FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag kommer överdriva en hel del i detta inlägget, är ju bara för att få fram poängerna, detta inlägget kommer även bli ganska långt så ha tålamod (eller strunta i tråden :P )
Edit Har nu skrivit klart nedanstående och jag formulerade mig verkligen flummigt och inte alls så tydligt som jag hade föreställt mig, skyller på extrem sömnlöshet, ha lite överseende med det, poängen gick nog fram ändå. Inlägget blev dessutom långt, jävligt långt, ja jösses.... För några år sedan så fick jag galet mycket förfrågningar om diverse uppdrag jag skulle göra åt folk & samma typ av förfrågan varenda gång. Nu, när jag dragit ner på min aktivitet i forum & slutat svara på frågor så har jag börjat reflekterat över dom gångna åren. Det är en trend i 90% av förfrågningar jag fick, nämligen enorm fokus på nischer. Oftast är det folk med otroligt dålig självkritik då många förfrågningar är i stil med: "Jag vill att du utvecklar ett nytt jätteawesome socialt nätverk, har sjukt bra idéer på hur vi kan fullständigt krossa Facebook...............det skall vara EXAKT som Facebook, fast grönt, har inte råd att betala dig nu men du kan få 0.000003% av framtida intäkterna, du kommer bli miljardär". (detta hade egentligen inte med nischer att göra men mer om detta senare) Sen har vi dom som överdriver nischerna något så fruktansvärt: "Kan du utveckla en konkurrent till Facebook, den skall vara för kvinnor i målgruppen 18-18,3 år som är piercade, har blått hår, spelar pingis, samlar på kebab & har 1 ben, vi kommer garanterat bli dubbelt så stora som Facebook" Självkritiken i 2) är totalt obefintlig, ja nischer är bra och ja nischer kan få en att komma in på en marknad som mer eller mindre domineras av någon, så kan man få en liten bit av kakan iaf, MEN oftast så vill dom som skickade förfrågningar till mig gå in i en undergrupp av en undergrupp av en undergrupp av en undergrupp, å många gånger hade storhetsvansinnet att tro att dom skulle kunna bli större än företaget som tilltalar ALLA, dom har alltså minskat sin kundgrupp till ca 5% av totala marknaden och ändå tror dom att dom skall bli större än just dom som tillhandahåller en tjänst för hela marknaden. Så ja, nischer är bra för det kan tillåta en att totalt dominera den nischen & ja, jag vet att många tjänar bra med pengar på nischer (men samtidigt floppar många nischförsök) Men bara för att få lite rullning på tråden så det finns något att diskutera så skall jag kritisera nischer överlag. Man ser ganska ofta att folk rekommenderar andra att fokusera på en nisch istället för att fokusera på hela marknaden, men varför? Varje gång jag frågar dom som rekommenderar detta så kommer det alltid fram exempel på misslyckanden, vi vet alla att det gång på gång ploppar upp köp & sälj sidor som skall konkurrera med tradera, blocket å ebay. Samma sak med dejtingsidor, sociala nätverk osv osv, MEN kruxet är att alla exempel som dessa personer krystar fram är försök som är oerhört taffligt utförda. Tex dejtingsidor som har 10% av funktionaliten som Mötesplatsen har, sämre användarvänlighet, allt är sämre, så klart som fan att något som är sämre än Mötesplatsen inte kan konkurrera med Mötesplatsen, vem fan skulle gå från Mötesplatsen till något som är sämre. Detsamma gäller med konkurrenter till Blocket, samma visa varje gång, fullständigt värdelösa försök som är sjukt dåliga, erbjuder inget utöver Blocket, vissa slänger bara upp ett WordPress tema som är utformat för köp & sälj, samma sak där, klart som fan att något sådant inte får folk att gå ifrån Blocket. Samma visa varje gång, varje försök är oerhört märkliga. Inte ens 1% av gångerna så försöker någon konkurrent att göra något BÄTTRE, dom fixar inte fram någon ny funktion som Mötesplatsen inte har, oftast lyfter dom bara funktioner från Mötesplatsen, resultatet blir en sämre kopia av Mötesplatsen, sen gråter dom ut att dom inte fick några medlemmar. Men klart som fan. Sen när dom misslyckades så nischar dom sig ännu mer, varje nytt försök till konkurrens är ALLTID en nisch. Nisch, nisch, nisch....folk försöker enbart konkurrera genom nischer & hur vore det om någon för en gångs skull försökte konkurrera genom att erbjuda en eller ett par USP:er? Erbjuda något som dagens tjänster saknar, erbjuda extra funktionalitet, erbjuda fler & bättre funktioner, erbjuda något som marknaden har efterfrågat. Men nej, varje visa varenda gång, alltid gör folk en sämre kopia av existerande tjänster & sen nischar en nisch i en annan nisch, ni förstår vad jag menar när jag säger att dom flesta bara konkurrerar genom att nischa sig, sidan i sig verkar vara av lägre prioritet i sammanhanget. Japp, nu har jag förenklat det rejält, jag förstår mycket väl att det inte "bara" är att göra något bättre, det är inte enkelt utveckla något revolutionerande, men min poäng är att det alltid är samma visa, gör något sämre & nischa dig... Så, kommentera gärna på ovanstående, har 2 bonusfrågor som jag ni gärna kan svara på, separera gärna svaren. 1) Så ni som rekommenderar folk att nischa sig, svara inte direkt i tråden utan ta gärna en funderare, har ni NÅGONSIN haft utgångspunkten eller ens förväntningarna på att dom ni rekommenderar att nischa sig skall göra något BÄTTRE? Eller har ni bara, likt en zombie bara rabblat upp samma gamla mantra för att ni undermedvetet bara fokuserar på alla misslyckande försök gjorda av urusla försök som folk tidigare gjort? För inte kan ni väl ha missat att 98% av alla försök att konkurrera med etablerade tjänster har varit extremt undermåliga, rena kopior av etablerade tjänsterna och värdelös producerat. 2) En annan sak ni kan fundera & svara på, skit i att ta Facebook, Twitter, Ebay, OkCupid osv osv som exempel, strunta i dom superstora A-listarna och fundera, trots att ni säger att det är omöjligt att konkurrera med existerande tjänster, hade ni någonsin en MYCKET BÄTTRE tjänst i åtanke när ni sa att det var omöjligt? Om jag ställer frågan direkt istället, är det verkligen OMÖJLIGT att konkurrera med etablerade tjänster OM man skulle erbjuda något som är mycket, mycket, mycket bättre, snyggare, snabbare, större, revolutionerade, ja allt är 500% mer och 500% bättre än existerande, så i det hypotetiska fallet, bibehåller ni då att även i det fallet att det vore omöjligt att konkurrera med existerande? Har ni någonsin sett någon som nischade sig som har erbjudit en mycket bättre tjänst än tjänsten som dominerar huvudkategorin? |
||
![]() |
![]() |
|
|