Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

FS Data tar ställning mot domänspekulation

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-03-16, 23:20 #1
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Standard FS Data tar ställning mot domänspekulation

Jag råkade nyligen läsa det här blogginlägget från FS Data:

https://fsdata.se/blogg/darfor-kor-v...-domankampanj/

Inte nog med att de väljer att inte köra en domänkampanj den här vändan utan de motiverar dessutom beslutet med att de har tröttnat på domänspekulanter som inte använder sina registrerade domäner.

Vad tycker ni om detta? Ska en registrar lägga sig i hur kunderna använder sina domäner? Nu är det visserligen en högst marginell påverkan de har möjlighet att göra men det är ändå ett tydligt ställningstagande.

Att FS Data anser att domänspekulation är fel blir ganska komiskt sett till hur de själva hanterat kunders statistik.
Oläst 2013-03-17, 01:06 #2
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
1 mars skriver FS Data på bloggen att de introducerar "det lägsta priset på .se domäner i Sverige (och världen)". Detta gäller dock bara det första året, när det kommer till domänförnyelser är de långt ifrån billigast. Sedan lägger de till "Vi begränsar inte antalet .se domäner som man kan registrera till detta låga pris hos oss. Ju fler, desto bättre."

4 mars låter det annorlunda i bloggen: "När domäner registreras i stora mängder så blir det svårare att hitta lediga och bra domännamn för de som verkligen har användning av dessa. Det kan leda till begränsad tillväxt för vanliga företag och entreprenörer. I slutändan går det även ut över .SE och dess leverantörer." Jaha, något konkret bevis/exempel på detta? Och hur går det ihop med "ju fler, desto bättre"?

FS Data skriver också att problemet med domänkampanjer, alltså att domäner säljs billigt första året, är att domänerna ofta avregisteras ett år senare då ordinarie förnyelsepris gäller. Om FS Data menar allvar med att de vill komma åt vad de ser som ett problem, är det inte en bättre lösning att endast erbjuda flerårsregistreringar eller bara utföra domänregisteringar i samband med beställning av webbhotell?

Att FS Data agerar och skriver som de gör handlar nog mest om att få uppmärksamhet, om det gynnar dem låter jag vara osagt.
dannelito är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-17, 09:55 #3
Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Vem hos FS Data kan ha tagit detta initiativ ....

FS Data har ju anstallt en en av Sveriges mest rabiata mostandare till marknadsekonomi nar det galler domannamn. Om detta motstand mot "spekulation" bara galler domannamn sa ar det ju otroligt tramsigt. Galler det aven andra varor och tjanster sa far man val acceptera det som en politiskt filosofi (som dock har overgetts av de flesta dessa dagar).

Senast redigerad av Isak den 2013-03-17 klockan 10:04
Isak är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-17, 10:39 #4
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Isak Visa inlägg
Vem hos FS Data kan ha tagit detta initiativ ....

FS Data har ju anstallt en en av Sveriges mest rabiata mostandare till marknadsekonomi nar det galler domannamn. Om detta motstand mot "spekulation" bara galler domannamn sa ar det ju otroligt tramsigt. Galler det aven andra varor och tjanster sa far man val acceptera det som en politiskt filosofi (som dock har overgetts av de flesta dessa dagar).
Jag förstår inte vilka andra delar av ett webbhotells tjänsteutbud som har några pragmatiska likheter alls i den aspekten. Men du kanske har något i bakhuvudet jag inte kommer på?

Själv håller jag med i domänspekulations-frågan. Jag tror att fler och bättre tjänster dyker upp om man låter dessa registreras till större utsträckning av driftiga men resurssvaga företag/personer. Det finns mängder av riktigt unga entrepenörs-själar som saknar resurser men har riktigt bra idéer de faktiskt kan genomföra. Bättre att de får använda de bra namnen än att investerare sitter och trycker på dom i många år tills ett större företag gör dom rika och lanserar något halvdant där.

Sen tycker jag varken man ska lägga skulden eller ansvaret på webbhotellen, spekulanterna eller köparna förvisso ...
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-19, 11:23 #5
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2005
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar

Här försöker man göra någonting nytt i domänbranschen, något som står ut och som dessutom baseras på tydligt och statistiskt säkerställt underlag från .SE. Så möts man av dessa glåpord. Ack, profet i sin egen hemstad!

