Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

vad innebär räkneskapsår?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-09-20, 14:35 #1
nabil_akhlaques avatar
nabil_akhlaque nabil_akhlaque är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2007
Flitig postare
nabil_akhlaques avatar

Standard vad innebär räkneskapsår?

Hejsan,
är nu inne på bolagsverkat och tänkte registrera enskildfirma...
har då ett par frågor som kanske ni på WN kan besvara... I hope

1. vad exakt är en Räkenskapsår? och det står att jag ska välja från-datum / till-datum ?

2. Beräknad nettoomsättning (SEK)? hur ska jag veta det? har ju inte ens startat :S

3. Beräknad försäljning som inte ger rätt till avdrag av ingående moms.
- om jag ska starta en media/webb-byrå? vilka tjänster kan detta vara?

4. hur ofta bör jag redovisa? 1 mån? 3 mån? 12 mån? och vad spelar det för roll hur ofta man redovisar? för- och nackdelar?

5. jag tänkte använda mig utav SPCS enskildfirma för att skicka ut fakturorna...
är det faktureringsmetoden? eller bokslutsmetoden?

Inkomst av kapital

6. Ange dina inkomster med skatteavdrag ? eftersom jag är ansälld hos ett annat företag, menar de min totala inkomster? och menar dem till endast sep? eller vill de ha för hela året? :S

mycket tacksam för svar
nabil_akhlaque är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-20, 15:44 #2
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Sep 2006
Mycket flitig postare

Jag kan svara på några frågor, resten lämnar jag åt någon som vet bättre :-)

Citat:
1. vad exakt är en Räkenskapsår? och det står att jag ska välja från-datum / till-datum ?
Ett räkenskapsår är vad som i ditt företag räknas som "ett år". För enskild firma och handelsbolag är det kalenderår, alltså 1 jan - 31 dec.
För aktiebolag och ekonomiska föreningar kan man själv välja om året skall börja i januari, maj, juli eller augusti.

Vid slutet av ett räkenskapsår skall bokslut göras, och redovisning och deklaration till skatteverket baseras på vad som hänt under räkenskapsåret.

Citat:
2. Beräknad nettoomsättning (SEK)? hur ska jag veta det? har ju inte ens startat :S
Du får sätta dig och räkna och uppskatta.
Utgå från din affärsplan och ta fram de uppgifter du behöver för att bedöma hur mycket du kommer jobba/fakturera under ett år.
Detta är en uppskattning, och inget slutgiltigt.
Jag startade aktiebolag i januari, och fyllde i beräknad nettoomsättning till 300k men är redan uppe i 500k.
Jag tror att den beräknade nettoomsättningen tillsammans med den beräknade vinsten påverkar din preliminärskatt.

Citat:
3. Beräknad försäljning som inte ger rätt till avdrag av ingående moms.
- om jag ska starta en media/webb-byrå? vilka tjänster kan detta vara?
Förmodligen är det ingenting. Återigen, kolla din affärsplan! Om du säljer tjänster som är momsfria är det dem du skall redovisa här.
Citat:
Varorna och tjänsterna ska vara undantagna från moms av andra skäl än att det är försäljning till andra länder. Det kan vara t.ex. utbildningstjänster, banktjänster och sjukvård. I det beräknade beloppet ska även momsfria uttag av varor och tjänster ingå. Beloppet ska avse försäljning både i Sverige och till andra länder. Uppgiften används för att avgöra om du har s k blandad verksamhet.
Citat:
4. hur ofta bör jag redovisa? 1 mån? 3 mån? 12 mån? och vad spelar det för roll hur ofta man redovisar? för- och nackdelar?
Citat:
Om du bedriver verksamheten i en enskild firma ska du redovisa momsen i en redovisningsperiod som omfattar en månad, tre månader eller ett beskattningsår. Vilken period du ska använda beror i första hand på hur stort ditt beskattningsunderlag exklusive gemenskapsinterna förvärv och import beräknas bli för ett beskattningsår. Det finns en viss valfrihet.

* Tre månader är huvudregel om ditt beskattningsunderlag beräknas bli mellan 1 miljon kr och 40 miljoner kr. Du kan välja redovisningsperioden tre månader även om du har rätt att redovisa momsen för ett beskattningsår.
* En månad gäller obligatoriskt om ditt beskattningsunderlag beräknas bli högre än 40 miljoner kr. Alla har rätt att välja redovisningsperioden en månad.
* Ett beskattningsår får du tillämpa om ditt beskattningsunderlag beräknas bli högst 1 miljon kr. Väljer du ett beskattningsår som redovisningsperiod ska du redovisa momsen i inkomstdeklarationen.
Välj tre månader eller ett år. Om du väljer att redovisa en gång per år kan det ju bli en rejäl summa att betala in till SKV. Skulle rekommendera att du har ett separat konto där du sätter in momsen varje månad så du är säker på att pengarna finns. För min del känns det bra med tre månaders intervaller.

Citat:
5. jag tänkte använda mig utav SPCS enskildfirma för att skicka ut fakturorna...
är det faktureringsmetoden? eller bokslutsmetoden?
Det har inget med SPCS att göra. Du kan använda båda metoderna via SPCS enskild firma (tror jag).
Skillnaden är NÄR du bokför fakturorna:

Bokslutsmetoden (även kallad "Kontantmetoden") betyder att du bokför fakturan när den blir betald.
Alltså:
Du skriver ut fakturan, skickar den till kunden. När kunden betalar bokför du den som försäljning.

Fakturametoden betyder att du bokför fakturan när du skickar den, och sedan bokför du betalningen när den fakturan betalas.
Alltså:
Du skriver ut fakturan, och skickar den till kunden och bokför som försäljning och kundfordran (pengar på väg in). När kunden betalar bokför du inbetalningen från banken till kundfordran.

Kontantmetoden är enklare att bokföra, men fakturametoden ger en bättre bild över hur bolaget går (i resultat- och balansräkning) eftersom du har haft en försäljning men kanske inte fått betalt än.

Citat:
Inkomst av kapital

6. Ange dina inkomster med skatteavdrag ? eftersom jag är ansälld hos ett annat företag, menar de min totala inkomster? och menar dem till endast sep? eller vill de ha för hela året? :S
Inkomst av kapital är inte lön. Inkomst av kapital är det du får t.ex. i ränta från banken. Det är detta belopp (för hela året) som du skall fylla i.

---

Det står ganska bra förklarat på bolagsverkets och skatteverkets hemsidor om detta. Bara att leta.

Det finns enklare sätt att jobba som "egen företagare", t.ex. "egenanställning". Du registrerar dig som uppdragstagare hos ett egenanställningsföretag, de anställer dig för de uppdrag du gör och sköter all bokföring, momsredovisning, fakturering, bokslut och andra tråkigheter medan du sköter verksamheten utan bekymmer och du behöver inte registrera egen firma.
Detta kostar normalt 5-15% på omsättningen.
Funkar riktigt smidigt. Har själv varit uppdragstagare i fem år innan jag startade eget. Det är ett fantastiskt sätt att komma igång utan krångel och risker.
Kolla t.ex. Noak Resurskooperativ (www.noakresurs.se), Bolagskraft (www.bolagkraft.se), Uppdragshuset (www.uppdragshuset.nu) eller C-företaget (www.cforetaget.se)

Lycka till!

