Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Frågor inför köp av nätverksskrivare

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-08-25, 02:18 #1
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Standard Frågor inför köp av nätverksskrivare

Vi behöver en nätverksskrivare till kontoret. Vi gör ca 50-100 utskrifter om dagen, varav 90 % är svartvita kvitton och fakturor till kunder i A4-storlek. Skrivaren bör därför ha minst två magasin för papper. Duplex och färg är ett plus, men inte nödvändigt. Huvudsaken är att skrivaren är ekonomisk i svartvita utskrifter.

Skrivaren ska stå i annat rum än den trådlösa routern. När jag tittar på kontorsskrivare så verkar många ha stöd för nätverk, men det verkar som om de flesta måste kopplas in med sladd till routern för att fungera i nätverket. Men det jag behöver är alltså en skrivare som kan delas i nätverket, utan att kopplas med sladd till routern. En dator finns dock i samma rum som där skrivaren ska stå (om det nu skulle underlätta av någon anledning). Eftersom utbudet på trådlösa nätverksskrivare verkar vara så magert och utbudet av vanliga nätverksskrivare verkar vara så stort, så misstänker jag att jag har missat något. Det kanske går att dela ut en vanlig nätverksskrivare i ett trådlöst nätverk bara genom att ansluta den till valfri dator i nätverket?

Någon som har tips? Jag hatar att köpa elektronik och prylar. Som framgår av min kravspec så vet jag inte ens vad det jag letar efter.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-25, 08:22 #2
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008

2500 utskrifter per månad är inga stora mängder. Men det är viktigt att du inte köper en
billig skrivare. För då får du en tonerstorlek på kanske 1500-2000 sidor för 600 spänn styck.

Det blir dyrt.. På ett år har en HP CP4525 betalat av sig.. I den har du 9000 svarta utskrifter
per toner (har jag för mig det var). Tonern för den ligger på några hundringar har jag för mig.
Den har både duplex och färg. Den skriver ut riktigt grymma färgsidor om ni ska göra marknadsmtrl.

Behöver ni multifunktion så kan jag rekommendera HP CM3530.

Trådlöst nätverk är inget som större modeller av skrivare brukar ha. Man kan säkert köpa till
men billigast är nog att köpa en trådlös brygga och konvertera från kabel-WiFi.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-25, 09:08 #3
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2009
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2009
Min mor köpte denna för någon vecka sen:
http://www.elgiganten.se/product/dat...re-impact-s305

Den behöver inte kopplas in med sladd. Jag har dock ingen aning hur mycket man kan printa med varje bläckpatron osv.

Du kanske bör skaffa en dyrare pjäs

Har du en dator vid skrivaren kan du ju alltid koppla skrivaren dit och sen dela ut den i nätverket. Dock måste ju den datorn vara på när man ska skriva ut då men det kanske inte är något problem.
Linuus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-25, 09:19 #4
Yoghurt Yoghurt är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2003
Yoghurt Yoghurt är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2003
Oftast så säljs de flesta skrivare (Ej hemskrivare..) endast med nätverksanslutning, sedan finns det vanligtvis att köpa till en modul för trådlöst nätverk för några hundralappar.
Yoghurt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-25, 09:36 #5
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Att köpa bläck skrivare är inte att föredra, vi kör Xerox och köper toner från kina.

Så är helt okej kostnad, är ju inte största modellen vi kör men skrivaren är så pass billig så man kan köpa ny 1 gång om året ändå.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-25, 22:44 #6
MikaelBs avatar
MikaelB MikaelB är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2005
Medlem
MikaelBs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Vi behöver en nätverksskrivare till kontoret. Vi gör ca 50-100 utskrifter om dagen, varav 90 % är svartvita kvitton och fakturor till kunder i A4-storlek. Skrivaren bör därför ha minst två magasin för papper. Duplex och färg är ett plus, men inte nödvändigt. Huvudsaken är att skrivaren är ekonomisk i svartvita utskrifter.
Förstår inte varför ni måste ha två magasin? Har ni förtryckta papper för fakturor och kvitton?

Citat:
Skrivaren ska stå i annat rum än den trådlösa routern. När jag tittar på kontorsskrivare så verkar många ha stöd för nätverk, men det verkar som om de flesta måste kopplas in med sladd till routern för att fungera i nätverket. Men det jag behöver är alltså en skrivare som kan delas i nätverket, utan att kopplas med sladd till routern. En dator finns dock i samma rum som där skrivaren ska stå (om det nu skulle underlätta av någon anledning). Eftersom utbudet på trådlösa nätverksskrivare verkar vara så magert och utbudet av vanliga nätverksskrivare verkar vara så stort, så misstänker jag att jag har missat något. Det kanske går att dela ut en vanlig nätverksskrivare i ett trådlöst nätverk bara genom att ansluta den till valfri dator i nätverket?
Sätt en trådlös accesspunkt i samma rum som skrivaren och kör på kabel till den.

