![]() |
Blogginlägg om de nya toppdomänerna av .SE:s VD Danny Aerts
2014 och de nya toppdomänerna – håll i hatten (eller i dina pengar!)
https://www.iis.se/blogg/2014-och-de...i-dina-pengar/ |
Som avslutning frågar Danny: Vad skulle ni tycka om differentierad prissättning för .se-domäner?
Är detta något som Stiftelsen för internetinfrastruktur seriöst funderar på att införa? Det togs ju nyligen bort för .nu. |
Citat:
Dels baserat på längd (som .nu tidigare var, och flera andra är..och nya kommer att vara), sedan kan det vara baserat på registreringslängd av typen "köp 3, betala för 2..år) eller av typen 50% första året, 100% år 2 och framåt..det finns säkert flera sätt, men det är de jag kommer på här och nu. Bra eller dåligt är jag däremot lite kluven kring.. (bra, men kan leda till något dåligt ungefär). |
Citat:
Dåligt är det definitivt. Det minsta man borde göra isåfall är att se till att nuvarande domäninnehavare inte plötsligt kommer att drabbas av kraftigt höjda avgifter som var fallet när .nu införde differentierad prissättning. |
Citat:
Däremot gillar jag tanken på rabatt vid flerårsförnyelser. DOCK, är jag inte säker på att det långsiktigt skulle öka total intjäning för .SE, visst det skulle bli en spike vid införandeåret. Men de som är villiga att registrera en domän på flera år är väl oftast sånna som ändå har en väldigt hög förnyelsegrad? Minns inte siffrorna i huvet nu, men har för mig ni berättat att de domäner som vart registrerade i 3år+ har en våldsamt hög förnyelsegrad. |
Citat:
Vill poängtera att jag tog upp några exempel på vad jag såg som "differentierad prissättning för .se-domäner" - därmed inte sagt att något av alternativen är bra eller dåliga. Ett fjärde alternativ jag kom på var - registrera 1 domännamn till ordinarie pris, eller registrera 2 stycken för priset av 1,5 domän (skulle kunna få registranter att "skyddregistrera" typos i större utsträckning..kanske). Ja förnyelsegraden ökar markant såväl under år 2, men framförallt från år 3 och framåt som du skriver. Utmaningen ligger ju hos registrarerna och i att förmå kunderna/registranterna att börja använda domännamnen under 1:a året... |
Citat:
http://domainnamewire.com/2013/12/10...-domain-names/ |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:33. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson