FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hejsan.
Vi skickade iväg 2 st mobiltelefoner till en kund i januari. Kunden hörde av sig efter en vecka och sa att den inte fungerade. Så vi skickade ut en ny mobiltelefon till kunden som vi själva testade och vi vet fungerade mycket väl. Vi skickade även ut en fraktsedel så att kunden skulle skicka tillbaka den gamla mobiltelefonen men det gjorde kunden aldrig. Nu har vi mejlat fram och tillbaka i flera månader och kunden säger att han hela tiden ska skicka tillbaka produkten, men det gör kunden inte. För 3 veckor sedan skickade vi ut en faktura för produkt #2 till kunden och kunden ville inte betala. Vi skickade sedan ut en påminnelseavgift på 50:- och det hjälpte inte, kunde sa fortfarande att han skulle skicka tillbaka mobiltelefonen efter semestern, som för övrigt var slut förra veckan. Igår skickade vi iväg en ny faktura där vi har adderat en inkassoavgift på 160:-. Vad bör vi göra? Även om kunden till slut skickar tillbaka båda produkterna vill jag gärna ta en avgift för allt administrativt arbete vi har fått göra. Får man göra det här? Det är en företagskund. Senast redigerad av Lancelot den 2011-04-13 klockan 17:26 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Skicka dom till KFM. Är de ett AB så får de anmärkning direkt när ni gör ansökan.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Du kan ju annars berätta att du tänker göra det (om du inte redan gjort det förstås), får du ingen omedelbar respons så kör på.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Nu är det såhär att kunden säger att ena telefonen har skickats tillbaka, men de kommer inte skicka tillbaka den andra telefonen förens jag betalar tillbaka pengarna för den.
Men jag har redan förklarat att vi inte betalar en retur förens en produkt har returnerats . Kunden har alltså betalat för en produkt. Vi kommer skicka kunden till KFM och när vi får tillbaka (om vi får) den andra telefonen också så vill vi gärna ta ut en avgift och ej betala tillbaka fullt belopp. Vi har spenderat flera månader på det här fallet och slösat väldigt mycket tid, och tid är pengar. Har vi rätt att ta ut avgifter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Du har rätt att ta ut en påminnelseavgift, inkassoavgift och avgiften till KFM. Det är dock mycket tveksamt om du kan ta ut en avgift för den tid som du har spenderat på kunden. Om det inte framgår av dina köp- och leveransvillkor att du tar ut avgifter för din egen tid, så har ni inget avtal om det. Och du kan inte fakturera för en tjänst som du har utfört, utan att först avtala om pris med kunden.
Din rätt att ta ut diverse avgifter (förutom ovan nämnda kostnader i samband med inkasso och KFM) är alltså mycket begränsad, om inget annat har avtalat mellan dig och köparen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Du har ju även rätt att ta ut ränta på skulden.
Det måste väl vara kundens ansvar att returen kommer fram i ett sånt här fall? Vad är det som gäller juridiskt? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Det är bara s.k. allmänna mål dvs som utfärdas av staten elelr statliga myndigheter och andra lagbundna avgifter som blir "anmärknig direkt". En privat fordran blir aldrig direkt en anmärkning utan kunden har alltid möjligheten att bestrida. Senast redigerad av Conny Westh den 2011-04-16 klockan 15:29 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Vid denna typ av fordingar så finns det möjlighet att du tar ut avgifter enligt inkasso och påslag när det går till KFM med 340 kr tro rjag det var. Detta ärende visar bara på att du har dåliga rutiner i såna här ärenden. Du bör givetvis inte skicka ut flera telefoner till en kund som inte betalat. Det är normalt att man måste skicka in en defekt vara innan leverantöre skickar en ny. Skicka med REK så du vet att kunden tagit emot varan. Du kan inte hitta på nya villkor i efterhand bara för att du anser att det är rimligt, kunden anser givetvis att det är helt orimligt. Detta verkar vara en strulkund som du kan vara utan så skicka på KFM i detta fall, du kan även begära handräckning av KFM så de åker ut och hämtar telefonen som du vill ha tillbaks. Lär av misstaget och gör bättre nästa gång. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|