Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur hög CTR ger 1:a plats i SERP:en?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-05-23, 23:16 #1
El bueno El bueno är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 153
El bueno El bueno är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 153
Standard Hur hög CTR ger 1:a plats i SERP:en?

Hej, detta är en fråga för er som äger ett "keyword.com/.se" och ligger högst i SERP:en på det ordet.

Frågan är: Av den totala sökvolymen på just det sökordet, hur många (i procent) klickar sig in på er sida? (70, 80, 90, 100 procent?)


Anledningen att jag frågar är att jag precis reggat ett "keyword.com" vilket har en sökvolym på 15 000 lokalt i månaden (branschen är dessutom glödhet). Jag räknar iskallt med att ligga 1:a på Google inom några veckor och undrar hur många besök av den totala sökvolymen jag kan räkna med?

Senast redigerad av El bueno den 2010-05-23 klockan 23:19
El bueno är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-23, 23:51 #2
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Denna bilden visar inte specifikt klickdistribution för keyword.tld utan mer generellt. Bilden visar bara ungefär hur klicken på de organiska resultaten är fördelade. Inte att förglömma är att runt 50% av alla sökningar resulterar i klick på adwordsannonser.



Kom också ihåg att ungefär 50% av alla sökningar inte leder till något klick alls. Folk skummar bara igenom resultaten och gör en ny sökning alternativ försvinner ut i tomma intet...

Så en 'gissning' på hur många klick du skulle få i ditt exempel med en sökvolym på 15000 skulle bli nåt sånt här:

- 15000 sökningar
- 50% klickar inte alls.
- 7500 kvar
- Av dessa 7500 klickar 50% på adwordsannonser.
- 3750 kvar
- Min bild ovan visar på 56% klick på resultat nimmer ett, men den bilden har några år på nacken så runt 45% på resultat ett skulle jag nog gissa på att det ligger idag.
- 45%/3750= 2437

Utan några större bevis så blir min 'slutsats' alltså max 2000-2500 klick på resultat ett i Google eller runt 75 kilck per dag.

Är det ehandel vi pratar här? I så fall med en genomsnittslig konverteringsgrad på 1.5% så skulle den sökvolym på 15000/mån som vi började med, i slutändan generera 1st order per dag i snitt.

Dessa siffror kan ju naturligtvis se helt annorlunda ut för dig, beroende på en mängder av faktorer såsom hur <TITLE> taggen är utformad, landningssida med mera.

Senast redigerad av WebboT den 2010-05-24 klockan 02:18
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-24, 07:34 #3
El bueno El bueno är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 153
El bueno El bueno är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT Visa inlägg
Denna bilden visar inte specifikt klickdistribution för keyword.tld utan mer generellt. Bilden visar bara ungefär hur klicken på de organiska resultaten är fördelade. Inte att förglömma är att runt 50% av alla sökningar resulterar i klick på adwordsannonser.



Kom också ihåg att ungefär 50% av alla sökningar inte leder till något klick alls. Folk skummar bara igenom resultaten och gör en ny sökning alternativ försvinner ut i tomma intet...

Så en 'gissning' på hur många klick du skulle få i ditt exempel med en sökvolym på 15000 skulle bli nåt sånt här:

- 15000 sökningar
- 50% klickar inte alls.
- 7500 kvar
- Av dessa 7500 klickar 50% på adwordsannonser.
- 3750 kvar
- Min bild ovan visar på 56% klick på resultat nimmer ett, men den bilden har några år på nacken så runt 45% på resultat ett skulle jag nog gissa på att det ligger idag.
- 45%/3750= 2437

Utan några större bevis så blir min 'slutsats' alltså max 2000-2500 klick på resultat ett i Google eller runt 75 kilck per dag.

Är det ehandel vi pratar här? I så fall med en genomsnittslig konverteringsgrad på 1.5% så skulle den sökvolym på 15000/mån som vi började med, i slutändan generera 1st order per dag i snitt.

