FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
En domstol skulle ju sannolikt fälla vederbörande till dagsböter för upphovsrättsbrott, om jag skulle få någon skadeståndserättning är en mer öppen fråga. Att vederbörande elev faktiskt begår ett brott när han/hon kopierar texter rakt av och lämnar in i sitt eget namn utan källhänvisning är ju uppenbart. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det känns efter att Ipred och dommen på TPB så försöker alla anmälla och mjölka ut folk pengar för minsta lilla sak.
Får ju vara någon vettig gräns på det, och tror inte att du kommer vinna i en domstol. Kommer sluta med att alla dina besökare kommer sluta besöka din sida efter ditt beteende. Sedan visas väl dina annonser lika mycket även om besökaren kopierar allt? Och på vilket sätt skulle en källanvisning öka besökarna till din sida? Är väl max läraren som läser matrialet sedan slängs väl det ändå i slutändan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Känns skogstokigt minst sagt =) Ett av de få fall då jag håller med patrikweb =) När domstolarna redan är belastade över bristningsgränsen så känns det rejält onödigt att belasta dom ytterligare med strunt.
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Medlem
|
Rolig diskussion.
Det jag inte lyckas förstå: Om inte skolorna vill tala om för dig att deras elever kopierar dina texter, hur får du reda på om någon kopierat dina texter? Hur har du lyckats få tag i de uppsatser du har om, som sagt, skolan inte tar kontakt med dig? Och hur ska du kunna bevisa om eleven angett din sajt som källhänvisning eller inte? eftersom att skolan inte tar kontakt med dig så kan du ju inte bevisa vad det är egentligen eleven lämnat in till sin lärare. Och för att avsluta, skulle du gå vidare med det här, så oavsett om du vinner eller förlorar kommer det vara du som betalar, då eleverna inte har någon inkomst så kommer du få stå för rättegångskostnaderna då det är du som väckt åtal. edit: stavfel |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Medlem
|
Dunok: Stämmer det verkligen att han/hon som anmäler får betala, även om han/hon vinner målet, bara för att den åtalade inte har pengar?
Så om t.ex. ett musikbolag vill åtala någon som olagligt fildelar deras musik, så får musikbolaget betala kostnaderna om personen som är åtalad inte har pengar att betala med? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
När programmet varnar för fusk och läraren klickar på en länk till min sajt ser jag att besökaren kommer från detta dataprogram (sajt) och vilket ärendenummer vederbörande tittade på i samband med att de länkas till min sajt. Allt jag behöver göra då är att titta i samma program och jag får då info om vilka texter eleven stulit och jag kan även se hela uppsatsen som eleven gjort. Detta är ett av några olika sätt man som sajtägare kan upptäcka när elever (och andra) stjäl ens texter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vill nog förklara lite och hoppas nog att det hjälper något:
1. Först vill jag gärna veta vilken sida det rör sig om innan jag kan igentligen gå vidare plus att man är lite intreserad av vad för tyd information du har. 2. Vet du vem det är så kräv fram kontaktuppgifter på skolan som den/dom går på men glöm inte bevisen. 3. Börja med en varning. 4. Händer det mer gånger börja med att gå vidare med ärendet till en högre makt. Tänk på att det är elever vi pratar om, varning bör räcka och skulle inte det prata med föräldrarna och varna dom dör tar oftast stölden stop, är dom minderårig så vill inte föräldrarna betalla för någon så dumt som deras barn har gjort. men tänk mer än en sekund på ärendet, dess mer tid du lägger dess mer pengar förlorar du så du har bara egentligen två val att göra, antingen slutar du upp att lägga tid eller gå vidare med ärendet. Du kan egentligen inte bara gå och fråga så här rätt ut till andra som egentligen inte vet allt bakom det hela. Skolorna har egentligen skyldighet att kontakta dig om dom vet att materialet kommer ifrån dig men som det är på nästan alla skolor idag så blir det svårt då dom helt enkelt inte har tid att springa på alla som kopierar material. om vissa material är så bra så slängs det bara inte bort utan sparas lycka till och hoppas det löser sig. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
som sagt, rolig diskussion....
Jag menar (precis som säkert alla andra) inte på något sätt att det som eleverna gör är rätt, och som alla inser som är i skolåldern + åtminstone 5 år så är dom själva dom största förlorarna... Men idén bakom siten är alltså att dra besökare, och då har du annonser som ger vissa intäkter, och eftersom du inte har någon produkt att sälja så vill du alltså bötfälla dina besökare istället, hur menar du att det skulle kunna främja dina affärer ? Jag tycker helt ärligt och frankt (med all respekt för forumets alla medlemmar dock) att du är löjlig. Rent sakligt har du ju absolut INGENTING att gå på, jag tvivlar på att skolorna lämnar ut namn på sina elever ens om dom upptäcker den här typen av fusk, så resultatet av det du tänker göra är att du bara kommer att framstå som löjlig och småaktig, lägg ner ! Som sagt, du har inte en "produkt" som är säljbar (på det sättet), att stämma människor är inte en väg förbi det. Det är ju svårt att göra en helt korrekt bedömning av läget när man inte vet exakt vad det är för site och typ av material, men du säger ju själv att hemsidan drivs med reklamintäkter, dessa reklamintäkter kommer ju ifrån besök/leads/sales, och på så sätt så har du väl åstadkommit vad du eftersträvat och vad som går att göra med den typen av material, gissar jag, vill du sälja unikt material, gör det, vill du förhindra att ungarna kopierar texter rakt av (även om jag som sagt har svårt att se betydelsen av det för dig) publicerar du texterna som bilder... edit: jag måste bara tillägga också att jag tycker på intet sätt att det här "fallet" är relevant i en "fildelningsdiskussion"... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Medlem
|
Ja, det är kanske bäst att bara lägga ned alla ansträngningar och acceptera att ett stort antal elever kör copy-c och copy-v på ens material
Men det är klart att man blir irriterad när man ser hur extremt många i skolvärlden det är som faktiskt bara från min sida kopierar och klistrar in till sina uppsatser utan att ange källa. Det verkar vara ett extremt stort problem detta och man får väl hoppas på att åtminstone skolorna ser allvarligt på det. Någon ersättning verkar det ju inte kunna vara tal om. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|