Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Är det otrevligt att maila mitt i natten?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-10-24, 16:25 #1
leonards avatar
leonard leonard är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2013
Medlem
leonards avatar

Standard Är det otrevligt att maila mitt i natten?

Jag har alltid varit en nattmänniska, nästan till den grad att mina föräldrar trodde jag var mini-dracula. Detta innebar såklart problem i skolan och när man kom ut i arbetslivet, men jag fick anpassa mig helt enkelt och rätta mig in i ledet. Men tiderna förändras och det gjorde även mitt yrkesval, och nu som egenföretagare så drar jag gärna nytta utav denna förkärlek jag har till nattetid.

Men hur ser folk egentligen på detta? Jag arbetar 8-9 timmar per dag, och börjar mina arbetsdagar mellan 15-17 och avslutar dem klockan 00 - 02. Jag käkar frukost när andra äter middag och jag gymmar klockan 3 på natten i sällskap utav poliser och väktare som är de enda andra som gymmar den tiden. Att jobba natt är helt enkelt ett medvetet val som jag föredrar framför allt annat.

Men då kommer vi ju till det jobbiga området, nämligen kundkontakt och mailväxling. Hur ser ni på att få ett mail i brevlådan 02.30? Jag förstår att många här säkerligen är nattugglor och kodapor som inte har några problem med det. Men folk utanför WN och webb-världen då? Med andra ord, är det otrevligt att slänga iväg ett mail på natten?

Commence the discussion!
leonard är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-24, 16:32 #2
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2007
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
BarateaUs avatar

Reg.datum: Nov 2007
Minns att tammen från MS på gamla jobbet alltid mailade obskyra tider, ofta kom de runt 4 på natten. Men finns väll inget som säger att en arbetsdag måste vara mellan 9-17. :-)
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-24, 16:36 #3
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Att arbeta natt är inte bra för de flesta människor utan kroppen tar skada av det såväl psykiskt som fysiskt på en rad olika sätt i längden. Det finns det en hel del forskning om.

Det SKA hur som helst inte spela någon roll när du skickar e-post. E-post läser man när man har tid helt enkelt och det ligger snarare på mottagarens eget ansvar att exempelvis strunta i e-post utanför arbetstiden. Många får ju mail från personer i andra tidszoner också så maila på du till dess att någon klagar tycker jag, då kan du ju ta särskild hänsyn till dessa i så fall.

SMS och telefonsamtal däremot är en helt annan sak
Oläst 2013-10-24, 16:38 #4
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
När jag får mail från t ex en butik jag beställ något från, mitt i natten, så blir jag positivt överraskad och tänker "Wow, här har vi en dedikerad företagare som jobbar dygnet runt".
spajk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-24, 16:46 #5
John Adamss avatar
John Adams John Adams är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2012
John Adams John Adams är inte uppkopplad
Flitig postare
John Adamss avatar

Reg.datum: Jun 2012
Jag själv arbetar en del på nätterna och börjaa dagen runt 05:30 på dagarna, håller med tartareandesire att det betlar man för längre fram i både livet och kariären.

Tillbaka till ämnet, varför inte tidställa mejlen till en vis tidpunkt på morgonen? det bör funka, du njuter dina Drakula-nätter och dina kunder får posten tidigt på dagarna, win win tycker jag
John Adams är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-24, 17:01 #6
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2012
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2012
Har man inga åtaganden på dagtid är det fördelaktigt att få svar så snart som möjligt. Får jag själv ett svar från någon sent på natten utgår jag ifrån att personen inte kan arbeta under förmiddagen och det är oftast ett problem eftersom de flesta som behöver hjälp med något arbetar under normal kontorstid. Gäller det allmän support så har man ofta olika personer att tillgå och där kan det va fördelaktigt att sprida ut arbetstiderna på olika personer.
tony-axbyte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-24, 17:05 #7
leonards avatar
Medlem

Medlem
leonards avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tony-axbyte Visa inlägg
Har man inga åtaganden på dagtid är det fördelaktigt att få svar så snart som möjligt. Får jag själv ett svar från någon sent på natten utgår jag ifrån att personen inte kan arbeta under förmiddagen och det är oftast ett problem eftersom de flesta som behöver hjälp med något arbetar under normal kontorstid. Gäller det allmän support så har man ofta olika personer att tillgå och där kan det va fördelaktigt att sprida ut arbetstiderna på olika personer.
Visst är det så. Det förutsätter ju att man har kunder som är kompatibla med ens eget schema eller inte har några problem med att uppleva radiotystnad under vanlig kontorstid. Annars finns nog risken att folk betvivlar ens arbetsmoral och konstiga leverne.

Intressant att se hur alla resonerar, visste att jobba nattetid kanske inte är det bästa - men att det är så illa som folk vill framställa det hade jag ingen aning om. I beg to differ
leonard är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-24, 17:14 #8
youheardit youheardit är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2008
youheardit youheardit är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2008
Tips ifall du inte vill vara otrevlig (i vissas tycke kanske) så installera Boomerang, ett plugin för Gmail (om du nu använder det) som låter dig planera ett utskick. Så du skriver mailet kl 2 på natten och ber boomerang skicka det kl 8 typ.
youheardit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-24, 17:31 #9
altruixms avatar
altruixm altruixm är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
altruixm altruixm är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
altruixms avatar

Reg.datum: Aug 2008
Att någon skulle bli störd av ett mail mitt i natten säger mer om mottagarens mailprograms inställningar t.ex. pling i telefonen, än avsändarens arbetstider. Spam vet t.ex. inga klockslag så några otrevligheter ska det inte behöva innebära.

Jag har i perioder jobbat endast kvällar för att det ska fungera med familjen. Ibland har det varit bra eftersom jag kan producera på kvällen, maila och be om feedback, Kunden får sen hela dagen på sig att komma med feedback. Ett telefonsamtal och så är jag på't igen på eftermiddagen/kvällen.

Jag har i flera år arbetat natt som anställd och det är inget jag rekommenderar i längden. Ämnesomsättningen påverkas negativt och bor du inte isolerat kommer din sömn troligen att bli sämre. Det funkar när du är ung men räkna med att dö i förtid om du fortsätter låt säga längre än 10 år.
altruixm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-24, 17:35 #10
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Spelar ingen roll när man får mail i sig, problemet är om man får vänta 1-2 dygn på svar om man befinner så blandande tider.

Kan ju bli problem andra hållet med om man ska maila ett företag som har 8-17 tider och vill få snabbt svar.

Jag själv är ingen morgon människa, tycker det är lagom gå upp mellan 9-10. Men har anställda som börjar kl 8 så för egen skull kan jag sova hela dagarna om jag vill.

Dock skulle vår verksamhet inte fungera med att öppna kl 10.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017