Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Konkurrenten bryter mot lagen - vad göra?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-09-16, 15:08 #1
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2009
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Standard Konkurrenten bryter mot lagen - vad göra?

Hej! Okej, det här är ganska simpelt. Jag har en klockren idé och jag har även fixat en programmerare som kan fixa detta åt mig, men det finns ett problem - den enda konkurrenten som i princip finns använder en olaglig kopia/emulator utav en känd hemsidas system. Det rör sig om ett känt företag men det är inte ursprungligen från Sverige så jag vet inte riktigt vad jag ska göra.

Det känns hemskt att känna så här, men har ni något förslag på hur man kan få sidan nedstängd? Företaget har själv skrivit att de ser mycket allvarligt på olagliga versioner utav deras system men vad jag vet så har ingen åkt fast i Sverige. Har ringt deras svenska kundtjänst men dom ringde aldrig tillbaka, som deras telefonsvarare sa.

Nu rör det sig inte om att jag vill sätta dit han på något sätt alls mer än att han får stänga ner sidan ELLER givetvis fixa en laglig version.
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-16, 18:20 #2
expression expression är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Sep 2004
Mycket flitig postare

Henrik, det finns ett uttryck som man kanske ska reflektera över
"Mind your own business"

Du tjänar inget på att få en konkurrent nedstängd. Det är bättre att du levererar en produkt som är mycket bättre än konkurrenten eller konkurrerar på annan punkt.

Lycka till!
expression är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-16, 18:39 #3
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av expression Visa inlägg
Henrik, det finns ett uttryck som man kanske ska reflektera över
"Mind your own business"

Du tjänar inget på att få en konkurrent nedstängd. Det är bättre att du levererar en produkt som är mycket bättre än konkurrenten eller konkurrerar på annan punkt.

Lycka till!
Jo, det är sant men man måste ändå spela efter samma regler.

Handlar det om ett lagbrott så anmäl direkt.
Oläst 2011-09-16, 18:54 #4
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Jo, det är sant men man måste ändå spela efter samma regler.

Handlar det om ett lagbrott så anmäl direkt.
Absolut. Men utgångspunkt för anmälan ska vara lika spelregler, inte att sänka konkurrent.
expression är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-16, 19:05 #5
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Absolut. Men utgångspunkt för anmälan ska vara lika spelregler, inte att sänka konkurrent.
Japp, då håller vi med varandra då Däremot behöver inte en bättre produkt innebära att man tar över konkurrentens kunder utan det kan även bli så att man når en annan - betydligt mindre - kundgrupp. Det är dock mest relevant vad gäller fysiska produkter där bättre produkt oftast också medför ett högre pris.
Oläst 2011-09-16, 19:06 #6
Dakotas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Citat:
Det är också det jag försökte få ut av det hela Jag vill inte nödvändigtvis få han att stänga ner sidan men det är väl det som kommer hända om företaget får nys om hans sida på något sätt, ifall han då inte fixar ett eget lagligt system.

Det känns bara jobbigt att betala en massa och så ska han kunna göra allt helt gratis bara för att han gör något olagligt.

Det rör sig alltså inte om ett simpelt script där han kör en crackad version, utan tänk er typ att någon släpper en exakt likadan kopia utav Windows och kallar det typ "Hindows" - med samma logo, allt material är fullkomligt taget ifrån originalprojektet etc.
Oläst 2011-09-16, 19:27 #7
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Tipsa företaget vars mjukvara de har piratkopierat. Mer än så bör och kan du inte göra. Därefter är det upp till dem att agera om de vill det.

Vad kostar en licens, dvs hur mycket pengar rör det sig om? Är hela branschen genomrutten och full av oegentligheter så är det klart att man inte ska skämmas över att bli en whistleblower. Men normalt så skulle jag säga att det är fruktansvärt osnyggt att anmäla en konkurrent. I alla fall om du inte lider betydande ekonomisk skada.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-16, 21:00 #8
Supermoderator

Supermoderator

Man har alltid en moralisk skyldighet att anmäla om det handlar om ett klart och tydligt lagbrott (svårt att avgöra i det här fallet utan detaljer dock) oavsett om man är konkurrent, anställd eller kund såvida det inte finns några särskilda skäl, t.ex. att det handlar om ett lindrigt brott och förövaren inte är medveten om vad han / hon sysslar med. De flesta som använder illegala kopior gör det emellertid inte bara en gång utan upprepar samma procedur gång på gång till dess de stoppas.

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-09-16 klockan 21:06
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-16, 21:06 #9
Dakotas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Ja alltså jag har absolut inte tänkt att polisanmäla eller något annat, utan min tanke var att helt enkelt meddela företaget bakom originalsystemet. Dock verkar den Svenska telefonlinjen endast ha en telefonsvarare och det var krångligt att få tag i en mail som leder till huvudpersonerna inom företaget.

Och företaget har som jag skrev faktiskt gått ut med att de ser allvarligt på den företeelsen och har hotat med att gå till domstol med folk som utför copyrightbrott på det sättet, det har även gått rykten om att flera personer redan åkt dit.

Tänk inte "det kanske är något litet, oviktigt" för det är verkligen extremt och otroligt tydligt att det är olagligt.
Oläst 2011-09-19, 11:00 #10
klein klein är inte uppkopplad

klein klein är inte uppkopplad

Ta reda på adressen till företaget och skicka ett brev på papper, sedan har du gjort ditt. Ibland kan vara effektivare att skicka något på papper, än att nå fram elektroniskt, eftersom den kanalen kan vara dåligt sköt.

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Lindberg Visa inlägg
Ja alltså jag har absolut inte tänkt att polisanmäla eller något annat, utan min tanke var att helt enkelt meddela företaget bakom originalsystemet. Dock verkar den Svenska telefonlinjen endast ha en telefonsvarare och det var krångligt att få tag i en mail som leder till huvudpersonerna inom företaget.

Och företaget har som jag skrev faktiskt gått ut med att de ser allvarligt på den företeelsen och har hotat med att gå till domstol med folk som utför copyrightbrott på det sättet, det har även gått rykten om att flera personer redan åkt dit.

Tänk inte "det kanske är något litet, oviktigt" för det är verkligen extremt och otroligt tydligt att det är olagligt.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017