Skämt åsido, FS Data lägger sig inte i hur kunderna använder sina domäner. FS Data väljer dock att - till skillnad från övriga kampanjregistrarer - inte uppmuntra till domänspekulationer genom massiv prisdumpning. Det är ett ställningstagande, absolut. Men ett väldigt positivt sådant.

Att jag formulerade mig olika i våra blogginlägg den 1:a och 4:e mars är inte konstigt. Inläggen fyllde olika syften. Men budskapet i båda dessa inlägg är detsamma: FS Data har världens lägsta ordinarie pris på .se domäner.

Och tack för de vänliga orden om mig, Isak.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-19, 12:06 #6
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av JonathanS Visa inlägg
Här försöker man göra någonting nytt i domänbranschen, något som står ut och som dessutom baseras på tydligt och statistiskt säkerställt underlag från .SE. Så möts man av dessa glåpord. Ack, profet i sin egen hemstad!

Skämt åsido, FS Data lägger sig inte i hur kunderna använder sina domäner. FS Data väljer dock att - till skillnad från övriga kampanjregistrarer - inte uppmuntra till domänspekulationer genom massiv prisdumpning. Det är ett ställningstagande, absolut. Men ett väldigt positivt sådant.

Att jag formulerade mig olika i våra blogginlägg den 1:a och 4:e mars är inte konstigt. Inläggen fyllde olika syften. Men budskapet i båda dessa inlägg är detsamma: FS Data har världens lägsta ordinarie pris på .se domäner.

Och tack för de vänliga orden om mig, Isak.
Det är ju dock en lek med siffror som bara är en PR-ploj, det ordinarie priset är snarare 90 kr. Det priset du hänvisar till gäller endast första året. Jag tycker man bör göra det enkelt för kunderna med ett och samma pris. Nu syftar det bara till att lura och förvirra kunder som inte har bägge ögonen med sig.

Tycker personligen man som webbhotell bör städa rent i sitt eget hus innan man kritiserar andra på det här viset. Tycker inte heller det är ett ställningstagande ett webbhotell bör göra. Hade ni velat göra någon verklig skillnad i viktiga frågor hade ni kunnat ta ställning mot att hosta sidor från miljöskadliga och oetiska företag eller något i den stilen.

I praktiken är det här hur som helst ett tomt och meningslöst ställningstagande. FS Data har lyckligtvis aldrig varit förstahandsvalet för domänregistrering i Sverige och detta ställningstagande lär knappast förändra det.

Hade ni velat förhindra domänspekulation hade ni väl kunnat dubbla priset istället?
Oläst 2013-03-19, 12:19 #7
Normans avatar
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Normans avatar

Reg.datum: Feb 2004
Kommer ihåg hur FSData vägrade omförhandla domänpriser med en "kompis". :P
Året var väl 2001-2002 och de ville fortfarande ha 1500kr/år för en .com domän reggad 1997.. bara byta registrar då.

Samtidigt är jag personligen emot lockpriser på domäner samt domän spekulation, men man får anpassa sig efter marknaden
Norman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-19, 12:22 #8
JonathanSs avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det är ju dock en lek med siffror som bara är en PR-ploj, det ordinarie priset är snarare 90 kr. Det priset du hänvisar till gäller endast första året. Jag tycker man bör göra det enkelt för kunderna med ett och samma pris. Nu syftar det bara till att lura och förvirra kunder som inte har bägge ögonen med sig.
Vår avsikt är givetvis inte att försöka lura några kunder. Vi är extremt tydliga med vårt pris på .se domäner, både det första och följande år.

