FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej, detta är en fråga för er som äger ett "keyword.com/.se" och ligger högst i SERP:en på det ordet.
Frågan är: Av den totala sökvolymen på just det sökordet, hur många (i procent) klickar sig in på er sida? (70, 80, 90, 100 procent?) Anledningen att jag frågar är att jag precis reggat ett "keyword.com" vilket har en sökvolym på 15 000 lokalt i månaden (branschen är dessutom glödhet). Jag räknar iskallt med att ligga 1:a på Google inom några veckor och undrar hur många besök av den totala sökvolymen jag kan räkna med? ![]() Senast redigerad av El bueno den 2010-05-23 klockan 23:19 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Denna bilden visar inte specifikt klickdistribution för keyword.tld utan mer generellt. Bilden visar bara ungefär hur klicken på de organiska resultaten är fördelade. Inte att förglömma är att runt 50% av alla sökningar resulterar i klick på adwordsannonser.
![]() Kom också ihåg att ungefär 50% av alla sökningar inte leder till något klick alls. Folk skummar bara igenom resultaten och gör en ny sökning alternativ försvinner ut i tomma intet... Så en 'gissning' på hur många klick du skulle få i ditt exempel med en sökvolym på 15000 skulle bli nåt sånt här: - 15000 sökningar - 50% klickar inte alls. - 7500 kvar - Av dessa 7500 klickar 50% på adwordsannonser. - 3750 kvar - Min bild ovan visar på 56% klick på resultat nimmer ett, men den bilden har några år på nacken så runt 45% på resultat ett skulle jag nog gissa på att det ligger idag. - 45%/3750= 2437 Utan några större bevis så blir min 'slutsats' alltså max 2000-2500 klick på resultat ett i Google eller runt 75 kilck per dag. Är det ehandel vi pratar här? I så fall med en genomsnittslig konverteringsgrad på 1.5% så skulle den sökvolym på 15000/mån som vi började med, i slutändan generera 1st order per dag i snitt. Dessa siffror kan ju naturligtvis se helt annorlunda ut för dig, beroende på en mängder av faktorer såsom hur <TITLE> taggen är utformad, landningssida med mera. Senast redigerad av WebboT den 2010-05-24 klockan 02:18 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag förstår inte riktigt vad du menar med "45%/3750", men om det är 45% av 3750 så är siffran felaktig. 45% av 3750 = 1687,5.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Jag tycker ofta det är så att de bästa träffarna kommer på plats 2-5 eller bland de sponsrade länkarna. Söker man på t.ex "semester" så kommer Wikipedia först men oftast är det kanske inte en förklaring som man söker utan då ser platserna under mer intressanta ut. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Bilden av klickdistributionen har några år på nacken. Generellt så visar den hyfsat bra hur klicken fördelas.
Men så har vi de sponsrade länkarna som ligger allra överst vid en del sökningar, de fanns inte för några år sedan. Tre stycken som mest. De kan dra till sig större delen av klicken. Så 50% klick på sponsrade länkar är inte osannolikt. Sedan skall man kanske ta Google Keyword Tool med en nypa salt när det gäller volymen på sökningar. Differensen kan vara mycket stor där mot verkligheten. Bästa sättet är att köra en egen kampanj 24/7 för att se vilka sökvolymer man pratar om. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |