FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag noterar att OpenID börjar få fäste så smått som inloggningsmetod. Som användare tycker jag det är bra och hoppas att fler tar till sig konceptet.
För den som inte vet är OpenID en lösning för inloggning där man inte behöver skapa ett konto för varje sajt man vill kunna logga in på. Man väljer en OpenID-leverantör där man skapar sitt konto och fyller i sina uppgifter. Sedan kan man registrera sig på nya sajter enbart genom att fylla i adressen till sin OpenID-leverantör. Hur autentiseringen sedan går till är upp till den man har sitt OpenID hos. Oftast är det fortfarande vanliga lösningen med användarnamn och lösenord, men eftersom många har "Kom ihåg mig" så behöver man bara logga in en enda gång för att vara inloggad på alla sajter. Förutom att registreringsförfarandet bara blir två steg ("ange din OpenID-leverantör" på sajten man vill bli medlem på, och hos leverantören trycka "OK") så finns det fler fördelar. Man behöver till exempel inte lämna ut sitt lösenord på varenda liten skitsajt och det blir lätt att byta lösenordet centralt om det kommer på vift. Man får hoppas att OpenID-leverantörerna även är extra duktiga på att hålla lösenord och liknande hemligt jämfört med många mindre webbsajter. Jag registrerade mig idag på Tele2:s hemsida och upptäckte att de faktiskt erbjuder OpenID. Tidigare har ju varenda tele- och Internetoperatör använt olika lösenord (ofta genererade som inte kan bytas), och jag har nästan varje gång varit tvungen att generera ett nytt varje gång jag ska logga in. Hoppas att den här trenden håller i sig så att webbhotell, e-postleverantörer, webbutiker, forum etc får upp ögonen för fördelarna med OpenID! Känner du till någon som erbjuder OpenID som inloggningsmetod? Jag undrar om det är fler svenska företag som gör det? |
|||
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|