Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur jobbar ni? CMS? egen kodning?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-04-10, 21:15 #1
casper87 casper87 är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2009
Nykomling

Standard Hur jobbar ni? CMS? egen kodning?

Hej!
jag sitter å funderar på hur ni som har varit ute på marknaden (frilansar, webbfirmor, alla) jobbar? Jag har hittills gjort 4-5 hemsidor, mest till folk i min bekantskapskrets. alla är gjorda i php och är väldigt statiska utan uppdatering. nu sitter jag å bygger mitt första mer komplexa cms för ett större projket. det blir såklart mycket som inte kommer fungera optimal med cmset även om det fungerar. men jag har fått förfrågningar om lite mer avancerade sidor med bilduppladningsfunktioner med scalning utav bilder etc. Lite mer avancerat så att säga.

Borde jag sätta mig ner och grundligt lära mig Wordpress eller tycker ni jag ska fortsätta bygga cms för hand åt kommande projekt? hur mycket tid tjänar man på att jobba i WP? och är det framtiden? vad tror ni?
casper87 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-10, 22:15 #2
bjornstrom bjornstrom är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
bjornstrom bjornstrom är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Jag tror dina kunder skulle uppskatta att få en plattform som inte är beroende av din hemmaknackade kod. Använd Wordpress och andra färdiga moduler och dokumentera hur sajten är byggd.
bjornstrom är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-10, 22:53 #3
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2006
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Ursprungligen postat av casper87 Visa inlägg
Hej!
jag sitter å funderar på hur ni som har varit ute på marknaden (frilansar, webbfirmor, alla) jobbar? Jag har hittills gjort 4-5 hemsidor, mest till folk i min bekantskapskrets. alla är gjorda i php och är väldigt statiska utan uppdatering. nu sitter jag å bygger mitt första mer komplexa cms för ett större projket. det blir såklart mycket som inte kommer fungera optimal med cmset även om det fungerar. men jag har fått förfrågningar om lite mer avancerade sidor med bilduppladningsfunktioner med scalning utav bilder etc. Lite mer avancerat så att säga.

Borde jag sätta mig ner och grundligt lära mig Wordpress eller tycker ni jag ska fortsätta bygga cms för hand åt kommande projekt? hur mycket tid tjänar man på att jobba i WP? och är det framtiden? vad tror ni?
Om du inte gillar WP så finns det en del andra alternativ, Drupal, cms made simple, Joomla är några. Själv föredrar jag Drupal.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-11, 08:35 #4
MikaelBs avatar
MikaelB MikaelB är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2005
MikaelB MikaelB är inte uppkopplad
Medlem
MikaelBs avatar

Reg.datum: Jun 2005
Skulle aldrig få för mig att bygga ett eget CMS med tanke på dom fria färdiga som finns på marknaden.

Problemet med färdiga CMS är dock att göra redigeringen av hemsidan så enkel att en kund helt utan erfarenhet förstår sig på den.
MikaelB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-11, 09:09 #5
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2006

Jag jobbar med både och.

EpiServer är kraftfullt men licensen kostar en hel del.

Gör man eget kan man komma igång väldigt snabbt (jag personligen iaf).

WP-sajter är inget jag kör mina kunder med då det inte är sådana webbplatser som byggs.
Dock har jag kollat lite på Orchard och andra Open Source CMS som bygger på MVC och det verkar bra men jag har inte riktigt satt mig in i hur modulutvecklandet fungerar ännu.
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-11, 10:06 #6
Sweelys avatar
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2010
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar

Reg.datum: Apr 2010
CMS alla dagar i veckan!
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-11, 10:29 #7
P3N P3N är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2010
P3N P3N är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2010
Allt beror ju på hur mycket som den som har hemsidan vill ändra och vad den kan. Är det någon som bara har rena fakta ändringar då och då och inte kan så mycket om hemsidor så är det ju enklast att bygga sidan/layouten för sig och lägga infon/texten i separata txt (eller andra format) filer och köra eget cms. Mindre risk att något "råkar" bli fel på sidan då också

Är iallafall så jag bygger upp det numera. Och mitt lilla cms är bara en php fil på servern så blir ju ingen avancerad struktur på servern direkt.
P3N är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-11, 12:15 #8
Nykomling

Nykomling

tack för alla svar!
jag är också osäker på hur kunden kommer kunna hantera wordpress eller annat cms. Om jag tex har en kund som vill en enkel sida men kunna ha ett nyhetsflöde (lägga till nyhet) så tycker ni alltså inte jag ska bygga ett formulär med validering och allt runt om kring för att få det att fungera? utan använda ett färdigt CMS?
casper87 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-11, 13:19 #9

Du kan göra en statisk webbplats men lägga till en enskild sida som kunden kan editera. Antingen egenprogrammerat eller avvända befintlig tjänst/widget eller motsvarande.

Det beror helt på behovet.
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-11, 13:45 #10
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Det beror ju helt på vilken typ av kunder man arbetar med, vilken kompetens som finns hos dig respektive kunden etc. Ibland är WP en bra lösning, ibland är det en usel lösning, sen finns allt däremellan. Själv arbetar jag i princip enbart med kunder som har webben som huvudsaklig verksamhet och kör helt egna system. Däremot kan färdiga komponenter ingå i dessa ibland.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017