslag. Det gör ingen större skillnad om du använder _ eller -, men om du ändå ska göra om allt så är det ju lika bra att göra helt rätt.

Har du många inlänkar till dina undersidor och du gör om urlérna utan redirects så kommer du att fall som en sten i serpsen. Har du inte så många inlänkar till dina undersidor så är det däremot inte så noga. Då kommer du att återta dina gamla positioner ganska fort.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-10, 22:30 #8
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2007
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Terabyte
Citat:
Ursprungligen postat av melin
bara o köra.. jag håller själv på och skrotar alla mina windowsbaserade sidor till linux just för snyggare URLer samt att det känns.. bättre
Har man rätt system är inte URLer snyggare i Linux än i Windows ... de ser faktiskt lika ut
Jag gjorde faktiskt en hemsida i asp.net 2.0 där jag lät asp.net hantera alla request till hemsidan, prestandan var iofs lidande (men det berodde främst på att jag körde en databas, mailserver och hemsidan i sig på samma burk med på tok för lite ram..) Jag gjorde iofs. aldrig färdigt sidan så det var inte mycket som cachades alls, men..

Det jag tänkte komma till är att eftersom att jag lät asp.net hantera precis alla requests så kunde jag sätta upp en ganska avancerad rewritemotor, vilket var ganska trevligt: jag hade faktiskt inte en enda url på hela hemsidan som hade ett filltillägg, och jag tror inte att jag hade en enda querystring på hela hemsidan heller
Onkelborg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-11, 04:28 #9
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Gustav@Sep 10 2007, 21:52
Om du ändå ska göra om urlérna så skulle jag köra på
pennor-kulspetspennor.html
istället för
pennor_kulspetspennor.html
Google tolkar - som ett mellanslag. Det gör ingen större skillnad om du använder _ eller -, men om du ändå ska göra om allt så är det ju lika bra att göra helt rätt.
Har du många inlänkar till dina undersidor och du gör om urlérna utan redirects så kommer du att fall som en sten i serpsen. Har du inte så många inlänkar till dina undersidor så är det däremot inte så noga. Då kommer du att återta dina gamla positioner ganska fort.
Tackar för alla synpunkter!
Jag har dåligt med länkar till undersidor, just för att de är taskigt uppbyggda för länge, länge sedan och har kilometerlånga URLS. Bra att få det bekräftat att jag inte har så mycket att oroa mig över.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017