Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Behöver jag bokföringshjälp?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-01-17, 15:37 #1
Tantolunden Tantolunden är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2012
Nykomling

Standard Behöver jag bokföringshjälp?

Jag har i dagarna startat ett AB då mina intäkter gått upp över vad jag kan hantera inom ramen för min enskilda firma (samtidigt som jag är vanlig löntagare).

Följande fakta föreligger:

Jag kommer ha högst tre intäktsströmmar.
Jag kommer inte sälja något (intäkter kommer från ads som "säljs" av andra).
Jag kommer inte ha några kunder.
Jag kommer inte ha några leverantörer.
Jag kommer inte ha några anställda.
Jag kommer inte ta ut någon lön. Möjligen gör jag den där 20%-utdelningen varje år så att lite av vinsten går till mig som person.
Jag kommer inte ha några riktiga kostnader utöver hosting. Kanske köper jag en dator eller nåt, möjligen nåt annat också som går att härröra till företaget.

That's it.

Jag har sett mig omkring efter bokföringsprogram och eventuell bokföringshjälp och blir inte övertygad åt ena eller andra hållet.

- Speedledger, Fortnox, Visma, E-conomic (eller vad den heter) verkar ju OK om än långt från bra. Men de verkar ju göra det som behövs.
- Redovisnings/bokföringshjälp verkar landa på 15-20.000 / år hur man än vrider och vänder sig.

Så vad tror ni? Behöver jag gå till redovisningshjälp eller fixar man detta själv? Om så är fallet, vilket program? Helst ett där man kan ha allt på nätet, scanna in kvitton och skit och bara ha allt på ett och samma ställe och sedan kan man lägga alla kvitton i en stor pärm som man har i hyllan och aldrig tittar på.

Tacksam för tips.
Tantolunden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-17, 16:03 #2
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Tantolunden Visa inlägg
Jag har i dagarna startat ett AB då mina intäkter gått upp över vad jag kan hantera inom ramen för min enskilda firma (samtidigt som jag är vanlig löntagare).

Följande fakta föreligger:

Jag kommer ha högst tre intäktsströmmar.
Jag kommer inte sälja något (intäkter kommer från ads som "säljs" av andra).
Jag kommer inte ha några kunder.
Jag kommer inte ha några leverantörer.
Jag kommer inte ha några anställda.
Jag kommer inte ta ut någon lön. Möjligen gör jag den där 20%-utdelningen varje år så att lite av vinsten går till mig som person.
Jag kommer inte ha några riktiga kostnader utöver hosting. Kanske köper jag en dator eller nåt, möjligen nåt annat också som går att härröra till företaget.

That's it.

Jag har sett mig omkring efter bokföringsprogram och eventuell bokföringshjälp och blir inte övertygad åt ena eller andra hållet.

- Speedledger, Fortnox, Visma, E-conomic (eller vad den heter) verkar ju OK om än långt från bra. Men de verkar ju göra det som behövs.
- Redovisnings/bokföringshjälp verkar landa på 15-20.000 / år hur man än vrider och vänder sig.

Så vad tror ni? Behöver jag gå till redovisningshjälp eller fixar man detta själv? Om så är fallet, vilket program? Helst ett där man kan ha allt på nätet, scanna in kvitton och skit och bara ha allt på ett och samma ställe och sedan kan man lägga alla kvitton i en stor pärm som man har i hyllan och aldrig tittar på.

Tacksam för tips.
I mindre städer är det billigare med redovisningshjälp än i Stockholm men med få verifikationer både du kunna få det för ca 10000 även i Stockholm.

Jag skulle rekommendera att du första året lägger ut allt. Nästa år kan du ju göra precis som bokföringsfirman gjorde första året.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-17, 22:32 #3
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2012
Flitig postare

Det är ju en svår fråga att svara på med tanke på att det hänger på vad du känner att du kan och Vill lägga ner tid på. Bokföring tar ju en hel del tid och det kanske är mer lönt för dig att lägga kruten på uppgifter som gör att du tjänar mer deg istället.
Legendarisk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-17, 23:22 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005

Du kommer att ha kunder eftersom annonsintäkterna kommer från dina kunder.

Det kan var anyttigt för dig att göra bokföringen själv. Har du ändå startat ett AB så är det bara nyttigt att lära sig hur det funkar. Det är inte svårt, köp Boken "Bokföring" och "Aktiebolag" från Björn Lundén http://www.blinfo.se för några hundralappar så finns det mycket att lära sig där.

Du kommer säkert att ha leverantörer också för du kommer säkert att ha kostnader och det är till dina levrantörer.

Du själv är den som är anställd i bolaget om du så småningom tar ut lön.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-18, 08:08 #5
Flitig postare

Flitig postare

Conny har du koll på om det är stor skillnad på hans böcker om Aktiebolag och Aktiebolag k2 samt k3? Är det mest värt att skaffa "Aktiebolag" boken bara.
Legendarisk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-18, 08:30 #6
Nykomling

Nykomling

@Conny: Jo, det är klart att jag har kunder och leverantörer. Men ett par affiliatenätverk är inte nåt jag kallar för "kunder" i den traditionella meningen och en hostingfirma är inte riktigt vad jag jämställer med leverantör heller även om de strikt sett blir det till mig.

