Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Olagligt skriva om varumärkesskyddad produkt?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-02-23, 20:52 #1
Knös Knös är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2011
Medlem

Standard Olagligt skriva om varumärkesskyddad produkt?

Hej,

Är det olagligt att skriva om en produkt som är varumärkesskyddad? I ett mail jag fått påstår sig personen detta. Känns inte särskilt troligt eftersom det ständigt skrivs reviews och dylikt på produkter. Att notera, produkten jag skriver om är jag även affiliate för åt ett annat företag som säljer den. Känns som detta är ett sätt för att skrämma mig men jag vet inte.

Tack!
Knös är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-23, 21:09 #2
Loffys avatar
Loffy Loffy är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2011
Loffy Loffy är inte uppkopplad
Medlem
Loffys avatar

Reg.datum: Nov 2011
Är det en recension du har skrivit? Verkar OK i i så fall.
Loffy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-23, 23:21 #3
Medlem

Medlem

Snarare faktasidor om produkten. All flytande text är unik och ren fakta som jag baserar på egna upplevelser och andras kring produkten. Men som sagt, tror ni det är olagligt skriva om någon annans varumärkesskyddade produkt? Nu är i och för sig produktens namn använt i många andra sammanhang av även företagskonkurrenter till dom och liknande sidor till min.

Känns ganska mysko. Det är som att varumärkesskydda "telefon" och sedan säga: "Nä, du får inte skriva om telefoner på din sida för vi har varumärkesskyddat det ordet". Nu handlar det inte om telefon, plus jag använder inte ens deras produktnamn eftersom jag har en böjning på ordet som används av många andra som inte ens nödvändigtvis syftar på deras egna produkt utan kan likväl syfta på konkurrenters.
Oläst 2012-02-24, 13:22 #4
Medlem

Medlem

Efter lite påläsning så kan jag förstå att om det finns ett kommersiellt syfte så kanske det inte är helt ok så länge det sker mot detta företagets vinst. Men att äga en hemsida i sig som inte bedriver verksamhet där vinst är syftet utan bara ren information. Är det ok? Med andra ord undrar jag om det är okej att på sin sida är okej ha information om företagets produkt så länge jag inte gör egen vinning på det?
Oläst 2012-02-24, 14:45 #5
HenrikAI HenrikAI är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
HenrikAI HenrikAI är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
Jag är ingen jurist men.. inte olagligt, varken att skriva fakta eller åsikter. Varumärkesskyddet hindrar dig bara att använda det på dina egna varor och tjänster (inom samma klass(er) som varumärket är registrerat).

http://www.prv.se/sv/Om-oss/Press/Ko...rumarkesskydd/

Senast redigerad av HenrikAI den 2012-02-24 klockan 14:49
HenrikAI är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-07, 10:08 #6
Medlem

Medlem

Tack för ditt svar HenrikAI.

Det låter logiskt. Så om jag förstår dig rätt har jag inte rättighet att skriva om en produkt och sedan försöka sälja en annans (t.ex en konkurrent)? Får jag annonsera åt någonting helt annat? Låt oss säga det gäller en skjortan av ett specifikt märke. Får jag på denna sida där jag upprepat skriver om denna skjortas märke annonsera för iPhone-telefoner? Eller gäller det i alla kommersiella sammanhang?
Oläst 2012-03-07, 13:03 #7
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Knös Visa inlägg
Tack för ditt svar HenrikAI.

Det låter logiskt. Så om jag förstår dig rätt har jag inte rättighet att skriva om en produkt och sedan försöka sälja en annans (t.ex en konkurrent)? Får jag annonsera åt någonting helt annat? Låt oss säga det gäller en skjortan av ett specifikt märke. Får jag på denna sida där jag upprepat skriver om denna skjortas märke annonsera för iPhone-telefoner? Eller gäller det i alla kommersiella sammanhang?
Du får givetvis nämna konkurrenter vid namn i text och sälja konkurrerande produkter också, om du känner att det är etiskt okej för dig. Du har också rätt att sälja produkter, t.ex. begagnade eller gråimporterade varor, och berätta att det är t.ex. IKEA-möbler, Volvobilar etc. Du kan däremot få problem om du använder varumärket direkt i din marknadsföring.

Att t.ex. recensera skjortor och ha annonser för iPhone är givetvis också okej, liksom att recensera iPhone och ha annonser för Samsungs Androidtelefoner...
Oläst 2012-03-07, 21:34 #8
Medlem

Medlem

Tack för ditt svar.

Citat:
Du kan däremot få problem om du använder varumärket direkt i din marknadsföring.
Enligt person som kontaktat mig är det olagligt att använda ett varumärke i kommersiellt syfte när det gynnar konkurrent som säljer i princip samma sak förutom att det är av annat märke.

Citat:
Att t.ex. recensera skjortor och ha annonser för iPhone är givetvis också okej, liksom att recensera iPhone och ha annonser för Samsungs Androidtelefoner...
Menar du även att det är okej om jag har en sida som enbart handlar om Ernesto Moretta skjortor, dvs min hemsida handlar enbart om Moretta och sedan annonserar iPhones? För skjortor som ord förstår jag är okej marknadsföra sig igenom eftersom det inte är ett varumärke. Enligt lagen (baserat på det jag nämner ovan) borde det inte vara okej att annonsera åt Samsung om jag baserar hela min sida runt iPhones. Visserligen är Apple så pass så stora att dom aldrig kommer bry sig troligtvis. Kan förstått det han sa fel förstås och det är därför jag försöker skaffa lite mer info. Tack.
Oläst 2012-03-07, 21:51 #9
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Knös Visa inlägg
Tack för ditt svar.

Enligt person som kontaktat mig är det olagligt att använda ett varumärke i kommersiellt syfte när det gynnar konkurrent som säljer i princip samma sak förutom att det är av annat märke.

Menar du även att det är okej om jag har en sida som enbart handlar om Ernesto Moretta skjortor, dvs min hemsida handlar enbart om Moretta och sedan annonserar iPhones? För skjortor som ord förstår jag är okej marknadsföra sig igenom eftersom det inte är ett varumärke. Enligt lagen (baserat på det jag nämner ovan) borde det inte vara okej att annonsera åt Samsung om jag baserar hela min sida runt iPhones. Visserligen är Apple så pass så stora att dom aldrig kommer bry sig troligtvis. Kan förstått det han sa fel förstås och det är därför jag försöker skaffa lite mer info. Tack.
Jag menar att du, t.ex., kan skriva recensioner om Morettaskjortor och ha annonser för Dressmanskjortor om du så önskar. Det kan aldrig bli ett intrång i Morettas varumärke bara för att du skriver om dem och har annonser för konkurrenter... Däremot om du använder Moretta i ditt namn, deras logga på din sida eller försöker påskina att du säljer deras produkter (men egentligen är det en Dressman eller en piratkopia) så är det en helt annan sak...
Oläst 2012-03-10, 11:34 #10
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Det blir givetvis mycket enklare att besvara just din frågeställning om du berättar vilken sida det gäller och vilket varumärke.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017