Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Blogginlägg om de nya toppdomänerna av .SE:s VD Danny Aerts

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-01-09, 15:24 #1
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Swedens avatar

Standard Blogginlägg om de nya toppdomänerna av .SE:s VD Danny Aerts

2014 och de nya toppdomänerna – håll i hatten (eller i dina pengar!)
https://www.iis.se/blogg/2014-och-de...i-dina-pengar/
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-09, 16:11 #2
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Mycket flitig postare

Som avslutning frågar Danny: Vad skulle ni tycka om differentierad prissättning för .se-domäner?

Är detta något som Stiftelsen för internetinfrastruktur seriöst funderar på att införa? Det togs ju nyligen bort för .nu.
dannelito är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-09, 17:23 #3
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av dannelito Visa inlägg
Som avslutning frågar Danny: Vad skulle ni tycka om differentierad prissättning för .se-domäner?

Är detta något som Stiftelsen för internetinfrastruktur seriöst funderar på att införa? Det togs ju nyligen bort för .nu.
Även om jag själv uppfattar den raden som en "provoker" för att läsare ska kommentera, så kan man ju ha i bakvuvudet att "differentierad prissättning för .se-domäner" kan se ut på fler än ett sätt..

Dels baserat på längd (som .nu tidigare var, och flera andra är..och nya kommer att vara), sedan kan det vara baserat på registreringslängd av typen "köp 3, betala för 2..år) eller av typen 50% första året, 100% år 2 och framåt..det finns säkert flera sätt, men det är de jag kommer på här och nu.

Bra eller dåligt är jag däremot lite kluven kring.. (bra, men kan leda till något dåligt ungefär).
Oläst 2014-01-09, 17:44 #4
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
Även om jag själv uppfattar den raden som en "provoker" för att läsare ska kommentera, så kan man ju ha i bakvuvudet att "differentierad prissättning för .se-domäner" kan se ut på fler än ett sätt..

Dels baserat på längd (som .nu tidigare var, och flera andra är..och nya kommer att vara), sedan kan det vara baserat på registreringslängd av typen "köp 3, betala för 2..år) eller av typen 50% första året, 100% år 2 och framåt..det finns säkert flera sätt, men det är de jag kommer på här och nu.
Jag tänkte mest på om man funderar på att ta olika mycket betalt för .se-domäner beroende på längden eller "premiumtermer" och dyl.

Dåligt är det definitivt. Det minsta man borde göra isåfall är att se till att nuvarande domäninnehavare inte plötsligt kommer att drabbas av kraftigt höjda avgifter som var fallet när .nu införde differentierad prissättning.
dannelito är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-09, 17:44 #5
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2010
Mycket flitig postare

Citat:

Bra eller dåligt är jag däremot lite kluven kring.. (bra, men kan leda till något dåligt ungefär).
Det blir väl nästintill omöjligt för .SE att nu i efterhand gå in och premiumklassificera vissa domäner och kräva högre förnyelseavgift för dessa.

Däremot gillar jag tanken på rabatt vid flerårsförnyelser. DOCK, är jag inte säker på att det långsiktigt skulle öka total intjäning för .SE, visst det skulle bli en spike vid införandeåret. Men de som är villiga att registrera en domän på flera år är väl oftast sånna som ändå har en väldigt hög förnyelsegrad? Minns inte siffrorna i huvet nu, men har för mig ni berättat att de domäner som vart registrerade i 3år+ har en våldsamt hög förnyelsegrad.
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-09, 18:37 #6
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av kippex Visa inlägg
Det blir väl nästintill omöjligt för .SE att nu i efterhand gå in och premiumklassificera vissa domäner och kräva högre förnyelseavgift för dessa.

Däremot gillar jag tanken på rabatt vid flerårsförnyelser. DOCK, är jag inte säker på att det långsiktigt skulle öka total intjäning för .SE, visst det skulle bli en spike vid införandeåret. Men de som är villiga att registrera en domän på flera år är väl oftast sånna som ändå har en väldigt hög förnyelsegrad? Minns inte siffrorna i huvet nu, men har för mig ni berättat att de domäner som vart registrerade i 3år+ har en våldsamt hög förnyelsegrad.
Jag håller med dig och ser inte alls "premiumdomäner" som en lösning på någonting, eller att det skulle gynna någon alls.
Vill poängtera att jag tog upp några exempel på vad jag såg som "differentierad prissättning för .se-domäner" - därmed inte sagt att något av alternativen är bra eller dåliga. Ett fjärde alternativ jag kom på var - registrera 1 domännamn till ordinarie pris, eller registrera 2 stycken för priset av 1,5 domän (skulle kunna få registranter att "skyddregistrera" typos i större utsträckning..kanske).

Ja förnyelsegraden ökar markant såväl under år 2, men framförallt från år 3 och framåt som du skriver. Utmaningen ligger ju hos registrarerna och i att förmå kunderna/registranterna att börja använda domännamnen under 1:a året...
Oläst 2014-01-09, 19:09 #7
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Jag håller med dig och ser inte alls "premiumdomäner" som en lösning på någonting, eller att det skulle gynna någon alls.
Vill poängtera att jag tog upp några exempel på vad jag såg som "differentierad prissättning för .se-domäner" - därmed inte sagt att något av alternativen är bra eller dåliga. Ett fjärde alternativ jag kom på var - registrera 1 domännamn till ordinarie pris, eller registrera 2 stycken för priset av 1,5 domän (skulle kunna få registranter att "skyddregistrera" typos i större utsträckning..kanske).

Ja förnyelsegraden ökar markant såväl under år 2, men framförallt från år 3 och framåt som du skriver. Utmaningen ligger ju hos registrarerna och i att förmå kunderna/registranterna att börja använda domännamnen under 1:a året...
Eller Verisign's variant.. att kraftigt rabattera nyligen frisläppta domäner. Den subventionering ni erbjuder två månader per år till varje registrar skulle kunna gälla året om för domäner registrerade inom 24 timmar efter frisläppning. Skulle nog öka antalet "backorders" med några hundra procent och utöka .SE zonen med några 100k domäner på sikt

http://domainnamewire.com/2013/12/10...-domain-names/
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017