![]() |
Cufon
Hej på er.
Jag funderar lite kring typsnitt på webben och är väl medveten om man ska använda standardtypsnitten för att få den så seo-vänlig som möjligt. Jag har fått upp ögonen för Cufon som gör om det till PNG. Min fråga blir, har Cufon någon lösning som gör att det blir mer SEO-vnäligt än om jag själv skulle skapat en PNG i Photoshop och sen lägga in den. Om det fungerar bättre än en egenskapad bild, hur bra är det gentemot att köra t.ex. Arial. Kommer det ens i närheten? |
Cufon genererar inte PNG, utan använder JavaScript och den nya taggen <canvas> (i de webbläsare som stödjer det), eller ett par andra metoder för att rita ut texten med hjälp av skript i webbläsaren. Det är mycket sökmotorvänligt; sökrobotarna ser bara din råa text eftersom de inte tolkar JavaScripten.
Edit: Här är ett test av hastigheten: http://bkwld.com/blog/2009/06/cufon-speed-test/ Verkar inte vara något problem så länge du håller dig till att använda det på rubriker och liknande. I löptext vill du förmodligen använda vanliga typsnitt som är inbyggda i webbläsaren då dessa renderas mycket snabbare. |
Citat:
|
Cufon är helt fantastiskt till skillnad från sIFR. Kan varmt rekommendera det både ur användbarhetssynpunkt och SEO; använder det på ett flertal sajter
|
Lite off topic men påverkar typsnittet verkligen SEO? Jag hade fått för mig att googles robotar inte ens läste in css:en.
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:31. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson