![]() |
Hej jag ska precis börja en kurs där jag ska använda databasen MySQL. Jag vill redan nu hamstra på mig litteratur+ hemsidor som behandlar optimering av databaser. Har ni några tips? Helst i for Dummies nivån, men teoretiska böcker är väl oxå OK om ni anser att dem är ovärdeliga.
Jag tänkte inte bli nån databas expert eller nåt sånt, jag vill bara förstå hur man ska strukturera sina databaser så att sökningar på ens egen hemsida går snabbare och att användar konton + e-butiker listar produkter effektivare. |
MySQL-handboken är en bra start. Dock kanske inte mer än så, men för att förstå grunderna är den helt okej.
|
Vet inte vem det är som arrangerar kursen du ska läsa. Men om det skulle vara en högskola vill jag bara varna för att de förespråkar normalisering och struktur. Det är bra. Men det är inte alltid samma sak som optimering för hastighet. :) Ibland kan redundans vara en okej kompromiss för att snabbare komma åt information .
|
Citat:
Om det inte är kritiskt med "topprestanda" (det är inte speciellt vanligt även om det oftast är trevligt om det går så snabbt som möjligt) skulle jag säga att det vore bättre om du läser på om best practices istället, bl.a. normalisering, indexes, och tar hand om prestandafrågorna när behov uppstår. Index-planerings-grejs kräver erfarenhet men normalisering täcker nog de flesta böckerna. Det var inte så mycket hjälp kanske utan mer ett tips i all välmening. Schkål. ;) |
Njae det är en 5 poängs kvällskurs för Apache-PHP-MySQL tänkt för att introducera ämnet enbart. Dem kommer inte gå in i databas nånting. Det är bara nåt jag vill förstå översiktligt privat.
Jag sprang och köpte en bok om Databas-teknik dagen efter av Thomas Padron-McCarthy Tore Risch. Den är 633 sidor tjock indelat i 30 kapitel så tipset var GULD värt :) angående Normalisering. Fast det kommer först i kap 11. Jag måste fortfarande läsa om dem första 6 kapitlen för att omvandla ER-diagrammet till relationsmodellen (tabell). Skall hålla ett öga på när Index kommer, då vet jag att det är nåt viktigt att läsa. Hitta dock ingenting om redundans i bokens register :blink: |
Citat:
Redundans uppstår förresten när din struktur tillåter eller kräver att samma information sparas på två platser samtidigt. Det vill säga onödigt många gånger. Det kan ge många obehagliga följdproblem. |
Jag rekommenderar Praktiskt datamodellering av Lars Axelsson och Martin Hidefjäll. ISBN: 9144380011.
Boken vänder sig inte till någon särskild databashanterare utan handlar helt allmänt om datamodellering, hur man designar en bra databas. |
High Performance MySQL är mycket bra läsning om du vill få bra insikt och förståelse hur man bör gå till väga och även lite mer om vad det egentligen är som sker under huven. ISBN 0596003064
|
Håller med Bamse att High Performance MySQL är grym bok. Även om den är några år gammal så får man en mycket bra blick över hur saker fungerar under huven. Hade Jeremy Zawodny skrivit en ny bok som tar upp MySQL 5 så hade jag köpt den direkt.
|
High Performance MySQL läser jag just nu. Kan rekommenderas, men den är inte riktigt på dummies-nivå.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:41. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson