Kom ihåg mig?

Ice It - Företag Säljes

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-04-11, 22:43 #1
extra-c extra-c är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2011
Medlem

Standard Ice It - Företag Säljes

Ice IT
Vi säljer företaget Ice IT, vilket just nu är ett UF företag men kommer inom 1 månad och lite mindre att avvecklas då det ingår i avtalet.

Ice It
Vi säljer vattenflaskor med speciell funktion anpassad för varm klimat eller personer som ingår i aktiviteter. Vår vattenflaska innehåller en is-sticka som håller vattnet kallt. Is-stickan skruvar du lätt av från själva locken av flaskan, fyller på med vatten och lägger den i frysen.

Det finns 2 versioner samt i blå & röd.
I de blåa flaskorna så finns det redan vätska i is-stickan vilket betyder att du inte behöver skruva av locket på själva is-stickan, fylla på den med vatten och lägga den i frysen utan det räcker med att lägga in is-stickan i frysen och låta den bli fryst.

I de röda flaskorna så är is-stickan tom, där får man dra/skruva av is-stickan från själva vattenflaska locket och sedan skruva av locket som är på is-stickan för att fylla på med vattnet, sedan på med locket igen och in i frysen.

Vi har testat flaskorna i inomhus klimat (Vanligt rumstemperatur) och sett hur länge flaskorna kan vara kalla. Resultatet var i hela 8 timmar och lite till.

Marknaden är stort för just dessa flaskorna på sommaren och innan sommaren då det är just då dessa flaskorna behövs som mest.
Ett misstag som vi på Ice IT gjorde var att beställa in dessa varor på vintern och sålde. Idag enligt våra beräkningar så finns det 400 flaskor i lager kvar.

Efter en marknadsundersökning ligger vår prissättning på 50kr per flaska.
Vilket kan ge vinst på 200 000 minus köpet av lagret.

Vi säljer hela vårt lager samt hemsidan www.iceituf.se och facebook sidan www.facebook.com/iceituf

Intresserad? PMa mig och skicka ett bud

Startbud: 30 000 SEK

Något jag har missat? Bara att säga till!

Senast redigerad av extra-c den 2013-04-11 klockan 22:46
extra-c är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2013-04-11, 23:18 #2
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2011
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

400 flaskor * 50kr = 20 000kr, inte 200 000kr. Finns det några som helst intäkter eller är det bara lagret ni säljer?
TheCheesePolice är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2013-04-11, 23:47 #3
yakuzaemmes avatar
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2012
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
yakuzaemmes avatar

Reg.datum: Jun 2012
Vad är det du ska ha 30.000:- för, mer exakt?

Hemsidan är en template som ni köpt för 88kr (Länk), Facebook-sidan har 24 likes, domänen är inte bra då det slutar på "uf".

Då återstår bara lagret, 400 flaskor, som du sätter ett startbud på 30' på. Det betyder alltså att köparen betalar minst (iom att det är startbud) 75 kronor per flaska, och enligt er undersökning kan sälja för 50.
yakuzaemme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2013-04-12, 07:43 #4
Gyllenflykt Gyllenflykt är inte uppkopplad
Flitig postare

Gyllenflykt Gyllenflykt är inte uppkopplad
Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av extra-c Visa inlägg
Ice IT
Vi säljer företaget Ice IT, vilket just nu är ett UF företag men kommer inom 1 månad och lite mindre att avvecklas då det ingår i avtalet.

Ice It
Vi säljer vattenflaskor med speciell funktion anpassad för varm klimat eller personer som ingår i aktiviteter. Vår vattenflaska innehåller en is-sticka som håller vattnet kallt. Is-stickan skruvar du lätt av från själva locken av flaskan, fyller på med vatten och lägger den i frysen.

Det finns 2 versioner samt i blå & röd.
I de blåa flaskorna så finns det redan vätska i is-stickan vilket betyder att du inte behöver skruva av locket på själva is-stickan, fylla på den med vatten och lägga den i frysen utan det räcker med att lägga in is-stickan i frysen och låta den bli fryst.

I de röda flaskorna så är is-stickan tom, där får man dra/skruva av is-stickan från själva vattenflaska locket och sedan skruva av locket som är på is-stickan för att fylla på med vattnet, sedan på med locket igen och in i frysen.

Vi har testat flaskorna i inomhus klimat (Vanligt rumstemperatur) och sett hur länge flaskorna kan vara kalla. Resultatet var i hela 8 timmar och lite till.

Marknaden är stort för just dessa flaskorna på sommaren och innan sommaren då det är just då dessa flaskorna behövs som mest.
Ett misstag som vi på Ice IT gjorde var att beställa in dessa varor på vintern och sålde. Idag enligt våra beräkningar så finns det 400 flaskor i lager kvar.

Efter en marknadsundersökning ligger vår prissättning på 50kr per flaska.
Vilket kan ge vinst på 200 000 minus köpet av lagret.

