Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kund som inte skickar tillbaka produkter

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-04-13, 17:16 #1
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Standard Kund som inte skickar tillbaka produkter

Hejsan.

Vi skickade iväg 2 st mobiltelefoner till en kund i januari. Kunden hörde av sig efter en vecka och sa att den inte fungerade.
Så vi skickade ut en ny mobiltelefon till kunden som vi själva testade och vi vet fungerade mycket väl. Vi skickade även ut en fraktsedel så att kunden skulle skicka tillbaka den gamla mobiltelefonen men det gjorde kunden aldrig. Nu har vi mejlat fram och tillbaka i flera månader och kunden säger att han hela tiden ska skicka tillbaka produkten, men det gör kunden inte. För 3 veckor sedan skickade vi ut en faktura för produkt #2 till kunden och kunden ville inte betala. Vi skickade sedan ut en påminnelseavgift på 50:- och det hjälpte inte, kunde sa fortfarande att han skulle skicka tillbaka mobiltelefonen efter semestern, som för övrigt var slut förra veckan. Igår skickade vi iväg en ny faktura där vi har adderat en inkassoavgift på 160:-.

Vad bör vi göra? Även om kunden till slut skickar tillbaka båda produkterna vill jag gärna ta en avgift för allt administrativt arbete vi har fått göra. Får man göra det här?

Det är en företagskund.

Senast redigerad av Lancelot den 2011-04-13 klockan 17:26
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-13, 18:12 #2
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Skicka dom till KFM. Är de ett AB så får de anmärkning direkt när ni gör ansökan.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-13, 18:40 #3
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Skicka dom till KFM. Är de ett AB så får de anmärkning direkt när ni gör ansökan.
Tack. Kör nog på det. =)
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-13, 18:55 #4
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Tack. Kör nog på det. =)
Du kan ju annars berätta att du tänker göra det (om du inte redan gjort det förstås), får du ingen omedelbar respons så kör på.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-13, 19:17 #5
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Du kan ju annars berätta att du tänker göra det (om du inte redan gjort det förstås), får du ingen omedelbar respons så kör på.
Berättade att om jag inte får pengarna eller produkterna inom en vecka så skickar jag ärendet vidare.
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-14, 14:07 #6
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Nu är det såhär att kunden säger att ena telefonen har skickats tillbaka, men de kommer inte skicka tillbaka den andra telefonen förens jag betalar tillbaka pengarna för den.

Men jag har redan förklarat att vi inte betalar en retur förens en produkt har returnerats .
Kunden har alltså betalat för en produkt. Vi kommer skicka kunden till KFM och när vi får tillbaka (om vi får) den andra telefonen också så vill vi gärna ta ut en avgift och ej betala tillbaka fullt belopp. Vi har spenderat flera månader på det här fallet och slösat väldigt mycket tid, och tid är pengar.

Har vi rätt att ta ut avgifter.
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-14, 14:38 #7
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Du har rätt att ta ut en påminnelseavgift, inkassoavgift och avgiften till KFM. Det är dock mycket tveksamt om du kan ta ut en avgift för den tid som du har spenderat på kunden. Om det inte framgår av dina köp- och leveransvillkor att du tar ut avgifter för din egen tid, så har ni inget avtal om det. Och du kan inte fakturera för en tjänst som du har utfört, utan att först avtala om pris med kunden.

Din rätt att ta ut diverse avgifter (förutom ovan nämnda kostnader i samband med inkasso och KFM) är alltså mycket begränsad, om inget annat har avtalat mellan dig och köparen.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-16, 11:03 #8
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Du har ju även rätt att ta ut ränta på skulden.

Det måste väl vara kundens ansvar att returen kommer fram i ett sånt här fall?
Vad är det som gäller juridiskt?
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-16, 15:22 #9
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Skicka dom till KFM. Är de ett AB så får de anmärkning direkt när ni gör ansökan.
Nej, det blir ingen anmärkning direkt för AB, det är helt fel.

Det är bara s.k. allmänna mål dvs som utfärdas av staten elelr statliga myndigheter och andra lagbundna avgifter som blir "anmärknig direkt". En privat fordran blir aldrig direkt en anmärkning utan kunden har alltid möjligheten att bestrida.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-04-16 klockan 15:29
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-16, 15:29 #10
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Nu är det såhär att kunden säger att ena telefonen har skickats tillbaka, men de kommer inte skicka tillbaka den andra telefonen förens jag betalar tillbaka pengarna för den.

Men jag har redan förklarat att vi inte betalar en retur förens en produkt har returnerats .
Kunden har alltså betalat för en produkt. Vi kommer skicka kunden till KFM och när vi får tillbaka (om vi får) den andra telefonen också så vill vi gärna ta ut en avgift och ej betala tillbaka fullt belopp. Vi har spenderat flera månader på det här fallet och slösat väldigt mycket tid, och tid är pengar.

Har vi rätt att ta ut avgifter.
Du har inga möjligheter att få ta ut en administrativ avgift om du intte har ett avtal med kunden om det.

Vid denna typ av fordingar så finns det möjlighet att du tar ut avgifter enligt inkasso och påslag när det går till KFM med 340 kr tro rjag det var.

Detta ärende visar bara på att du har dåliga rutiner i såna här ärenden. Du bör givetvis inte skicka ut flera telefoner till en kund som inte betalat.

Det är normalt att man måste skicka in en defekt vara innan leverantöre skickar en ny.

Skicka med REK så du vet att kunden tagit emot varan.

Du kan inte hitta på nya villkor i efterhand bara för att du anser att det är rimligt, kunden anser givetvis att det är helt orimligt.

Detta verkar vara en strulkund som du kan vara utan så skicka på KFM i detta fall, du kan även begära handräckning av KFM så de åker ut och hämtar telefonen som du vill ha tillbaks.

Lär av misstaget och gör bättre nästa gång.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017