FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej alla,
Jag jobbar inom licensbranchen där jag förmedlar rättigheter att använda sig utav kända karaktärer från filmer/serier etc. Min fråga handlar om ehandel och varumärkesrättigheter. Om jag reggar hellokittystore.com och köper in och säljer Hello Kitty produkter (allt i original från godkända leverantörer) via denna sajt. Faller detta under varumärkesskydd? Dvs kan SANRIO som äger Hello Kitty stänga ner en sådan sajt? Jag förstår att det kan ligga i deras intresse att produkterna säljs, men om det kan vara fördelaktigare att för de att äga detta domän själva så kanske de vill ta över? Tacksam för input! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det flera faktorer inblandade, några handlar bla om prissättningen på produkterna. Det bästa är att du kontaktar företaget och frågar dem direkt. Säger dem ok så skriver du ett avtal med dem. Utan avtal så skulle jag inte våga göra något...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
menar du att lagarna skulle se annorlunda ut beroende på ts prissättning? kan du ge mer info?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Min fråga gällde mer namnet på sajten, eftersom man använder sig utav brand recognition i domänet. Jag tror knappast att vem som helst kan slå upp en butik på stan och kalla den för GUCCI och bara sälja GUCCI väskor i den fysiska butiken. Frågan är bara hur det funkar med såna rättigheter på nätet. får man köpa guccibags.com och börja sälja original GUCCI väskor (från grossister)? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
![]() Så här har Gucci behandlat motsvarande ärende tidigare (OBS! .DOC): http://www.wipo.int/amc/en/domains/d...d2013-0603.doc
- • Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains • Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20. Senast redigerad av Captain Thailand den 2014-05-22 klockan 11:01 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
I alla affärer ska man se till att ha alla avtal klara innan man lägger ner tid och pengar på ett projekt. Om det uppstår en tvist pga att man inkräktar på ett befintligt varumärke så har man oftast förlorat mycket energi i onödan. Bättre att vara proaktiv och se till att man har alla legala rättigheter man behöver innan man startar det praktiska arbetet.
Man kan förvisso fundera på sitt koncept och skriva lejonparten av affärsplanen innan man har alla avtal klara. Men i det stadiet kostar det normalt inte så mycket att göra ändringar. Det blir värre när man väl kommit igång med verksamheten. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|