Kom ihåg mig?

Plagiat - ersättning?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-04-22, 15:03 #1
bird200 bird200 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
bird200 bird200 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
Jag driver en välbesökt informativ hemsida som många skolelver på gymnasienivå plötsligt har fått för sig att börja plagiera information från.

Varje vecka fastnar någon i Ur-kund för att ha plagierat information från min sajt. Det rör sig då om att man utan källhänvisning tar texter från min hemsida och lämnar in på sin skola som sitt egna material.

Min fråga är vad man skall göra i dessa fall?

Det börjar bli mycket irriterande att jag fångar minst en elev i veckan som stjäl information från min websida rakt av och lämnar in som sitt eget material utan källhänvisning till min websida.

Hur skall man få stopp på detta? Går det att kräva ersättning för dettta? Det är klockrena stölder dessa elever ägnar sig åt.

Vet att hemsideägare som får sina bilder stulna brukar kräva 5.000 kr + moms i ersättning för publicerade bilder på nätet.

Vad kan stöld av text resultera i för ersättning beroende av hur lång den är? Desa elevers texter publiceras ju inte på nätet utan de lämnar in dem i pappersform (eller som elektroniska dokument via email) till sina lärare och sedan fastnar de i kontroller som skolan gör eller som jag själv kommer på.

Finns det något prejudikat?

Tror det enda sättet att få slut på stölderna av mina texter är att kräva ersättning när det sker. Hur tänker ni? Det är väl ganska allvarligt att lämna in en text som sitt eget material när det i själva verket är kopierat rakt av.

Redigerat: I flera fall där skolor har kommit på sin elever med att stjäla texter från min hemsida tar skolan inte ens kontakt med mig och berättar detta. Är inte skolan skyldig att i varje fall kontakta mig som ägare av materialet och berätta att det skett en stöld? Kan man i så fall gå på skolor som upptäcker fusk men inte berättar detta för mig som upphovsrättsägare?
bird200 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017