Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Uppsägningstid för webbhotell

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-01-08, 22:24 #1
Arons avatar
Aron Aron är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 100
Aron Aron är inte uppkopplad
Medlem
Arons avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 100
Standard Uppsägningstid för webbhotell

Det verkar som att det fortfarande finns webbhotell som tillämpar uppsägningstid. Vitsen med detta förstår jag inte och kan bara tolkas som att mjölka ut det sista från kunden. Man vill låsa in kunden till den grad att man helst önskar få den att ångra sig för att säga upp avtalet med webbhotellet.

Jag kan förstå uppsägningstiden för en lägenhet då det administrativt tar tid att utannonsera lägenheten och möjliggöra en inflyttning som överlappar utflyttning för att minimera förluster. Tillämpar man samma tankesätt inom webbhotelbranschen?

Anser att detta är ett fruktansvärt svek mot kunden att dels betala en registreringsavgift/öppningsavgift (bestraffning för att man blir kund hos dem) och sedan betala uppsägningsavgift på tre månader för att man lämnar dem.
Aron är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-08, 22:32 #2
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Det är inte en avgift, det är en uppsägningstid.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-08, 23:40 #3
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Varför klagar du inte på uppsägningstiden på ditt mobil-
abbonnemang eller telefoniabbonnemang. Det är ofta
samma sak där. Uppsägningstider är ett normalt förfarande.

Detta är inget konstigt egentligen. Inte många abbonnemang
man tecknar är helt löpande dag-för-dag. Det är ju alltid minst
en månad i förskott man betalar sin månadsavgift..
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-09, 08:58 #4
hundservers avatar
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 905
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
hundservers avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 905
Sen är det ju inte alla webbhotell som tillämpar uppsägningstid,
hundserver är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-09, 11:23 #5
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Exakt, det är inget konstigt alls, alla gör som de själva vill. Sen är det givetvis upp till kunden själv att bestämma sig för om de vill ha detta eller inte. Svårare än så är det inte...
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-11, 02:43 #6
Normans avatar
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 589
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Normans avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 589
Är man ett litet företag så vill man gärna kunna planera verksamheten utefter antal abonnenter.
Men oftast ger man ju kunder möjlighet att avsluta abonnemang om de inte är nöjda med något.
Norman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-11, 05:11 #7
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Kristian - Även om telefoni och TV har uppsägningstider, och de vill få oss att känna att det är ett normalt förfarande - så är det lite oligopol över det hela och det är begränsad konkurrens i min mening. Inom webbhotell idag i Sverige känns det mer som regel att man inte har uppsägningstider.

Från ett finansiellt perspektiv hade säkert de flesta gärna behållt det - men från ett kundperspektiv är det solklart att man inte vill ha uppsägningstider. Tro mig - vi som kunder klagara ofta och mycket på dessa bolag om sina uppsägningsperioder mm. Råkade själv ut för det när jag flyttade senast.

Skulle faktiskt vara förvånad om några av de större som fortfarande har det idag - har det även i slutet av 2010. Det finns helt enkelt för många bra webbhotell där det inte förekommer.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-11, 08:21 #8
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
Som Norman skriver så är det ju rätt självklart att man vill kunna planera sin verksamhet framåt. Se det som om du har ett arbete och en lägenhet, vad händer om du över natten förlorar ditt jobb?

Det är ju samma sak för företaget som agerar som ditt webbhotell i detta fall. Vad händer om de skulle förlora kunder över natten? Det skulle självklart bli svårt att planera framåt. En uppsägningstid är en säkerhet för företaget. Antagligen var du väl medveten om uppsägningstiden när du gick in i avtalet så varför klaga?
marcuslind är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-11, 09:30 #9
Arons avatar
Aron Aron är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 100
Aron Aron är inte uppkopplad
Medlem
Arons avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 100
Citat:
Ursprungligen postat av marcuslind Visa inlägg
Som Norman skriver så är det ju rätt självklart att man vill kunna planera sin verksamhet framåt. Se det som om du har ett arbete och en lägenhet, vad händer om du över natten förlorar ditt jobb?

Det är ju samma sak för företaget som agerar som ditt webbhotell i detta fall. Vad händer om de skulle förlora kunder över natten? Det skulle självklart bli svårt att planera framåt. En uppsägningstid är en säkerhet för företaget. Antagligen var du väl medveten om uppsägningstiden när du gick in i avtalet så varför klaga?
Jag klagade inte utan ställde en fråga då jag inte riktigt förstod tankesättet bakom kostnader för uppsägning och registrering. Det har hänt ganska mycket inom telefoni-branschen där man kan utan kostnad byta operatör och samtidigt behålla sitt nummer. Jag förstår att det är en säkerhet för företaget att ta ut en kostnad för uppsägning av kontot men jag har bara svårt att acceptera det. Visst gick jag med på de villkor som ställdes när jag registrerade mig och jag klagar inte på att behöva betala. Men jag tycker att det är anmärkningsvärt att behöva dels betala en avgift för att först bli kund och sedan betala för att säga upp kontot. Det hade kanske räckt med det sista men inte det förstnämnda?

Senast redigerad av Aron den 2010-01-11 klockan 09:34
Aron är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-11, 10:07 #10
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Citat:
Ursprungligen postat av Aron Visa inlägg
Det har hänt ganska mycket inom telefoni-branschen där man kan utan kostnad byta operatör och samtidigt behålla sitt nummer.
Det tog bara 100 år att komma dit, och då först när staten bestämde att det ska gå att ta med sig numret utan kostnad. :-)
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017