Min poäng var att jag förmodligen kommer ha långt färre verifikat än medelföretagaren ca 100 st / år.

Icke desto mindre vill jag tacka för tipset om böckerna. Den om bokföring kan nog vara nåt för mig.

@Legendarisk: Det går att göra en sneakpeek i böckerna online på siten där man kan se innehållsförteckningarna. Kanske hjälper det dig att bedöma värdet av dem. Personligen tycker jag bokföringsboken verkar vara den "enda bra" där då boken om Aktiebolag var lite väl mycket självklarheter och de som behandlar skatter och avdrag förmodligen inte innehåller nåt revolutionerande. Då hade det framkommit på forum likt dessa redan.

Det måste f ö vara lite frustrerande för de som skriver skatteböcker och sånt i Sverige nuförtiden. Jämfört med 20 år sedan när Akelius höll kurser osv så finns det ju inte några loopholes kvar att utnyttja.
Oläst 2013-01-18, 10:46 #7

Citat:
Ursprungligen postat av Legendarisk Visa inlägg
Conny har du koll på om det är stor skillnad på hans böcker om Aktiebolag och Aktiebolag k2 samt k3? Är det mest värt att skaffa "Aktiebolag" boken bara.
K3 är för större företag så det behöver du inte just nu. K2 är den normala redovisningsformen för de flesta bolag så det kommer vara den absolut vanligaste och mest använda redovisningsnivån. K1 är den förenklade som mindre firmor kan använda, men i princip är det mesta som i K2 med en del undantag, vissaär enklare och vissa är mer krångliga. Så börja med K2 då kommer det finnas mest hjälp att få.

Snåla inte med kunskap!

Köp alla dessa böcker! "Bokföring" och "Aktiebolag" och köp även "Årabokslut i mindre aktiebolag".

Kunskap är en oerhört viktig investering. Jag brukar köpa böckerna så fort de kommer i nya utgåvor, brukar ske varje år. Det är viktigt att förstå bokföring och juridiken kring sin bolagsform (förutom kunskapen om Marknaden/kunderna och produkterna förstås).

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-01-18 klockan 10:51
Oläst 2013-01-18, 10:56 #8

Citat:
Ursprungligen postat av Tantolunden Visa inlägg
@Conny: Jo, det är klart att jag har kunder och leverantörer. Men ett par affiliatenätverk är inte nåt jag kallar för "kunder" i den traditionella meningen och en hostingfirma är inte riktigt vad jag jämställer med leverantör heller även om de strikt sett blir det till mig.

Min poäng var att jag förmodligen kommer ha långt färre verifikat än medelföretagaren ca 100 st / år.

Icke desto mindre vill jag tacka för tipset om böckerna. Den om bokföring kan nog vara nåt för mig.

@Legendarisk: Det går att göra en sneakpeek i böckerna online på siten där man kan se innehållsförteckningarna. Kanske hjälper det dig att bedöma värdet av dem. Personligen tycker jag bokföringsboken verkar vara den "enda bra" där då boken om Aktiebolag var lite väl mycket självklarheter och de som behandlar skatter och avdrag förmodligen inte innehåller nåt revolutionerande. Då hade det framkommit på forum likt dessa redan.

Det måste f ö vara lite frustrerande för de som skriver skatteböcker och sånt i Sverige nuförtiden. Jämfört med 20 år sedan när Akelius höll kurser osv så finns det ju inte några loopholes kvar att utnyttja.
Jag tycker absolut du ska köpa boken "Aktiebolag" för särskilt när du är obekant med AB-formen så kommer du hitta en hel del matnyttoigt om du läser boken från pärm till pärm. Sen kan du ha den som uppslagsbok vid behov.

Bokföringen är alltid nyttig att kunna göra själv. Så man lär sig förstå hur det funkar. Det är alldeles utmärkt att börja lära sig detta i ett bolag med få transaktioner. Använd fakturametoden så får du bättre kontroll på ekonomin och förstår mekanismerna bättre.

När man driver ett företag så är både kunder och leverantörer oerhört viktiga för att verksamheten ska bli farmgångsrik, du sitter i mitten och ska orkestrera så allt fungerar och skapar ett lönsamt cash-flow, det är det företagandet går ut på.

"Snåla inte med kunskap!"

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-01-18 klockan 11:00
Oläst 2013-01-18, 10:59 #9
Nykomling

Nykomling

Tack igen, Conny.

Men jag antar att du vänder dig mot förslaget att ta hjälp med bokföringen dvs lägga ut den på nåt ställe, även om de så tar fastpris och man själv har tillgång till det bokföringsprogram de använder, online?
Oläst 2013-01-18, 11:11 #10
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Anlita någon som kan vara med och hjälpa dig och få saker rätt. Det kan vara bra det också.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017