FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Dom har endast registrerat 463 domäner senaste 90 dagarna. https://www.iis.se/domaner/statistik/registrarer/ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
.SE har ingen generell Kundtjänst för domännamnsinnehavare, utan denna sköts av .SE:s ca 150 registrarer. Slutkunder som trots detta skickar in domännamnsfrågor till .SE genom exempelvis [email protected] besvaras då av registraren .SE Direkt (som sitter i samma fysiska byggnad och dessutom verkar genom samma organisationsnummer). Sen kan man ha åsikter om att dessa frågor skall besvaras från samma e-mailadress som frågan ställts till.. (men då det är en uppsamlingsadress som rör väldigt många typer av förfrågningar, så kan jag personligen anse att det är en mindre fråga..) Men på frågan om .SE och .SE Direkt är samma sak, så är frågan Ja och Nej. Organisatorisk delar dom organisationsnummer, men .SE Direkt är ett verksamhetsben som är avskilt från exempelvis .SE Registry och även andra verksamhetsben på .SE. Och från .SE Registry:s perspektiv så innehar .SE Direkt inga fördelar gentemot andra registrarer, utan skiljer sig från andra registrarer på ett par områden, som förutom vad som har sagts i tråden rörande prisnivåer, så tillhandahåller inte .SE Direkt några kringtjänster som namnservrar eller hosting, utan är en ren registreringstjänst. Att generella supportfrågor ställda till .SE (som inte har någon kundtjänstfunktion) skickas vidare till .SE Direkt (som har en sådan funktion (som alla andra registrarer)), torde väl knappast ses som en "särställning". Skulle den frågan ställas till andra registrarer, så skulle det väl snarare ses som "affärsmässigt betungande", eftersom det krävs personal (kostnad) att hantera denna typ av support. Och när du skriver Citat:
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Fast nu måste jag hålla med trådskaparen i det underliga i att .SE Direkt svarar på mail till .SE. .SE Direkt kall väl inte ens ha tillgång till mail ställda till .SE Registry?
Tycker det visar på att det inte är så särskilt vattentätt mellan .SE och .SE Direkt. Som trådskaparen frågar - har alla registrarer tillgång till mailen som kommer till .SE? Svaret på det vet vi ju alla, men eftersom .SE Direkt skall ha samma status som andra registrarer så är det ju besynnerligt att svaret kommer från registraren och inte från .SE Registry. Nu kan det ju tyckas som petitesser att svaret kommer från .SE Direkt i stf IIS (.SE), men om man mail IIS så förväntar man sig nog inte svar från det "fristående" .SE Direkt som konkurrerar med den registrar som har hand om aktuell domän.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
[email protected] är på intet sätt ställt till .SE Registry, som alltså inte har någon support gentemot slutkunder. Utan [email protected] är en infoadress till .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) Slutkundssupporten sköts av registrarerna själva. Den support som .SE Registry tillhandahåller är riktad mot .se-ackrediterade registrarer och nås då på [email protected] (- denna adress bör endast användas av slutkunder i det fall klagomål eller anmälan skall göras gentemot registrarer som bryter mot gällande registraravtal, samt för ett par andra (sällsynta) ändamål.) @Xamda - Jag hoppas att du förstår skillnaden!? Om någon nu fått för sig att .SE endast är domännamnsregistret för .se och en registrar (.SE Direkt), borde kanske besöka denna länk: https://www.iis.se/vad-vi-gor/ och denna: https://www.iis.se/press/pressmeddel...torganisation/ och denna: https://www.iis.se/press/pressmeddel...ationen-av-nu/ Eller varför inte komma och besöka oss en halvdag: https://www.iis.se/evenemang/oppet-hus-pa-se-2013/ Senast redigerad av Internet Sweden den 2013-02-03 klockan 16:37 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det här måste vara en av de mest meningslösa diskussionerna jag läst på bra länge
![]()
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jo, jag medger att jag skrev .SE Registry två gånger i stället för .SE eller IIS. Det var fel av mig, my bad. Dock kvarstår det som jag tycker är underligt, även om du tycker det är naturligt, och det är att mail som ställs till [email protected] besvaras av .SE Direkt. För mig och för de flesta är IIS = .SE och därmed så vänder sig en icke registrar, som Aelander, till den e-postadress som finns angiven i kontaktinformationen och det är just [email protected] och inte [email protected] (som är .SE Direkts e-postadress). Att du tycker att [email protected] skall användas till särskilda domänfrågor kommer sig säkert av att du vet hur ni på IIS hanterar inkommande frågor rörande domäner. Det gör inte någon utomstånde. Den enda adress som finns att tillgå till .SE/IIS är just [email protected], det är den enda som förmedlas via hemsidan på ett klart och tydligt sätt. För en utomstående så är det då förvånande att man får svar från .SE Direkt eftersom det för de flesta, tack vare envis marknadsföring om att så är fallet från IIS, framstår som en fristående registrar på samma sätt som Loopia (som var den egentliga registraren i detta fall). Kanske börjar vi närma oss hårklyverier, men den första länken du ger oss för att vi skall förstå bättre säger att IIS kärnverksamhet är hanteringen av den svenska toppdomänen. Av toppdomänslagen framgår också att .SE, Stiftelsen för internetinfrastruktur, har ansvaret för toppdomänen .se och har till uppgift att sköta den dagliga driften och administrationen av toppdomänen. Vad är då mer naturligt för en vanliga än att användare vända sig till IIS? Vad jag vill säga är att det kanske vore mer naturligt och lättförståeligt om inkommande till IIS besvarades av IIS i egenskapen .SE och inte i egenskapen .SE Direkt. Det finns ingen anledning att försöka förklara vart jag som registrar skall vända mig för att nå registry, det vet jag, men denna väg är öppen för oss som registrar och framgår endast efter ordentligt bläddrande på er hemsida för en "vanlig" besökare, medan däremot adressen [email protected] finns på snart när varje sida.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Nu var det förstås bra att de snabbt och smidigt svarade. Det är strålande. Och svaret som sådant var korrekt, men det aktualiserar ju frågan om .SE Direkts självständighet gentemot IIS.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Citat:
Men på kontaktsidan https://www.iis.se/kontakt/ så inleds ju faktiskt texten med vad jag tidigare citerade om att .SE inte tillhandahåller en gemensam kundstänst för domäninnehavare sedan snart 4 år. Om det då kommer en sådan fråga till [email protected] - vem ska då bäst ta och svara den frågande kunden om inte .SE Direkt om var kunden bör vända sig? Jag tycker faktiskt att det här börjar bli en icke-fråga - visst kan man ha åsikter om avsändaradresser, men men..I rest my case.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Vem läser mailet då? Om jag på min fråga hade fått ett mail svar från .SE Direkt där jag sett att ärendet (som nu var felskickat av mig) var vidarebefordrat från .SE till .SE Direkt, då hade jag inte haft några funderingar. Men vad jag kan se på svaret så är det ett direktsvar från .SE Direkt. Av detta drar jag slutsatsen att .SE Direkt läser inkommande mail till [email protected] (den epostadress som visas på http://www.iis.se) En slutsats till är att klagomål på registrarer kan endast framställas till alla registrarer utom just .SE Direkt. Situationen är densamma som om jag som sköter redovisning i mitt AB också skulle få agera revisor för detsamma. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||||||
|
|||||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Om du nu har problem med att förstå vad jag skrivit och räds att använda den föreslagna adressen [email protected], så kanske du ska skicka ditt klagomål till [email protected] istället.. Senast redigerad av Internet Sweden den 2013-02-04 klockan 01:20 |
||||||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|