FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
På mitt förra jobb blev bolaget dotterbolag till en tysk firma. Då jag bytt jobb som drabbar detta inte mig, men nu har de bestämt sig för att stänga kontoret.
Vad är det som gäller då. Uppsägningstiden är 3 månader, är det allt man får, eller ska man förvänta sig någon mer ersättning? Jag har hört en del om att folk fått fler månadslöner extra då de blivit uppsagda, men det kanske mer handlar om godwill, eller hur är det? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Vad ger de för anledning till uppsägningen? Arbetsbrist? Har de andra kontor i Sverige? Finns kollektivavtal och i så fall vilka?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Uppsägningstiden beror på hur länge du har jobbat där också..
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
De har ett annat kontor i Göteborg. Vissa på stockholmsokotoret har fått erbjudande om att flytta med. Tyvärr finns inga kollektivavtal. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Är du intresserad så är din första anstalt att läsa lagen om anställningsskydd:
https://lagen.nu/1982:80 Där regleras många saker som arbetsgivaren inte kan kringgå, och turordningsreglerna förklaras. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Fast man kan alltid använda arbetsbrist som orsak, finns det ingen kollektivavtal så är det ännu smidigare.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Visst kan man använda arbetsbrist som anledning (det här är ju själva definitionen av arbetsbrist - de har mer personal än vad det finns behov av), men minimiuppsägningstiden och turordningsreglerna gäller ändå.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|