FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Vet inte var jag ska lägga detta - flytta om det ligger olämpligt.
För en tid sen så ville jag komma i kontakt med ägaren av en .se-domän. Efterson domännamnet var registrerat på en privatperson så fanns bara För- och efternamn att gå på. Jag mailade då .SE på den epostadress som finns angiven på deras webbsida och frågade om de kunde hjälpa mig att vidareskicka ett meddelande till ägaren av domänen. Det märkliga som hände sen var att jag fick svar från .SE Direkt (!) att jag skulle vända mig till registraren som var Loopia. Nu undrar jag om .SE och .SE Direkt är samma sak. Jag trodde att .SE Direkt var en registrar bland alla andra med det undantaget att de står som garant att ingen domännamnsägare hamnar utan registrar. Eller är det så att alla registrars har tillgång till all mailkonversation till epostadressen [email protected] . |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
För att inte konkurrera för mycket med övriga registrarer så har de medvetet lagt sig högre i pris. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Är väl kundtjänst som svarat med fel mailkonto? förmodligen kör dom väl kundtjänst för både .se och sedirekt? är väl inte så konstigt?
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Det avsiktligt höga priset är för övrigt lite väl lågt.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Citat:
- Hur menar du att detta svar skulle vara relaterat till registryverksamhet? Se det istället som en väldigt elementär support av att istället för att informera TS om att han behöver kontakta administrerande registrar för att de ev. ska kunna vara behjälpliga. Vilket är detsamma som att skriva in random domännamn på https://www.iis.se/domaner/kontakta-kundtjanst/ för att få samma svar. Vad sedan gäller slutkundssupport - så är detta något som skall tillhandahållas av respektive registrar, och av den anledningen så är det rätt och naturligt att .SE:s kundtjänst hänvisar vidare. Vad sedan gäller .SE Registry (Registryverksamheten) så tillhandahålls support gentemot .se-ackrediterade registrarer. Någon oklarhet? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Citat:
I de få fall där registraravtal sagts upp och registrant stått utan registrar, så skapas en temporär "Last Resort Registrar" - alltså en helt ny tidsbestämd registrar av .SE Registry, som under perioden skickar ut auktoriseringskod till registranten, med uppmaning om att denne skall välja annan registrar. Om registranten TROTS detta under flera månaders tid underlåter sig att flytta sin domän och den temporära "Last Resort registraren" hinner avslutas, ja DÅ flyttas domänen till .SE Direkt (som en sista livlina/garant) för att domänen inte skall sakna registrar. Alltjämnt finns möjligheter för ALLA registranter att närsomhelst begära en auktoriseringskod av den administrerande registrar för att ha möjlighet att flytta domänen till annan registrar - detta för att motverka "inlåsningar". |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Citat:
Det framgår ju på sidan https://www.iis.se/kontakt/ Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag må ha gjort fel från början genom att ställa frågan till .SE. Det hade varit lätt för mig att kolla vem som var registrar och då ställs frågan till Loopia.
Men fortfarande kvarstår frågan grundfrågan. Är .SE och .SE Direkt det samma. Jag trodde .SE Direkt var en registrar på samma nivå som exvis Loopia. Varför läser då .SE Direkt mail som ställs till .SE ? Får andra registrars också läsa mail som ställs till .SE? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Jo men det var detta jag menade. Där har ju .SE en funktion/särställning som andra rgistrars inte har. Det var ingen kritik i detta. Det är väl ett bra sätt. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|