Dessa siffror kan ju naturligtvis se helt annorlunda ut för dig, beroende på en mängder av faktorer såsom hur <TITLE> taggen är utformad, landningssida med mera.
Cool undersökning. Det mest förvånande var att Adwords har fått sådant uppschvung senaste åren. Jag såg en liknande undersökning 2005 och då var det mer snack om att 95% av alla klicken hamnade i den organiska listan. Sedan undrar jag varför klickfrekvensen har gått ner på 1:an under åren? Är det inte lika attraktivt att klicka på förstaplaceringen nu för tiden som förut?
El bueno är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-24, 08:23 #4
Lyx Lyx är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 256
Lyx Lyx är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 256
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT Visa inlägg
Denna bilden visar inte specifikt klickdistribution för keyword.tld utan mer generellt. Bilden visar bara ungefär hur klicken på de organiska resultaten är fördelade. Inte att förglömma är att runt 50% av alla sökningar resulterar i klick på adwordsannonser.



Kom också ihåg att ungefär 50% av alla sökningar inte leder till något klick alls. Folk skummar bara igenom resultaten och gör en ny sökning alternativ försvinner ut i tomma intet...

Så en 'gissning' på hur många klick du skulle få i ditt exempel med en sökvolym på 15000 skulle bli nåt sånt här:

- 15000 sökningar
- 50% klickar inte alls.
- 7500 kvar
- Av dessa 7500 klickar 50% på adwordsannonser.
- 3750 kvar
- Min bild ovan visar på 56% klick på resultat nimmer ett, men den bilden har några år på nacken så runt 45% på resultat ett skulle jag nog gissa på att det ligger idag.
- 45%/3750= 2437

Utan några större bevis så blir min 'slutsats' alltså max 2000-2500 klick på resultat ett i Google eller runt 75 kilck per dag.

Är det ehandel vi pratar här? I så fall med en genomsnittslig konverteringsgrad på 1.5% så skulle den sökvolym på 15000/mån som vi började med, i slutändan generera 1st order per dag i snitt.

Dessa siffror kan ju naturligtvis se helt annorlunda ut för dig, beroende på en mängder av faktorer såsom hur <TITLE> taggen är utformad, landningssida med mera.
50% på adwordsannonser låter alldeles för mycket enligt mig.
Lyx är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-24, 08:50 #5
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Jag förstår inte riktigt vad du menar med "45%/3750", men om det är 45% av 3750 så är siffran felaktig. 45% av 3750 = 1687,5.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-24, 10:51 #6
petlin petlin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 175
petlin petlin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 175
Citat:
Ursprungligen postat av El bueno Visa inlägg
Sedan undrar jag varför klickfrekvensen har gått ner på 1:an under åren? Är det inte lika attraktivt att klicka på förstaplaceringen nu för tiden som förut?
Det är väl naturligt att klicken fördelas något jämnare ju fler det är som konkurrerar om platserna och därmed gör bra och informativa sidor.

Jag tycker ofta det är så att de bästa träffarna kommer på plats 2-5 eller bland de sponsrade länkarna. Söker man på t.ex "semester" så kommer Wikipedia först men oftast är det kanske inte en förklaring som man söker utan då ser platserna under mer intressanta ut.
petlin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-24, 11:00 #7
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Bilden av klickdistributionen har några år på nacken. Generellt så visar den hyfsat bra hur klicken fördelas.
Men så har vi de sponsrade länkarna som ligger allra överst vid en del sökningar, de fanns inte för några år sedan. Tre stycken som mest. De kan dra till sig större delen av klicken. Så 50% klick på sponsrade länkar är inte osannolikt.

Sedan skall man kanske ta Google Keyword Tool med en nypa salt när det gäller volymen på sökningar. Differensen kan vara mycket stor där mot verkligheten. Bästa sättet är att köra en egen kampanj 24/7 för att se vilka sökvolymer man pratar om.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-24, 17:00 #8
j0han j0han är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 270
j0han j0han är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 270
http://training.seobook.com/google-ranking-value

http://www.seobook.com/google-serp-ctr-data-search-rank
j0han är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-24, 19:17 #9
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Jag förstår inte riktigt vad du menar med "45%/3750", men om det är 45% av 3750 så är siffran felaktig. 45% av 3750 = 1687,5.
Jag undrar också vart jag fick den siffran ifrån...
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017