Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

.SE eller .SE Direkt

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-02-03, 14:57 #1
aelanders avatar
aelander aelander är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Medlem
aelanders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
Jag kan inte minnas att detta skett alls.

I de få fall där registraravtal sagts upp och registrant stått utan registrar, så skapas en temporär "Last Resort Registrar" - alltså en helt ny tidsbestämd registrar av .SE Registry, som under perioden skickar ut auktoriseringskod till registranten, med uppmaning om att denne skall välja annan registrar.

Om registranten TROTS detta under flera månaders tid underlåter sig att flytta sin domän och den temporära "Last Resort registraren" hinner avslutas, ja DÅ flyttas domänen till .SE Direkt (som en sista livlina/garant) för att domänen inte skall sakna registrar.

Alltjämnt finns möjligheter för ALLA registranter att närsomhelst begära en auktoriseringskod av den administrerande registrar för att ha möjlighet att flytta domänen till annan registrar - detta för att motverka "inlåsningar".

Jo men det var detta jag menade. Där har ju .SE en funktion/särställning som andra rgistrars inte har. Det var ingen kritik i detta. Det är väl ett bra sätt.
aelander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-03, 16:12 #2
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av aelander Visa inlägg
Jo men det var detta jag menade. Där har ju .SE en funktion/särställning som andra rgistrars inte har. Det var ingen kritik i detta. Det är väl ett bra sätt.
@aelander - Kritik eller inte, så är det ju bra att reda ut detta, så att vi kanske slipper missförstånd:

.SE har ingen generell Kundtjänst för domännamnsinnehavare, utan denna sköts av .SE:s ca 150 registrarer.

Slutkunder som trots detta skickar in domännamnsfrågor till .SE genom exempelvis [email protected] besvaras då av registraren .SE Direkt
(som sitter i samma fysiska byggnad och dessutom verkar genom samma organisationsnummer).

Sen kan man ha åsikter om att dessa frågor skall besvaras från samma e-mailadress som frågan ställts till..
(men då det är en uppsamlingsadress som rör väldigt många typer av förfrågningar, så kan jag personligen anse att det är en mindre fråga..)

Men på frågan om .SE och .SE Direkt är samma sak, så är frågan Ja och Nej.
Organisatorisk delar dom organisationsnummer, men .SE Direkt är ett verksamhetsben som är avskilt från exempelvis .SE Registry och även andra verksamhetsben på .SE.

Och från .SE Registry:s perspektiv så innehar .SE Direkt inga fördelar gentemot andra registrarer, utan skiljer sig från andra registrarer på ett par områden, som förutom vad som har sagts i tråden rörande prisnivåer, så tillhandahåller inte .SE Direkt några kringtjänster som namnservrar eller hosting, utan är en ren registreringstjänst.

Att generella supportfrågor ställda till .SE (som inte har någon kundtjänstfunktion) skickas vidare till .SE Direkt (som har en sådan funktion (som alla andra registrarer)), torde väl knappast ses som en "särställning".

Skulle den frågan ställas till andra registrarer, så skulle det väl snarare ses som "affärsmässigt betungande", eftersom det krävs personal (kostnad) att hantera denna typ av support.

Och när du skriver
Citat:
Där har ju .SE en funktion/särställning som andra rgistrars inte har.
Så gissar jag att du avser ".SE Direkt" och "registrarer" och vill göra tydligt att JO, jag tycker att man kan förvänta sig (Jag gör det defenitivt) att samtliga registrarers support hänvisar denna typ av frågeställningar till rätt registrar.

Citat:
Försäljningen av domännamn sker genom återförsäljare, så kallade registrarer.
En av dessa är .SE:s egen registrarverksamhet .SE Direkt.
https://www.iis.se/om/
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-03, 14:53 #3
aelanders avatar
Medlem

Medlem
aelanders avatar

Jag må ha gjort fel från början genom att ställa frågan till .SE. Det hade varit lätt för mig att kolla vem som var registrar och då ställs frågan till Loopia.

Men fortfarande kvarstår frågan grundfrågan.
Är .SE och .SE Direkt det samma. Jag trodde .SE Direkt var en registrar på samma nivå som exvis Loopia.

Varför läser då .SE Direkt mail som ställs till .SE ?
Får andra registrars också läsa mail som ställs till .SE?
aelander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-03, 17:08 #4
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Det här måste vara en av de mest meningslösa diskussionerna jag läst på bra länge TS fick svar på sin fråga och det relativt snabbt? Spelar det någon som helst roll vem som besvarade frågan eller ens från vilket e-postkonto?
Oläst 2013-02-03, 17:21 #5
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det här måste vara en av de mest meningslösa diskussionerna jag läst på bra länge TS fick svar på sin fråga och det relativt snabbt? Spelar det någon som helst roll vem som besvarade frågan eller ens från vilket e-postkonto?
Ja, det tycker jag, eftersom man säger att .SE Direkt är fristående och fungerar som alla andra registrarer, men det var inte alla andra registrarer som besvarade frågan (även om det kunnat göra det om de fått frågan) utan den registrar som är "in house" hos IIS.

Nu var det förstås bra att de snabbt och smidigt svarade. Det är strålande. Och svaret som sådant var korrekt, men det aktualiserar ju frågan om .SE Direkts självständighet gentemot IIS.
Oläst 2013-02-14, 11:37 #6
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar

Sida vid sida, tillsammans hjälps dom åt. Staten och kapitalet, dom sitter i samma båt. Fast det är inte dom som ror, som ror så svetten lackar. Och piskan som kittlar, kittlar inte heller deras feta nackar.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017