FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Det verkar som att det fortfarande finns webbhotell som tillämpar uppsägningstid. Vitsen med detta förstår jag inte och kan bara tolkas som att mjölka ut det sista från kunden. Man vill låsa in kunden till den grad att man helst önskar få den att ångra sig för att säga upp avtalet med webbhotellet.
Jag kan förstå uppsägningstiden för en lägenhet då det administrativt tar tid att utannonsera lägenheten och möjliggöra en inflyttning som överlappar utflyttning för att minimera förluster. Tillämpar man samma tankesätt inom webbhotelbranschen? Anser att detta är ett fruktansvärt svek mot kunden att dels betala en registreringsavgift/öppningsavgift (bestraffning för att man blir kund hos dem) och sedan betala uppsägningsavgift på tre månader för att man lämnar dem. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det är inte en avgift, det är en uppsägningstid.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Varför klagar du inte på uppsägningstiden på ditt mobil-
abbonnemang eller telefoniabbonnemang. Det är ofta samma sak där. Uppsägningstider är ett normalt förfarande. Detta är inget konstigt egentligen. Inte många abbonnemang man tecknar är helt löpande dag-för-dag. Det är ju alltid minst en månad i förskott man betalar sin månadsavgift.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Sen är det ju inte alla webbhotell som tillämpar uppsägningstid,
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Exakt, det är inget konstigt alls, alla gör som de själva vill. Sen är det givetvis upp till kunden själv att bestämma sig för om de vill ha detta eller inte. Svårare än så är det inte...
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Är man ett litet företag så vill man gärna kunna planera verksamheten utefter antal abonnenter.
Men oftast ger man ju kunder möjlighet att avsluta abonnemang om de inte är nöjda med något. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Kristian - Även om telefoni och TV har uppsägningstider, och de vill få oss att känna att det är ett normalt förfarande - så är det lite oligopol över det hela och det är begränsad konkurrens i min mening. Inom webbhotell idag i Sverige känns det mer som regel att man inte har uppsägningstider.
Från ett finansiellt perspektiv hade säkert de flesta gärna behållt det - men från ett kundperspektiv är det solklart att man inte vill ha uppsägningstider. Tro mig - vi som kunder klagara ofta och mycket på dessa bolag om sina uppsägningsperioder mm. Råkade själv ut för det när jag flyttade senast. Skulle faktiskt vara förvånad om några av de större som fortfarande har det idag - har det även i slutet av 2010. Det finns helt enkelt för många bra webbhotell där det inte förekommer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Som Norman skriver så är det ju rätt självklart att man vill kunna planera sin verksamhet framåt. Se det som om du har ett arbete och en lägenhet, vad händer om du över natten förlorar ditt jobb?
Det är ju samma sak för företaget som agerar som ditt webbhotell i detta fall. Vad händer om de skulle förlora kunder över natten? Det skulle självklart bli svårt att planera framåt. En uppsägningstid är en säkerhet för företaget. Antagligen var du väl medveten om uppsägningstiden när du gick in i avtalet så varför klaga? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Senast redigerad av Aron den 2010-01-11 klockan 09:34 |
|||