Senast redigerad av qson den 2010-09-20 klockan 16:30 Anledning: Hade vänt på Fakturametoden och boksluts(kontant)-metoden. Tack gfors för påpekan! :-)
qson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-20, 16:09 #3
nabil_akhlaques avatar
Flitig postare

Flitig postare
nabil_akhlaques avatar

Citat:
Ursprungligen postat av qson Visa inlägg
Jag kan svara på några frågor, resten lämnar jag åt någon som vet bättre :-)

Ett räkenskapsår är vad som i ditt företag räknas som "ett år". För enskild firma och handelsbolag är det kalenderår, alltså 1 jan - 31 dec.
För aktiebolag och ekonomiska föreningar kan man själv välja om året skall börja i januari, maj, juli eller augusti.

Vid slutet av ett räkenskapsår skall bokslut göras, och redovisning och deklaration till skatteverket baseras på vad som hänt under räkenskapsåret.

Du får sätta dig och räkna och uppskatta.
Utgå från din affärsplan och ta fram de uppgifter du behöver för att bedöma hur mycket du kommer jobba/fakturera under ett år.
Detta är en uppskattning, och inget slutgiltigt.
Jag startade aktiebolag i januari, och fyllde i beräknad nettoomsättning till 300k men är redan uppe i 500k.
Jag tror att den beräknade nettoomsättningen tillsammans med den beräknade vinsten påverkar din preliminärskatt.

Förmodligen är det ingenting. Återigen, kolla din affärsplan! Om du säljer tjänster som är momsfria är det dem du skall redovisa här.

Välj tre månader eller ett år. Om du väljer att redovisa en gång per år kan det ju bli en rejäl summa att betala in till SKV. Skulle rekommendera att du har ett separat konto där du sätter in momsen varje månad så du är säker på att pengarna finns. För min del känns det bra med tre månaders intervaller.

Det har inget med SPCS att göra. Du kan använda båda metoderna via SPCS enskild firma (tror jag).
Skillnaden är NÄR du bokför fakturorna:

Fakturametoden betyder att du bokför fakturan när den blir betald.
Alltså:
Du skriver ut fakturan, skickar den till kunden. När kunden betalar bokför du den som försäljning.

Bokslutsmetoden betyder att du bokför fakturan när du skickar den, och sedan bokför du betalningen när den fakturan betalas.
Alltså:
Du skriver ut fakturan, och skickar den till kunden och bokför som försäljning och kundfordran (pengar på väg in). När kunden betalar bokför du inbetalningen från banken till kundfordran.

Fakturametoden är enklare att bokföra, men bokslutsmetoden ger en bättre bild över hur bolaget går (i resultat- och balansräkning) eftersom du har haft en försäljning men kanske inte fått betalt än.

Inkomst av kapital är inte lön. Inkomst av kapital är det du får t.ex. i ränta från banken. Det är detta belopp (för hela året) som du skall fylla i.

---

Det står ganska bra förklarat på bolagsverkets och skatteverkets hemsidor om detta. Bara att leta.

Det finns enklare sätt att jobba som "egen företagare", t.ex. "egenanställning". Du registrerar dig som uppdragstagare hos ett egenanställningsföretag, de anställer dig för de uppdrag du gör och sköter all bokföring, momsredovisning, fakturering, bokslut och andra tråkigheter medan du sköter verksamheten utan bekymmer och du behöver inte registrera egen firma.
Detta kostar normalt 5-15% på omsättningen.
Funkar riktigt smidigt. Har själv varit uppdragstagare i fem år innan jag startade eget. Det är ett fantastiskt sätt att komma igång utan krångel och risker.
Kolla t.ex. Noak Resurskooperativ (www.noakresurs.se), Bolagskraft (www.bolagkraft.se), Uppdragshuset (www.uppdragshuset.nu) eller C-företaget (www.cforetaget.se)

Lycka till!
tack qson! informationen var till en stor hjälp! =)
Oläst 2010-09-20, 16:11 #4
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2010
Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av qson Visa inlägg
Fakturametoden betyder att du bokför fakturan när den blir betald.
Alltså:

Bokslutsmetoden betyder att du bokför fakturan när du skickar den, och sedan bokför du betalningen när den fakturan betalas.
Alltså:

Fakturametoden är enklare att bokföra, men bokslutsmetoden ger en bättre bild över hur bolaget går (i resultat- och balansräkning) eftersom du har haft en försäljning men kanske inte fått betalt än.
Precis tvärtom va?

