FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Jag vet att detta säkerligen är en självklarhet för många, dock inte för mig.
Jag har köpt en domän på ett ställe och flyttat det till Loopia med EPP koden. Jag ser allt hos loopia men samtidigt verkar det vara som om domänen ligger kvar på det andra stället. Om jag köper domänen på ställe A och flyttar den till ställe B, är det fortfarande stället A som äger domänen och styr allt eller är det ställe B ditt jag valt att transfer? Tacksam för svar för inga pekningar verkar fungera som de ska och sidan ska helst lanseras ikväll.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Äpple och päron .... två olika saker
![]() Sak 1: vem som är registrator - det byter du med EPP-kod. Sak 2: var du administrerar domänen - peka om DNS till det webbhotellet där du skall admnininstrera den. Du kan alltså ha en en registrator, som Loopia, för en domän (Sak1), men administrera den hos Binero genom att domänens DNS är pekade mot Binero (Sak 2). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Tack för ditt svar!
Jag köpte domän hos Egensajt och flyttade den till Loopia, men det verkar inte som allt fungerar hos loopia, bara www. Jag trodde att flyttade jag den till loopia så hade jag inget med egensajt att göra mer, men tydligen har jag fel. Men vem betalar jag förnyelsen till isf? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Tänk på att vem som är registrar för en domän och var man har dns-hanteringen är 2 skilda saker. Man kan tex. ha dns-hanteringen på ett företag och ha ett annat som registrar.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
![]() Är det ni som "äger" den nu eller har allt blivit flyttad till loopia? För dns verkar inte fungera riktigt hos loopia. Måste jag ändra ngt hos er och ngt hos loopia eller ska allt fungera hos loopia? Är det er jag betalar förnyelseavgiften eller blir det loopia? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det du gör med EPP-koden (auktorisationskoden) är att byta registrar. Normalt behålls dock DNS-inställningarna. Vem som administrerar DNS styrs av vilka namnservrar domänen har, och det ändrar du hos den som är registrar för tillfället (Loopia i ditt fall).
Det är registraren som har hand om att förnya domännamnet, så det är till denne du betalar domänavgiften. DNS-leverantörer kan också ha avgifter på sina tjänster, men det är ovanligt i webbhotellbranschen. Senast redigerad av emilv den 2011-12-31 klockan 00:10 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
https://support.loopia.se/wiki/Hur_f...;n_till_Loopia
Använder du egensajts namnservrar eller Loopias? Om du vill göra inställningarna i Loopias kundzon så bör du ligga på deras. Varför bytte du från Egensajt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Jag beställde domänen hos egensajt men ville flytta den till loopia. Jag trodde att körde man eep koden så tog loopia över allt. Går jag in på egensajt och försöker ändra nameservern till loppias så får jag ett error. Eftersom jag alltid har kört loopia när det gäller domäner så vet jag hur deras fungerar, men eftersom Egensajt kör 5 spänn för en domän så kunde jag inte låta bli att köpa en domän där
![]() Jag vill köra allt hos loopia... |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|