FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag råkade nyligen läsa det här blogginlägget från FS Data:
https://fsdata.se/blogg/darfor-kor-v...-domankampanj/ Inte nog med att de väljer att inte köra en domänkampanj den här vändan utan de motiverar dessutom beslutet med att de har tröttnat på domänspekulanter som inte använder sina registrerade domäner. Vad tycker ni om detta? Ska en registrar lägga sig i hur kunderna använder sina domäner? Nu är det visserligen en högst marginell påverkan de har möjlighet att göra men det är ändå ett tydligt ställningstagande. Att FS Data anser att domänspekulation är fel blir ganska komiskt sett till hur de själva hanterat kunders statistik.
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
1 mars skriver FS Data på bloggen att de introducerar "det lägsta priset på .se domäner i Sverige (och världen)". Detta gäller dock bara det första året, när det kommer till domänförnyelser är de långt ifrån billigast. Sedan lägger de till "Vi begränsar inte antalet .se domäner som man kan registrera till detta låga pris hos oss. Ju fler, desto bättre."
4 mars låter det annorlunda i bloggen: "När domäner registreras i stora mängder så blir det svårare att hitta lediga och bra domännamn för de som verkligen har användning av dessa. Det kan leda till begränsad tillväxt för vanliga företag och entreprenörer. I slutändan går det även ut över .SE och dess leverantörer." Jaha, något konkret bevis/exempel på detta? Och hur går det ihop med "ju fler, desto bättre"? FS Data skriver också att problemet med domänkampanjer, alltså att domäner säljs billigt första året, är att domänerna ofta avregisteras ett år senare då ordinarie förnyelsepris gäller. Om FS Data menar allvar med att de vill komma åt vad de ser som ett problem, är det inte en bättre lösning att endast erbjuda flerårsregistreringar eller bara utföra domänregisteringar i samband med beställning av webbhotell? Att FS Data agerar och skriver som de gör handlar nog mest om att få uppmärksamhet, om det gynnar dem låter jag vara osagt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Vem hos FS Data kan ha tagit detta initiativ ....
![]() FS Data har ju anstallt en en av Sveriges mest rabiata mostandare till marknadsekonomi nar det galler domannamn. Om detta motstand mot "spekulation" bara galler domannamn sa ar det ju otroligt tramsigt. Galler det aven andra varor och tjanster sa far man val acceptera det som en politiskt filosofi (som dock har overgetts av de flesta dessa dagar). Senast redigerad av Isak den 2013-03-17 klockan 10:04 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Själv håller jag med i domänspekulations-frågan. Jag tror att fler och bättre tjänster dyker upp om man låter dessa registreras till större utsträckning av driftiga men resurssvaga företag/personer. Det finns mängder av riktigt unga entrepenörs-själar som saknar resurser men har riktigt bra idéer de faktiskt kan genomföra. Bättre att de får använda de bra namnen än att investerare sitter och trycker på dom i många år tills ett större företag gör dom rika och lanserar något halvdant där. Sen tycker jag varken man ska lägga skulden eller ansvaret på webbhotellen, spekulanterna eller köparna förvisso ...
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Här försöker man göra någonting nytt i domänbranschen, något som står ut och som dessutom baseras på tydligt och statistiskt säkerställt underlag från .SE. Så möts man av dessa glåpord. Ack, profet i sin egen hemstad!
![]() Skämt åsido, FS Data lägger sig inte i hur kunderna använder sina domäner. FS Data väljer dock att - till skillnad från övriga kampanjregistrarer - inte uppmuntra till domänspekulationer genom massiv prisdumpning. Det är ett ställningstagande, absolut. Men ett väldigt positivt sådant. Att jag formulerade mig olika i våra blogginlägg den 1:a och 4:e mars är inte konstigt. Inläggen fyllde olika syften. Men budskapet i båda dessa inlägg är detsamma: FS Data har världens lägsta ordinarie pris på .se domäner. Och tack för de vänliga orden om mig, Isak. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Tycker personligen man som webbhotell bör städa rent i sitt eget hus innan man kritiserar andra på det här viset. Tycker inte heller det är ett ställningstagande ett webbhotell bör göra. Hade ni velat göra någon verklig skillnad i viktiga frågor hade ni kunnat ta ställning mot att hosta sidor från miljöskadliga och oetiska företag eller något i den stilen. I praktiken är det här hur som helst ett tomt och meningslöst ställningstagande. FS Data har lyckligtvis aldrig varit förstahandsvalet för domänregistrering i Sverige och detta ställningstagande lär knappast förändra det. Hade ni velat förhindra domänspekulation hade ni väl kunnat dubbla priset istället? ![]()
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Kommer ihåg hur FSData vägrade omförhandla domänpriser med en "kompis". :P
Året var väl 2001-2002 och de ville fortfarande ha 1500kr/år för en .com domän reggad 1997.. bara byta registrar då. Samtidigt är jag personligen emot lockpriser på domäner samt domän spekulation, men man får anpassa sig efter marknaden ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Citat:
Sedan kan jag känna att det enda inte behöver utesluta det andra. Ingen leverantör kan möta alla krav och önskemål. Vi försöker åtminstone att "välja våra strider" med omsorg. Citat:
![]() Ingen dum idé. Jag ska bestämt tipsa några branschkollegor om det. Senast redigerad av tartareandesire den 2013-03-19 klockan 13:00 Anledning: länk borttagen |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||||
|
|||||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Tycker det låter nyttigt, 10kr hysteri över domäner är upplagt för att de skall köpas i mängder och sedan glömmas.
Man vet ju själv hur många domäner man har impuls shoppat. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|