Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

knepig sits

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2016-02-23, 12:04 #1
david855 david855 är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2016
Nykomling

Standard knepig sits

Hej,

Har en juridisk fråga angående ägande av aktier i bolag som inte är noterade på börsen.

Jag investerade i ett bolag 2004 och ägde då 1% av bolagets totala aktier. Investeringen gjordes i ett engelskt LTD som hade kontor bland annat i Stockholm genom ett AB som ägdes av LTD bolaget.

Sedan dess har bolaget ”gått knackigt” trots att de anställt fler människor under åren, båda huvudägarna sitter kvar men när man frågar hur det går i syfte om att kunna realisera sina pengar så får man svaret ”vi går typ plus minus noll”. Andra aktieägare har såklart varit förbannade genom åren och vissa har blivit utköpta för en värdering som är långt under den värdering som aktierna köptes för. Vi andra har dock inte fått möjligheten att sälja eller få tillbaka något på våra investeringar. Tilläggas ska även att huvudägarna som aktivt jobbar i bolaget tar ut pengar i form av lön, aktieutdelning eller annat för att minimera vinsten i bolaget så gott det går. Enligt allabolag gör det svenska bolaget en stadig vinst varje år och över 5M SEK finns i kassan.

Mina funderingar är:

- Om bolaget gjort vinster varje år och ägarna på ett eller annat sätt tagit ut vinster till sig själva, borde inte vi resterande aktieägare få möjlighet att också ta hem vinst?
- Får ett bolag göra aktieutdelning till endast vissa aktieägare? Ska inte alla aktieägare erbjudas detta?
- Vad kan man göra ytterligare för att sälja av sina aktier om ägarna vägrar köpa loss? Vilka rättigheter har vi som investerat i detta när verksamheten bevisligen går med vinst men inte fått en krona på över 10 år?

Vi känner oss blåsta och vill veta vad vi kan göra för att ta del av den vinst som görs eller på något sätt få tillbaka ngt på våra investeringar.

stort tack!
david855 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-02-23, 12:13 #2
DanielN DanielN är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2011
DanielN DanielN är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2011
Skrev du på något aktieägaravtal eller liknande när du köpte aktierna?
DanielN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-02-23, 16:20 #3
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av DanielN Visa inlägg
Skrev du på något aktieägaravtal eller liknande när du köpte aktierna?
Inget aktieägaravtal vad jag mindes. Det enda jag har är avräkningsnota, anmälningssedel samt aktiebrev. Var för övrigt anställd hos bolagets svenska AB när jag köpte aktierna.
Oläst 2016-02-23, 21:07 #4
lazats avatar
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2004
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lazats avatar

Reg.datum: May 2004
Detta svarar iaf på frågan om alla måste ta ut lika utdelning.
http://blogg.pwc.se/taxmatters/lika-...lla-aktieagare
lazat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-02-24, 06:55 #5
Gigena Gigena är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2010
Gigena Gigena är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2010
Kolla upp hur minoritetsskyddet ser ut i England. Hur ser resultaten ut för det engelska bolaget? Äger det bolaget 100% av aktierna i det svenska bolaget?

Citat:
Ursprungligen postat av lazat Visa inlägg
Detta svarar iaf på frågan om alla måste ta ut lika utdelning.
http://blogg.pwc.se/taxmatters/lika-...lla-aktieagare
Observera dock att i det här fallet rör det sig om ett engelskt Ltd-bolag. Då gäller inte reglerna i den svenska aktiebolagslagen. Jag har för mig att likhetsprincipen används även i engelsk bolagsrätt, men jag har å andra sidan väldigt begränsad koll på just engelsk bolagsrätt.
Gigena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-02-24, 15:05 #6
Froggy Froggy är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2013
Froggy Froggy är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2013
Känns som att det vore bättre att kontakta en jurist för att reda ut vad som gäller gör gärna det med andra aktieägare som inte heller fått utdelning.
Froggy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-02-25, 09:35 #7
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

I Sverige kan du som äger 10% eller mer kräva bolaget ska göra utdelning, om bolaget har kassa för det. Du kan även begära extra bolagsstämma och hantera juridiska saker mot styrelsen.

Dock gäller detta bara svenska bolag, UK bolag vet jag inte. Men när du säger utdelningar, är det svenska bolaget som då gjort utdelning? Isåfall blir ju utdelning mot UK bolaget. UK bolaget behöver inte nödvändigtvis dela ut pengarna vidare utan kan hålla dom där.

Men tror inte du har någon rättighet vid 1%, enda är om dom gjort något brott inom UK lagstiftning men då måste du kunna bevisa det och själv gå till domstol.

Men rent allmänt finns det inget som hindrar dom tar ut lön eller annan ersättning, det är standard och det är styrelsen om beslutar om det. Men som 1% har man ingen röst, då får du hitta flera ägare som är missnöjda så ni kan få majoritet för era röster.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-02-25, 16:34 #8
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
I Sverige kan du som äger 10% eller mer kräva bolaget ska göra utdelning, om bolaget har kassa för det. Du kan även begära extra bolagsstämma och hantera juridiska saker mot styrelsen.

Dock gäller detta bara svenska bolag, UK bolag vet jag inte. Men när du säger utdelningar, är det svenska bolaget som då gjort utdelning? Isåfall blir ju utdelning mot UK bolaget. UK bolaget behöver inte nödvändigtvis dela ut pengarna vidare utan kan hålla dom där.

Men tror inte du har någon rättighet vid 1%, enda är om dom gjort något brott inom UK lagstiftning men då måste du kunna bevisa det och själv gå till domstol.

Men rent allmänt finns det inget som hindrar dom tar ut lön eller annan ersättning, det är standard och det är styrelsen om beslutar om det. Men som 1% har man ingen röst, då får du hitta flera ägare som är missnöjda så ni kan få majoritet för era röster.
Ok makes sense, tack för hjälpen.
Oläst 2016-04-25, 14:38 #9
Nykomling

Nykomling

Om ett företag gör ett undermåligt jobb gentemot sina aktieägare (grova saker som tex inte svarar på supporten eller inte fixar till webbsida med buggar) finns det då ngt man som aktieägare kan kräva? Tex ersättning eller stämning? Hoppas ni förstår vad jag menar, tackar på förhand igen.
Oläst 2016-04-25, 14:59 #10

Citat:
Ursprungligen postat av david855 Visa inlägg
Om ett företag gör ett undermåligt jobb gentemot sina aktieägare (grova saker som tex inte svarar på supporten eller inte fixar till webbsida med buggar) finns det då ngt man som aktieägare kan kräva? Tex ersättning eller stämning? Hoppas ni förstår vad jag menar, tackar på förhand igen.
Aktieägarna som utser styrelsen, styrelsen utser VD. VD utser under chefer om det behövs.

Praxis är ägarna som ska rösta om ansvarsfrihet på stämman en gång om året för styrelsen samt VD om det finns någon.

Men oavsett finns det inget som hindrar dig göra en stämning, dock kan bli väldigt dyrt för dig själv. Sedan nästan omöjligt för dig bevisa att företag lidig ekonomiskt skada i verkligheten.

Som ensam liten minoriteters ägare är man princip chanslös, om man inte vill slänga flera miljoner på egen stämning och ofta tjänar man inget på det.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017