FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej på er.
Jag funderar lite kring typsnitt på webben och är väl medveten om man ska använda standardtypsnitten för att få den så seo-vänlig som möjligt. Jag har fått upp ögonen för Cufon som gör om det till PNG. Min fråga blir, har Cufon någon lösning som gör att det blir mer SEO-vnäligt än om jag själv skulle skapat en PNG i Photoshop och sen lägga in den. Om det fungerar bättre än en egenskapad bild, hur bra är det gentemot att köra t.ex. Arial. Kommer det ens i närheten? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Cufon genererar inte PNG, utan använder JavaScript och den nya taggen <canvas> (i de webbläsare som stödjer det), eller ett par andra metoder för att rita ut texten med hjälp av skript i webbläsaren. Det är mycket sökmotorvänligt; sökrobotarna ser bara din råa text eftersom de inte tolkar JavaScripten.
Edit: Här är ett test av hastigheten: http://bkwld.com/blog/2009/06/cufon-speed-test/ Verkar inte vara något problem så länge du håller dig till att använda det på rubriker och liknande. I löptext vill du förmodligen använda vanliga typsnitt som är inbyggda i webbläsaren då dessa renderas mycket snabbare. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Cufon är helt fantastiskt till skillnad från sIFR. Kan varmt rekommendera det både ur användbarhetssynpunkt och SEO; använder det på ett flertal sajter
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Lite off topic men påverkar typsnittet verkligen SEO? Jag hade fått för mig att googles robotar inte ens läste in css:en.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
I den här tråden diskuteras det hur man ritar ut ovanliga typsnitt, som användarna normalt inte kan förväntas ha installerade på sina datorer. Det traditionella sättet att göra detta på är att göra en bild av varje rubriktext och lägga in bilden på sidan. Detta har klara nackdelar ur sökmotorsynpunkt. Den här tråden diskuterar istället ett program/system för att rita ut rubriukerna utan att använda förgenererade bilder.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|