Citat:
Någon som har tips? Jag hatar att köpa elektronik och prylar. Som framgår av min kravspec så vet jag inte ens vad det jag letar efter.
Jag har kört en HP CP3525 i ett par år nu och är RIKTIGT nöjd för dom pengarna.
http://www.dustin.se/hp-color-laserj...uct/5010186649

Kampanj på dustin nu för 3795:-

Snabb och exakta utskrifter både i färg och svart. Magasin standard för 250 ark vilket borde räcka för era behov och om inte går det köpa till extra magasin. Förvisso till en kostnad av nästan hela skrivaren Leveranstoners i den dock, sedan kostar en svart toner strax över 1000kr och fixar 10k utskrifter.

Så printar du med medföljande + en extra toner och sedan kastar skrivaren har du betalar ca 40 öre per utskrift exkl papper. Billigare än så blir det nog inte.

Finns säkert andra skrivare som fixar för ungefär samma kostnad men denna kan jag rekommendera i alla fall!

Automatisk duplex har den dock inte men med hjälpfunktion för enkel manuell duplex. Och så ev. ett extra magasin om du måste ha flera olika papper.
MikaelB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-25, 22:53 #7
MikaelBs avatar
Medlem

Medlem
MikaelBs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
2500 utskrifter per månad är inga stora mängder. Men det är viktigt att du inte köper en
billig skrivare. För då får du en tonerstorlek på kanske 1500-2000 sidor för 600 spänn styck.

Det blir dyrt.. På ett år har en HP CP4525 betalat av sig.. I den har du 9000 svarta utskrifter
per toner (har jag för mig det var). Tonern för den ligger på några hundringar har jag för mig.
Den har både duplex och färg. Den skriver ut riktigt grymma färgsidor om ni ska göra marknadsmtrl.

Behöver ni multifunktion så kan jag rekommendera HP CM3530.

Trådlöst nätverk är inget som större modeller av skrivare brukar ha. Man kan säkert köpa till
men billigast är nog att köpa en trådlös brygga och konvertera från kabel-WiFi.
Om du talar om något liknande detta:
http://www.dustin.se/hp-color-laserj...uct/5010368514

Så finns det ingen ekonomi i en sådan för ett mindre företag, utskrift per sida är högre än med exempelvis CP3525 som jag skrev om ovan.
MikaelB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-26, 07:42 #8
backens avatar
backen backen är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2003
backen backen är inte uppkopplad
Medlem
backens avatar

Reg.datum: Jul 2003
Jag köpte en Brother HL-4570 för ett halvår sedan.
http://www.dustinhome.se/brother-hl-...uct/5010469966

Den har trådlöst nätverk som har fungerat felfritt trots att skrivaren står i ett eget rum långt ifrån routern.

Den svarta tonern rymmer 6000 sidor.

Den finns även i en version med två magasin.
http://www.inet.se/artikel/3901188/brother-hl-4570cdwt
backen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-26, 07:43 #9

MikaelB
Vi har en sån på kontoret och den fungerar alldeles ypperligt med ställningen under med
extrafack.

Automatisk duplex och hela kittet.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-26, 15:00 #10
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Tack för svaren!

Vad är en "trådlös brygga" eller "trådlös accesspunkt" som ni skriver om och som kan omvandla en nätverksskrivare till en trådlös nätverksskrivare? Någon som vet vad de brukar kosta?

Jag behöver två fack därför att det är två olika typer av papper (vanliga A4 och fakturapapper med räfflad talong). Det går att köpa till extra magasin till nästan alla typer av skrivare. De extra magasinen brukar dock vara väldigt dyra (2000-3000 kr).

Jag glömde skriva att jag satt min budget till max ca 10.000 kr. Det är svårt att motivera en dyrare skrivare än så, med tanke att vi inte gör så många utskrifter. Vi har skanner och fax, men det är ganska dåliga grejer. Så jag börjar även fundera på om det kanske inte är lika bra att slå till på en multifunktion. Kopiering blir ju lite smidigare om man har scanner och skrivare i samma maskin.

Edit: Den här http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623762 verkar ha trådlöst och allt annat förutom två magasin, som man dock kan köpa till. Jag läste på Brothers hemsida att man får 3 års på plats-garanti om man registrerar produkten inom 30 dagar efter köp. Det låter ju inte helt fel...

Senast redigerad av Gustav den 2011-08-26 klockan 15:22
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017