Citat:
Tycker personligen man som webbhotell bör städa rent i sitt eget hus innan man kritiserar andra på det här viset. Tycker inte heller det är ett ställningstagande ett webbhotell bör göra. Hade ni velat göra någon verklig skillnad i viktiga frågor hade ni kunnat ta ställning mot att hosta sidor från miljöskadliga och oetiska företag eller något i den stilen.
En av de viktigaste frågorna som FS Data är engagerad i, sedan många år tillbaka, är miljöfrågan. FS Data är en av Sveriges mest miljövänliga leverantörer av webbhotell och servertjänster. Förutom strömsnåla servrar, virtualisering osv (som i princip alla leverantörer har) så är våra serverhallar designade med miljön i åtanke. Ett exempel på det är att hallarna kyls av vatten från Öresund, som därefter återvänds till fjärrvärme i Helsingborg.

Sedan kan jag känna att det enda inte behöver utesluta det andra. Ingen leverantör kan möta alla krav och önskemål. Vi försöker åtminstone att "välja våra strider" med omsorg.

Citat:
I praktiken är det här hur som helst ett tomt och meningslöst ställningstagande. FS Data har lyckligtvis aldrig varit förstahandsvalet för domänregistrering i Sverige och detta ställningstagande lär knappast förändra det.
Ja, om man enbart tror att en prissänkning ska göra ett företag till förstahandsvalet för domänregistreringar så har du helt rätt. Vi har dock lite fler saker än så planerade.

Citat:
Hade ni velat förhindra domänspekulation hade ni väl kunnat dubbla priset istället?
Ingen dum idé. Jag ska bestämt tipsa några branschkollegor om det.

Senast redigerad av tartareandesire den 2013-03-19 klockan 13:00 Anledning: länk borttagen
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-19, 13:15 #9
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Vår avsikt är givetvis inte att försöka lura några kunder. Vi är extremt tydliga med vårt pris på .se domäner, både det första och följande år.
Det har ingen som helst betydelse vilken avsikt ni har, det är den effekten det får. Satsa på att göra det enklare för kunderna istället så skulle till exempel er kontrollpanel bli betydligt mer attraktiv.

Citat:
En av de viktigaste frågorna som FS Data är engagerad i, sedan många år tillbaka, är miljöfrågan. FS Data är en av Sveriges mest miljövänliga leverantörer av webbhotell och servertjänster. Förutom strömsnåla servrar, virtualisering osv (som i princip alla leverantörer har) så är våra serverhallar designade med miljön i åtanke. Ett exempel på det är att hallarna kyls av vatten från Öresund, som därefter återvänds till fjärrvärme i Helsingborg.
Det är lätt att vända sådana saker till miljöargument. Strömsnåla servrar och virtualisering vill ju naturligtvis alla leverantörer ha som du säger. Att ni kyler hallarna med vatten från Öresund blir också billigare för er och jag misstänker att ni också tjänar en slant på återleveransen till fjärrvärmenätet? De flesta företag använder bara miljöarbetet för att samla goodwill-poäng då det ligger rätt i tiden så det går aldrig att ta företags ideella miljöengagemang på allvar om de inte gör något exceptionellt såsom att inte ta emot kunder som inte arbetar på samma sätt eller skänker en väsentlig del av överskottet till WWF. Det kan dock lätt leda till kommersiellt självmord. Det är naturligtvis ändå bra att företag tänker miljövänligt men det blir lätt bara PR av det hela. Skulle hellre se att företagets ledning visade ett verkligt engagemang utanför företaget. Då skulle jag vara mer benägen att välja er framför andra.

Citat:
Ja, om man enbart tror att en prissänkning ska göra ett företag till förstahandsvalet för domänregistreringar så har du helt rätt. Vi har dock lite fler saker än så planerade.
Att ni vill stänga ute domänspekulanter diskvalificerar er direkt så ni behöver knappast bemöda er med övriga planer ifall det är ert mål att bli förstahandsvalet. Då kan ni hellre satsa på tjänster där ni har en chans, alternativt ändra inställning.

Citat:
Ingen dum idé. Jag ska bestämt tipsa några branschkollegor om det.
Det behöver du nog inte göra, det är bara att prata med din chef så kan ni visa vägen Det finns redan de som har betydligt högre priser.
Oläst 2013-03-19, 13:47 #10
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2007
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar

Reg.datum: Nov 2007
Tycker det låter nyttigt, 10kr hysteri över domäner är upplagt för att de skall köpas i mängder och sedan glömmas.
Man vet ju själv hur många domäner man har impuls shoppat.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017