FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Vad har arbetsgivaren för skyldigheter när personalen är sjuk i 3 dagar? Personalen är tillsvidare anställd prov, heltid, månadslön. Tänker på försäkringskassan... karensdagar etc? Och hur gör man vanligtvis med lönen? T.ex. så här(?): Månadslön 20 000 / 22 arbetsdagar = 909(x3=2727 kr). Nästa månadslön blir då 20 000 - 2727 = 17 273 kr?? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Banned
|
Första dagen karens.
Resterande dagar, upp till 10 arbetsdagar (tror jag, regeln är två veckor) är 80% av lönen. Efter två veckor, är det fsk. Hur det är med sjukintyg är jag osäker på. Men tror att arbetsgivaren kan begära sjukintyg efter en vecka. --- Gäller det VAB (Vård Av Barn), så finns det inga karensdagar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Såvitt jag vet så kan arbetsgivaren begära sjukintyg från första dagen, http://www.lag-avtal.se/nyheter/article57317.ece verkar även bifalla detta.
De flesta gör inte så, men det finns inget som hindrar dem från detta. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Ska regleras i avtal, men i regel brurkar det vara efter 1v som sjukintyg krävs.
Läs gärna LAS (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820080.htm) ... det tycker jag alla borde göra egentligen, mycket folk inte vet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Dag 1 är karensdag, då gör man 100% löneavdrag.
Dag 2-14 betalar arbetsgivaren 80% sjuklön, dvs man gör 20% löneavdrag. Därefter betalar försäkringskassan. Löneavdrag per dag är månadslön / 21. Karensdagen är insjuknandedagen och behöver inte vara en hel dag, om personen i fråga blivit sjuk under dagen och gått hem. Då görs avdrag för den delen av dagen. Läkarintag kan begäras från dag 1, och skall alltid lämnas från dag 7. Lite info här: http://www.foretagarna.se/Medlemsfor...vning/Sjuklon/ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det finns ett maxtak för sjuklönegrundande inkomst om jag inte minns fel (har inte varit sjuk självskriven med sjukpenning på 15 år så jag är inte helt uppdaterad på sjuklönefrågan).
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Har man lön däröver så betalar arbetsgivaren överskjutande sjuklön dag 15-90. (vid kollektivavtal inom PTK) Fr.o.m dag 91 träder sjukförsäkringen i ITP in och då betalar arbetsgivaren ingen sjuklön. Dock är sjukdom semestergrundande om frånvaron under intjänandeåret inte överstiger 180 dagar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Är personen tillsvidareanställd eller provanställd, man kan inte vara bådadera samtidigt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
För VAB gör arbetsgivaren helt avdrag och försäkringskassan betalar ut 80% av SGI. SGI kan maximalt vara 361 000 kr för stunden.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|