![]() |
Jag funderar på att byta från windowsserver till unixserver eftersom jag vill åt några grejer som kräver apache. Kommer det att påverka min ranking i sökmotorerna?
Jag kommer också att byta system för webbshopen och ev. nya URLs. Istället för 1122843786545456+596569856, eller home.php?cat=109 så vill jag ha ex. pennor_kulspetspennor.html. Främst för att jag vill att folks om länkar och löser länkarna till produkter skall kunna se i URL vad det rör sig om för produkt och varumärke. I samband med systembyte så blir alla mina URls nya. Kommer det att ha någon stor negativ effekt. Jag tänkte skita i alla redirects och bara börja om...Försöka göra rätt. Jag skulle också kunna tänka mig att byta webbhotell i samband med byte av server. Hur illa är ett byte av webbhotell för mina google-placeringar/SEO? |
Det jag mest tänker på är dom länkarna som redan är placerade hos Google, om du byter system så är det inte säkert att dina gamla urls finns kvar och då blir det 404 på dom hos Google. Därmed kommer detta att påverka dina besökare.
|
inte om han kastar in en massa redirects .. då räddar han skinnet
Men någon setback blir det nog inte, isåfall bara tillfällig.. Google kommer snurra igenom webplatsen rätt snabbt igen |
Ja jag är medveten om att jag tappar lite länkar til en början. Men efter att jag har återhämtat mig förväntar jag mig en högre placering i ex. google genom ett bättre system.
|
bara o köra.. jag håller själv på och skrotar alla mina windowsbaserade sidor till linux just för snyggare URLer samt att det känns.. bättre :P
|
Citat:
|
Om du ändå ska göra om urlérna så skulle jag köra på
pennor-kulspetspennor.html istället för pennor_kulspetspennor.html Google tolkar - som ett mellanslag. Det gör ingen större skillnad om du använder _ eller -, men om du ändå ska göra om allt så är det ju lika bra att göra helt rätt. Har du många inlänkar till dina undersidor och du gör om urlérna utan redirects så kommer du att fall som en sten i serpsen. Har du inte så många inlänkar till dina undersidor så är det däremot inte så noga. Då kommer du att återta dina gamla positioner ganska fort. |
Citat:
Det jag tänkte komma till är att eftersom att jag lät asp.net hantera precis alla requests så kunde jag sätta upp en ganska avancerad rewritemotor, vilket var ganska trevligt: jag hade faktiskt inte en enda url på hela hemsidan som hade ett filltillägg, och jag tror inte att jag hade en enda querystring på hela hemsidan heller ;) |
Citat:
Jag har dåligt med länkar till undersidor, just för att de är taskigt uppbyggda för länge, länge sedan och har kilometerlånga URLS. Bra att få det bekräftat att jag inte har så mycket att oroa mig över. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:18. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson