FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej
Vi har nyligen bytt till Magento och tappar en del viktiga platser på google. Vad kan det bero på? Vi har gjort tusentals redirects på produkter och kategorier. Det finns typ 660st 404 i google search console, och vi försöker redirecta dem så gott det går. Många av dessa är dock interna länkar på vår sajt som behöver ändras. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Har du kontrollerat att 301
![]() Har du kontrollerat titlar, h1, h2, h3 m.m så att det är bra strukturerat kontra tidigare? Hur länge sedan är det ni gjorde plattformsbyte? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Vi gjorde plattformsbytet den 21:a. Så gått lite över 1v. H1, h2 och h3 taggar ser bra ut. Vi har inte fört över alla meta descriptions då många av dessa var automatiskt genererade från produkttexten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Har du även kollat så att ni inte skickat ifrån gammal url -> url -> url -> ny url? Med typ tillägg som "Redirect Path" från Ayima i google Chrome så kan du kontrollera det.
Osäker på om ditt ja gällade även det. För såvitt jag har förstått så är det inte bra att ha för många hopp, helst inga. Är väldigt lätt att det slinker in sådana problem när det gäller www och non-www / https/http och liknande. Det var vilket fall fallet för oss där vi fick köra en hel del kontroll. Då jag förutsätter att url-strukturen har justerats en del. Har google indexierade de nya sidorna m.m? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
2. Har ni gjort relevanta redirects? Med det menas att om ni gör en 301 från en sida om hästar till en sida om lerduveskytte så finns risken att de inkommande länkarna till sidan om hästar inte får full effekt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Med det sagt, så är det normalt att man tappar en del vid plattform/designbyte Lancelot, avvakta lite till så bör allt återgå till det normala. Om det inte rättar till sig, så kan det vara dags att analysera. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
2. Testar har visat (enligt moz.com) att det tar längre tid innan Google skickar länkkraften vidare med en 302 än en 301. Det låter troligt då en 302 är en temporär redirect och då vill väl Google hantera den temporärt och väntar tills den verkar vara permanent innan dom ändrar något. Har dock inte sett någon anledning till att själv testa då det är så lätt att göra rätt och att jag anser att man ska hålla sig till standarder. Så jag ser ingen anledning till att chansa här utan att kolla och sen ändra till 301 om det är det redan. Driver man en kommersiell hemsida betyder ju varje dag av tappad ranking ekonomiska förluster. Sen kan jag tillägga att min erfarenhet (har jobbat professionellt med SEO sedan 2002 och har bland annat rekordet i att ligga 1:a längst på ordet "sökmotoroptimering") att vad Google säger och hur det funkar i verkligheten är två olika saker. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Kan vara många olika anledningar samt en kombination av desamma. Helst ska det vara så små ändringar som möjligt så att man knappt märker att det är ett nytt system. 1. HTML-strukturen i största allmänhet. Ser sidmalllar likadana ut i Magento eller har ni gjort en redesign också? 2. Meta-info. Även om de tidigare var automatgenererade så bör de i alla fall till att börja med vara identiska i Magento också. 3. Laddtid. Har ni optimerad Magento-hosting? Laddar sidan lika bra som tidigare, är caching uppsatt på bästa sätt. Magento i sig självt är ju långsamt och segt. www.gtmetrix.com är bra för diverse tester. 4. XML sitemap uppe för nya sidan? Här är en bra länk (på engelska) med diverse tips att tänka på, https://paulnrogers.com/pre-post-mig...ento-websites/ Lycka till! |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|