Vi säljer hela vårt lager samt hemsidan www.iceituf.se och facebook sidan www.facebook.com/iceituf

Intresserad? PMa mig och skicka ett bud

Startbud: 30 000 SEK

Något jag har missat? Bara att säga till!
Om ditt/ert UF-företag kan ge en vinst på 20 000 SEK så undra jag varför ni inte behåller företaget själv? Bara en fråga

Finns det några inkomster idag? utgifter? och hur kom du fram till priset 30 000 SEK, hör gärna av dig och berätta lite hur du kom fram till det priset.
Om marknaden är stor just för dessa flaskor och att ni har 400 st i lagret och får en vinst på 20k så skulle jag inte sälja UF-företaget..
Gyllenflykt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2013-04-12, 07:55 #5
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Är beloppen angivna inklusive eller exklusive moms?
Vad är inköpsvärdet av lagret?
Vad är fraktkostnaden + övriga kostnader för att få hemprodukterna till lagret?
Hur stora volymer behöver köpas in vid varje beställning?
Hur mycket plats tar produkterna i lagret?
Har ni sålt några produkter? Hur många?
Finns det några konkurrenter? Vilka då?
Har ni skyddat varumärket med registrering eller är det inarbetat?
Är det ett registrerat bolag?
Vad har ni för organisationsnummer?
Vem är det som säljer?
Är det inkråmsförsäljning eller är det ett registrerat företag som säljs?
Vilka är delägare?
Har ni en skriven affärsplan?
Hur ser marknadsanalysen ut?
Hur ser försäljningsprognosen ut, de närmsta 3 åren?
Vad har ni för Unique Selling Point?
Finns det färdigt marknadsföringsmaterial?
.
.
.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-04-12 klockan 07:57
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2013-04-12, 10:05 #6
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av TheCheesePolice Visa inlägg
400 flaskor * 50kr = 20 000kr, inte 200 000kr. Finns det några som helst intäkter eller är det bara lagret ni säljer?
Hej!
Jag ber verkligen om ursäkt, det var lite sent på dagen och jag var väldigt trött! Det jag menar är 20 000KR självklart! Och startbudet ligger på 20 000 också!

Citat:
Ursprungligen postat av yakuzaemme Visa inlägg
Vad är det du ska ha 30.000:- för, mer exakt?

Hemsidan är en template som ni köpt för 88kr (Länk), Facebook-sidan har 24 likes, domänen är inte bra då det slutar på "uf".

Då återstår bara lagret, 400 flaskor, som du sätter ett startbud på 30' på. Det betyder alltså att köparen betalar minst (iom att det är startbud) 75 kronor per flaska, och enligt er undersökning kan sälja för 50.
Hej!
Ber om ursäkt igen priset var fel och startbudet. Det man köper är själva lagret som är 400 flaskor. Webbplatsen är enormt marknadsfört då vi har skrivit ut vår logga på flaskan samt länk till webbplatsen. Vi har även deltat i en mässa och en ny mässa idag vilket blir totalt 2 mässor, den sista mässan som vi deltar på har det innan varit mer än 11 000 besökare och det håller på i 3 dagar. Så genom att vi är där nu också och deltar så kommer vi marknadsföra Ice IT ännu mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Gyllenflykt Visa inlägg
Om ditt/ert UF-företag kan ge en vinst på 20 000 SEK så undra jag varför ni inte behåller företaget själv? Bara en fråga

Finns det några inkomster idag? utgifter? och hur kom du fram till priset 30 000 SEK, hör gärna av dig och berätta lite hur du kom fram till det priset.
Om marknaden är stor just för dessa flaskor och att ni har 400 st i lagret och får en vinst på 20k så skulle jag inte sälja UF-företaget..
Hej!
Vi kan tyvärr inte behålla företaget då det ingår i vår utbildning att skapa ett UF företag (Ett UF företag behöver inte betala moms med mera (Mer information finns på: http://www.iceituf.se/#!/uf), och sedan avveckla hela företaget inom 1 år och vi befinner oss just nu där på slutet. Som sagt ber om ursäkt för att jag har tänkt fel då det var en lång dag. Startbudet ligger på 20 000 KR.

Just nu finns det inte utgifter, eftersom vi är ett UF-företag brukar vi få kostnadsfritt delta i mässor, marknader. Vi brukar även få massa sponsorer.

Öppnar man en webbshop på hemsidan vilket vi hade tänkt att göra men fann inte tiden med skolan bredvid och helt plötsligt skulle vi avveckla företaget igen. Men öppnar man webbshop på hemsidan ökar möjligheten för försäljning, vi har deltat ut över tusentals visitkort på mässor & marknader.

Det man även bör tänka på är om man vill fortsätta hålla hemsidan uppe så måste man fixa webbhotell i 1 år om inte mer. Just nu finns det cirka 3-4 månader kvar på vår nuvarande webbhotell hos binero.
Gammal 2013-04-12, 10:43 #7
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Vem är det som säljer?
Vilka är delägare?
.
.
.
Hej!
Många frågor där, jag ska försöka besvara varje fråga så tydligt det går!