Fakturametoden = du bokför fakturan när den går iväg (som kundfordring), och du bokför betalningen när den sedan kommer.

Bokslutsmetoden (även kallad Kontantmetoden) = du skickar fakturan (gör inget) och sedan bokför händelsen när du får betalning.

Kontant/bokslutsmetoden är således mycket enklare om det är en liten verksamhet det handlar om.
gfors är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-20, 16:28 #5
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av gfors Visa inlägg
Precis tvärtom va?
Just det. Blev förvirrad med "bokslutsmetoden". Hade bara hört kontantmetoden. Ändrar mitt förra inlägg.
Oläst 2010-09-20, 20:19 #6
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008

Värt att notera qson, är att om det du fyllt i din prel. självdeklaration
kommer diffa med mer än ett prisbasbelopp i slutet är du skyldig att
skicka in en ny i förväg.

Om du redan nu diffar 200 lök bör du verkligen skicka in en ny!

Och ja, det bestämmer hur mycket skatt du ska betala in i förskott
varje månad till staten. Betalar du in för lite kommer du få en rejäl
skattechock i deklarationen nästa år. För att slippa straffränta så
ska dessutom pengarna vara inbetalda innan deklarationen lämnas in..
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-21, 09:34 #7
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Värt att notera qson, är att om det du fyllt i din prel. självdeklaration
kommer diffa med mer än ett prisbasbelopp i slutet är du skyldig att
skicka in en ny i förväg.

Om du redan nu diffar 200 lök bör du verkligen skicka in en ny!
Detta var nytt för mig. Gäller det även AB?

EDIT: Verkar bara gälla beräknad vinst/skatt.

Citat:
Ursprungligen postat av skatteverket.se
Du ska lämna en ny preliminär självdeklaration om

* din slutliga skatt vid taxeringen året (år 3) efter det löpande inkomståret (år 2) med ett betydande belopp beräknas överstiga din slutliga skatt vid taxeringen för inkomståret (år 1)
* din slutliga skatt vid taxeringen året (år 2) efter det löpande inkomståret (år 1) med ett betydande belopp beräknas överstiga den skatt som beräknats enligt en preliminär självdeklaration du lämnat tidigare.

Ett "betydande belopp" innebär att den debiterade skatten är omkring 30 procent högre än den slutliga skatten, och lägst ett prisbasbelopp.

Senast redigerad av qson den 2010-09-21 klockan 09:36
Oläst 2010-09-21, 14:45 #8

Oavsett är det ett bra tips att skicka in en ny deklaration. Vi skickar
in sådana 1-2 gånger per år när vi märker att det går mycket bättre
än vi räknat med från början.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-22, 15:28 #9
nabil_akhlaques avatar
Flitig postare

Flitig postare
nabil_akhlaques avatar

hejsan, nu har jag fastnat ytterligare på en fråga under registreringsprocessen

Arbetsgivare m.fl. hittills under inkomståret

Betalad preliminärskatt hittills under inkomståret??
hur får jag tag på den?

Pension hittills under året??
samma sak här? hur hittar jag den infon?
Oläst 2010-09-22, 15:55 #10
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av nabil_akhlaque Visa inlägg
hejsan, nu har jag fastnat ytterligare på en fråga under registreringsprocessen

Arbetsgivare m.fl. hittills under inkomståret

Betalad preliminärskatt hittills under inkomståret??
hur får jag tag på den?

Pension hittills under året??
samma sak här? hur hittar jag den infon?
Om det inte står på din lönespec så får du höra med din arbetsgivare. Det är ju alltså hur mycket skatt dom betalat in för din räkning än så länge under året.
gfors är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017