Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Samsung nominerat till världens ondaste företag

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-01-28, 11:33 #1
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Standard Samsung nominerat till världens ondaste företag

Det enorma sydkoreanska konglomeratet Samsung, som bland annat tillverkar några av de bäst säljande smartphones, nominerades nyligen av allmänheten som ett utav världens ondaste företag till utmärkelsen "The Public Eye Awards". De har bland annat använt giftiga kemikalier i sina fabriker utan att vare sig informera eller skydda arbetarna vilket har resulterat i 140 cancer-diagnoser och 50 dödsfall.

Läs mer:
http://www.svd.se/naringsliv/arets-v...tt_6804399.svd
http://www.publiceye.ch/
http://www.publiceye.ch/en/vote/samsung/
http://stopsamsung.wordpress.com/
Oläst 2012-01-29, 10:34 #2
Anders Karlsson Anders Karlsson är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2003
Flitig postare

Är de nominerade tillsammans med Apple?
Anders Karlsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-29, 12:31 #3
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Karlsson Visa inlägg
Är de nominerade tillsammans med Apple?
Hehe, nope Läs artikeln

Övriga nominerade av allmänheten blev:

* det brasilianska gruvbolaget Vale som genom att bygga en gigantisk vattenkraftsdamm i Amazonas lägger 700 kvkm regnskog under vatten och driver bort 40 000 människor som lever där

* japanska Tepco (Tokyo Electric Power Co) vilka driver kärnkraftverket i Fukushima

* brittiska storbanken Barclays vilka är världens största spekulant i livsmedel, deras investeringar har drabbat de allra fattigaste i u-länderna

* schweiziska kemiföretaget Syngenta som fortsatt marknadsföra ogräsmedlet Paraquat trots att flera tusen bönder dött + en hel del annat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Syngent..._controversies

* det amerikanska gruvbolaget Freeport McMoran som gjort stor skada på miljön i Indonesien genom sin lokala gruvdrift - detta har bland annat lett till att den statliga norska pensionsfonden (världens största pensionsfond) gjort sig av med aktierna i bolaget efter beslut från fondens etiska råd; Freeport McMoran har även betalat den lokala indonesiska militären och polisen tiotals miljoner dollar för att hantera säkerheten vid gruvan - säkerhetsstyrkor som begått systematiska brott mot mänskliga rättigheter

En del personer som arbetar inom näringslivet har onekligen en hel del gemensamt med de ledande inom den organiserade brottsligheten.
Oläst 2012-01-29, 13:08 #4
Flitig postare

Flitig postare

CSN skulle man också kunna lägga till raden av onda organisationer
Anders Karlsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-29, 13:26 #5
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Karlsson Visa inlägg
CSN skulle man också kunna lägga till raden av onda organisationer
Tycker faktiskt CSN har fått ett oförtjänt dåligt rykte. Jag skulle vilja påstå att 99% av de som haft problem med dem har klantat till det själva. Det kan vara nog så tråkigt oavsett men det är knappast något man kan klandra CSN för. De måste, precis som alla andra myndigheter, följa de regler som finns.

Nu har ju detta emellertid absolut nada med artikeln att göra
Oläst 2012-01-29, 14:13 #6
senzeis avatar
senzei senzei är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2006
senzei senzei är inte uppkopplad
Medlem
senzeis avatar

Reg.datum: Nov 2006
Att inte FoxCon blev nominerat är ju förvånadsvärt. Massjälvmord på arbetsplatsen m.m.
senzei är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-29, 16:12 #7
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2006
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Ursprungligen postat av senzei Visa inlägg
Att inte FoxCon blev nominerat är ju förvånadsvärt. Massjälvmord på arbetsplatsen m.m.
Dem kanske inte tar upp foxconn utan deras kunder som är bland annat Apple och samsung.
Ibland funderar man på vad t.ex en iPhone 4 skulle kostat om den var tillverkad till 100% i t.ex Sverige eller USA. jag skulle tippa på säkert 10 tusen, minst.

Skulle man betala det? personligen skulle jag kunna tänka mig göra det om man skulle veta att det går rätt till. Det än nog tyvärr något som inte kommer hända.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-29, 23:51 #8
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ursprungligen postat av MRDJ Visa inlägg
Dem kanske inte tar upp foxconn utan deras kunder som är bland annat Apple och samsung.
Ibland funderar man på vad t.ex en iPhone 4 skulle kostat om den var tillverkad till 100% i t.ex Sverige eller USA. jag skulle tippa på säkert 10 tusen, minst.

Skulle man betala det? personligen skulle jag kunna tänka mig göra det om man skulle veta att det går rätt till. Det än nog tyvärr något som inte kommer hända.
Foxconn tänker ju satsa på robotar i fortsättningen eftersom robotar börjar klara av precis det en mänsklig hand klarar av och dessutom kan de jobba 24 timmar om dygnet - utan att klaga över låga löner eller försöka ta självmord.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-30, 11:54 #9
retypejonas retypejonas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2009
retypejonas retypejonas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Spindel Visa inlägg
Foxconn tänker ju satsa på robotar i fortsättningen eftersom robotar börjar klara av precis det en mänsklig hand klarar av och dessutom kan de jobba 24 timmar om dygnet - utan att klaga över låga löner eller försöka ta självmord.
En robot är mycket, mycket dyrare än en Kines som hålls inlåst på Foxcons campus. och jobbar 12 timmar om dagen för att få råd med lite ris och en minimal sängplats :/

Lyssna på denna podcast,

http://www.thisamericanlife.org/radi...-apple-factory

Jag sällar mig till dem som gärna skulle betala ett par tusen extra för en EU/Usa-made iPhone. Bortsett från att det skulle vara ett direkt ställningstagande mot arbetsförhållandena så tror jag det även är sunt för västvärldens ekonomi på lite sikt att ha egen produktion.
retypejonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-30, 13:36 #10
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det enorma sydkoreanska konglomeratet Samsung, som bland annat tillverkar några av de bäst säljande smartphones, nominerades nyligen av allmänheten som ett utav världens ondaste företag till utmärkelsen "The Public Eye Awards". De har bland annat använt giftiga kemikalier i sina fabriker utan att vare sig informera eller skydda arbetarna vilket har resulterat i 140 cancer-diagnoser och 50 dödsfall.
Allmänheten? Att Greenpeace låter anhängare rösta på ett utav 6 utvalda företag i en online-omröstning skulle jag inte direkt säga är samma sak som "nominerades nyligen av allmänheten som ett utav världens ondaste företag "

Citat:
Ursprungligen postat av retypejonas Visa inlägg

Jag sällar mig till dem som gärna skulle betala ett par tusen extra för en EU/Usa-made iPhone. Bortsett från att det skulle vara ett direkt ställningstagande mot arbetsförhållandena så tror jag det även är sunt för västvärldens ekonomi på lite sikt att ha egen produktion.
Och jag sällar mig till dem som anser protektionism och isolationism hör hemma i förra årtusendet.

Givetvis kan mycket göras för att skapa en mer balanserad och rättvis frihandel, men sanningen är den att det ända sättet för västvärlden att få lite produktion är antingen att hålla arbetarna inlåsta 12 timmar om dagen med lite ris som betalning alternativt att via handelshinder skapa en artificiellt uppblåst produktion som enbart är negativ ur ett ekonomiskt perspektiv. Titta på Sovjet, de hade en ganska rejäl intern produktion och inte ledde det till någon överflödig produktion av varor eller speciellt bra arbetsförhållanden.
pontus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017