Normalt ska ett UF- företag inte lägga på moms på det som säljs och har inte heller rätt att dra av moms på det som köps.

Inköpspriset av laget ligger på 15 000

Det beror självklart hur man väljer att frakta sina produkter, det finns ett fast pris på 320KR för att skicka varorna samt om man väljer att frakta via båt blir det dyrare då varorna väger sammanlagt ca 60kg vilket innebär 6-7 kartonger med flaskor.

Då måste man tänka på massa kostnader som:
ISF
ISPS
Varuhamnavgift
Terminalavgift
LCL Service Charge
Speditionsarvode
Tull
Införelsemoms
Betalningsförmedling
Expeditionsavgift

Enligt min gissning så kan det bli billigare som man fraktar via flyg eller köper en stor mängd flaskor direkt efter att man har sålt dessa 400 flaskor som nu finns i lager.

Vi lyckades fixa ner det till 500 flaskor. Alltså är minsta antal flaskor man kan köpa 500st.

Inte så mycket, det är cirka 6-7 som går enkelt att lägga i garaget eller i källaren om man inte har plats någon annanstans.

Just nu har vi sålt cirka 100styckna flaskor till personer som tränar eller ingår i aktiviteter. Med rätta händer och startkapital så kan man göra enorma stora vinster.

Det finns inget företag som har en is-sticka i sina flaskor idag som vi känner till. Vi har undersökt detta och försökt hitta företag i Sverige med flaskor som innehåller is-sticka men utan några vidare resultat. Vilket även betyder att det finns inga konkurrenter just inom det området, men om man tänker tillbaka på vanliga flaskor kan man se Nike och Adidas samt Stadium som hot. Men eftersom vi erbjuder en is-sticka som inte deras flaskor har så ser vi inte Nike eller Adidas som konkurrenter på högsta grad.

Jag gissar på inarbetat,

Det är UF-Företag som sagt. Jag skulle vilja hänvisa hit: http://www.skatteverket.se/foretagor...580002425.html

Det har jag inte på rak hand men kan kolla upp det för den som är intresserad.

UF-Företag. Enkelt Bolag (http://www.skatteverket.se/foretagor...ormEnkeltbolag)

Vilka är delägare?
Alla som ingår i ett UF-Företag är delägare.

Absolut och den delar vi gärna med oss till rätt person.

Detta finns också i affärsplanen som vi kan dela med oss till den som är intresserad!

Det har vi inte beräknat då ett UF-företag endast varar i 1 år.

Jag vet inte direkt vad det innebär, men om du gärna förklarar för mig så kan jag nog besvara det med!

Det enda som återstår för marknadsföringsmaterial är affischer och visitkort.
Gammal 2013-04-12, 11:17 #8

Har ni kvitton och fakturor kvar för kostnaderna ni haft för inköp och frakt av flaskorna och andra kostnader ni haft? (Om dessa finns kvar kan ett företag som köper verksamheten ändå få dra av momsen vilket sänker kostnaden för köparen med 20% av det belopp som står på verifikationen).

Kan ni fakturera en köpare? (Detta är viktigt om köparen är ett företag).

I och med att det är ett enkelt bolag så antar jag att det är flera som är avtalsparter, kan det stämma?

Hur många delägare är det?

Vem står för avtalet om domännamn och webbhotell?

Som jag ser det blir det en rad olika individuella avtal med var och en av delägarna eftersom det enkla bolaget inte självständigt kan vara avtalspart. Stämmer det?
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2013-04-12, 12:03 #9
DanielN DanielN är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2011
DanielN DanielN är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2011
Conny, låt kidsen vara. De kommer inte ha tid med läxorna om de blir tvungna att besvara alla dina frågor.

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Har ni kvitton och fakturor kvar för kostnaderna ni haft för inköp och frakt av flaskorna och andra kostnader ni haft? (Om dessa finns kvar kan ett företag som köper verksamheten ändå få dra av momsen vilket sänker kostnaden för köparen med 20% av det belopp som står på verifikationen).

Kan ni fakturera en köpare? (Detta är viktigt om köparen är ett företag).

I och med att det är ett enkelt bolag så antar jag att det är flera som är avtalsparter, kan det stämma?

Hur många delägare är det?

Vem står för avtalet om domännamn och webbhotell?

Som jag ser det blir det en rad olika individuella avtal med var och en av delägarna eftersom det enkla bolaget inte självständigt kan vara avtalspart. Stämmer det?
DanielN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2013-04-12, 12:17 #10
AmoZ AmoZ är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2011
AmoZ AmoZ är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2011
Det som är lite roligt är att det går inte att sälja ett UF-företag. Ett UF-företag måste avvecklas, då UF drivs som en skolkurs under gymnasieåret. Därför finns inget företag att köpa, utan endast produkterna som företaget äger.

Kände att det var lite oklart i denna text. På vissa ställen säljer ni endast produkter, i annat fall företaget (topicen bla).
AmoZ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017