Kom ihåg mig?

Litteratur för databas optimering?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-03-30, 09:47 #1
wizzos avatar
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2006
Flitig postare
wizzos avatar

Hej jag ska precis börja en kurs där jag ska använda databasen MySQL. Jag vill redan nu hamstra på mig litteratur+ hemsidor som behandlar optimering av databaser. Har ni några tips? Helst i for Dummies nivån, men teoretiska böcker är väl oxå OK om ni anser att dem är ovärdeliga.

Jag tänkte inte bli nån databas expert eller nåt sånt, jag vill bara förstå hur man ska strukturera sina databaser så att sökningar på ens egen hemsida går snabbare och att användar konton + e-butiker listar produkter effektivare.
wizzo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-30, 10:02 #2
Patek Philippe Patek Philippe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Patek Philippe Patek Philippe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
MySQL-handboken är en bra start. Dock kanske inte mer än så, men för att förstå grunderna är den helt okej.
Patek Philippe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-30, 16:06 #3
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Mycket flitig postare

Vet inte vem det är som arrangerar kursen du ska läsa. Men om det skulle vara en högskola vill jag bara varna för att de förespråkar normalisering och struktur. Det är bra. Men det är inte alltid samma sak som optimering för hastighet. Ibland kan redundans vara en okej kompromiss för att snabbare komma åt information .
Charlie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-31, 19:43 #4
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar

Citat:
Originally posted by Charlie@Mar 30 2007, 16:06
Vet inte vem det är som arrangerar kursen du ska läsa. Men om det skulle vara en högskola vill jag bara varna för att de förespråkar normalisering och struktur. Det är bra. Men det är inte alltid samma sak som optimering för hastighet. Ibland kan redundans vara en okej kompromiss för att snabbare komma åt information .
Precis. När prestanda är A & O glömmer man oftast allt som har med snygg databasdesign att göra då det innebär viss overhead.

Om det inte är kritiskt med "topprestanda" (det är inte speciellt vanligt även om det oftast är trevligt om det går så snabbt som möjligt) skulle jag säga att det vore bättre om du läser på om best practices istället, bl.a. normalisering, indexes, och tar hand om prestandafrågorna när behov uppstår. Index-planerings-grejs kräver erfarenhet men normalisering täcker nog de flesta böckerna.

Det var inte så mycket hjälp kanske utan mer ett tips i all välmening.

Schkål.
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-31, 20:28 #5
wizzos avatar
Flitig postare

Flitig postare
wizzos avatar

Njae det är en 5 poängs kvällskurs för Apache-PHP-MySQL tänkt för att introducera ämnet enbart. Dem kommer inte gå in i databas nånting. Det är bara nåt jag vill förstå översiktligt privat.

Jag sprang och köpte en bok om Databas-teknik dagen efter av Thomas Padron-McCarthy Tore Risch. Den är 633 sidor tjock indelat i 30 kapitel så tipset var GULD värt angående Normalisering. Fast det kommer först i kap 11.

Jag måste fortfarande läsa om dem första 6 kapitlen för att omvandla ER-diagrammet till relationsmodellen (tabell).
Skall hålla ett öga på när Index kommer, då vet jag att det är nåt viktigt att läsa.
Hitta dock ingenting om redundans i bokens register :blink:
wizzo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-02, 23:01 #6
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Om det inte är kritiskt med "topprestanda" (det är inte speciellt vanligt även om det oftast är trevligt om det går så snabbt som möjligt) skulle jag säga att det vore bättre om du läser på om best practices istället, bl.a. normalisering, indexes, och tar hand om prestandafrågorna när behov uppstår. Index-planerings-grejs kräver erfarenhet men normalisering täcker nog de flesta böckerna.
Håller med till hundra procent. Jag lät nog lite väl föraktande mot snygg databasdesign i mitt förra inlägg. En snygg design är viktig eftersom du lätt kan bygga ut och bygga om utan att råka in i märkliga trassel. Dessutom kan andra människor (mycket) lättare sätta sig in i din struktur.

Redundans uppstår förresten när din struktur tillåter eller kräver att samma information sparas på två platser samtidigt. Det vill säga onödigt många gånger. Det kan ge många obehagliga följdproblem.
Charlie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-03, 09:44 #7
webbtekniks avatar
webbteknik webbteknik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2005
webbteknik webbteknik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
webbtekniks avatar

Reg.datum: Apr 2005
Jag rekommenderar Praktiskt datamodellering av Lars Axelsson och Martin Hidefjäll. ISBN: 9144380011.

Boken vänder sig inte till någon särskild databashanterare utan handlar helt allmänt om datamodellering, hur man designar en bra databas.
webbteknik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-21, 14:47 #8
Bamse Bamse är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2003
Bamse Bamse är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2003
High Performance MySQL är mycket bra läsning om du vill få bra insikt och förståelse hur man bör gå till väga och även lite mer om vad det egentligen är som sker under huven. ISBN 0596003064
Bamse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-21, 16:33 #9
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2004
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2004
Håller med Bamse att High Performance MySQL är grym bok. Även om den är några år gammal så får man en mycket bra blick över hur saker fungerar under huven. Hade Jeremy Zawodny skrivit en ny bok som tar upp MySQL 5 så hade jag köpt den direkt.
WizKid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-23, 14:19 #10
chrizzs avatar
chrizz chrizz är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2004
chrizz chrizz är inte uppkopplad
Medlem
chrizzs avatar

Reg.datum: Aug 2004
High Performance MySQL läser jag just nu. Kan rekommenderas, men den är inte riktigt på dummies-nivå.
chrizz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017