Kom ihåg mig?

En liten webbyrå på gång

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-02-02, 23:35 #1
krukaans avatar
krukaan krukaan är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2007
Medlem
krukaans avatar

Comment En liten webbyrå på gång

Hej WN!

Jag har precis skickat in förfrågan till både bolagsverket och skatteverket om att starta en enskild firma. Min tanke är att ha en liten webbyrå som hjälper små företag att få en egen hemsida. Jag vet att min idé inte är unik men jag har en hel del kontakter inom hantverkarbranschen och kommer därför få jobb ändå.

Nu till mina funderingar... Har förstått att det finns massor av duktiga webbutvecklare på detta forum som säkert kan svara på mina frågor

Hur går det till från dess att ett företag kontaktar mig tills produkten är färdig? Bestämmer man möten även för 5000-kronorsjobb eller bara för rejäla summor? Hur ser era vanor ut?

Jag är ganska ung och har inte givit mig in på företagande förens nu så jag skulle gärna vilja veta lite mer om hur ni gör. Finns det redan en tråd om detta som jag inte har hittat så får ni gärna länka.

Tack på förhand!
Karl
krukaan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-02, 23:50 #2
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2006
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av krukaan Visa inlägg
Hej WN!

Jag har precis skickat in förfrågan till både bolagsverket och skatteverket om att starta en enskild firma. Min tanke är att ha en liten webbyrå som hjälper små företag att få en egen hemsida. Jag vet att min idé inte är unik men jag har en hel del kontakter inom hantverkarbranschen och kommer därför få jobb ändå.

Nu till mina funderingar... Har förstått att det finns massor av duktiga webbutvecklare på detta forum som säkert kan svara på mina frågor

Hur går det till från dess att ett företag kontaktar mig tills produkten är färdig? Bestämmer man möten även för 5000-kronorsjobb eller bara för rejäla summor? Hur ser era vanor ut?

Jag är ganska ung och har inte givit mig in på företagande förens nu så jag skulle gärna vilja veta lite mer om hur ni gör. Finns det redan en tråd om detta som jag inte har hittat så får ni gärna länka.

Tack på förhand!
Karl
Är det ett jobb på 5000 kr så kanske det inte är värt det, men å andra sidan så har man inte så mycket jobb så är det nog nödvändigt.

se till att sätta en timpenning, t.ex 500 eller 800 kr timmen. I det får du räkna med att en viss procent skall gå till utgifter för möten i form av arbetstid eller att du fakturerar möten, men det brukar inte vara så poppis.
Försök att jobba på löpande fakturering istället för fastpris.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-03, 00:01 #3
_Michael_ _Michael_ är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2008
_Michael_ _Michael_ är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2008
Du bör absolut ha möten med så många du kan. Även om du skulle kunna genomföra jobbet utan så är ett möte ett bra sätt för dig att skapa en bättre kontakt med kunden och lära dig kundens behov vilket kan hjälpa dig att sälja in något mer vid ett senare tillfälle.

Lycka till
_Michael_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-03, 06:59 #4
heavencloudss avatar
heavenclouds heavenclouds är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2009
heavenclouds heavenclouds är inte uppkopplad
Flitig postare
heavencloudss avatar

Reg.datum: Dec 2009
Jag tycker du ska möta kunderna oavsett ordervärde då det är trevligt att träffa människor, bra att ha mött en kund så att ni båda litar på varandra och att det är ett väldigt enkelt sätt att kommunicera inför ett kommande projekt.
heavenclouds är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-03, 08:37 #5
MikaelBs avatar
MikaelB MikaelB är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2005
MikaelB MikaelB är inte uppkopplad
Medlem
MikaelBs avatar

Reg.datum: Jun 2005
Man får inte heller glömma att ett välplanerat möte med kund även sparar tid om man plockar ut rätt information från kunden, vilket är väldigt mycket enklare att göra öga mot öga än i telefon eller via mail. Jag märker stor skillnad på tiden det tar att göra en relativt enkel design åt kund om jag bara haft en kortare mail/telefonkonversation mot om jag har suttit hos kunden i möte. Många intryck man kan hämta, och även se kundens verksamhet och bilda en mer korrekt uppfattning om vad kunden vill utstråla med sin hemsida.

Så inte säkert att inkomsten per timme sjunker för att man har ett obetalt möte.
MikaelB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-03, 08:49 #6
krukaans avatar
Medlem

Medlem
krukaans avatar

Tack än så länge för alla svar!
Förmodligen kommer jag försöka bestämma möten med alla mina kunder. Ni som vet, hur kan ett sådant möte gå till?

Hur lång tid håller man på? Köra någon slags powerpoint-presentation? Ska man kanske vara fräck och köpa in en liten mini-projektor? Ställa frågor om företaget?

Som vanligt får man massa bra svar på WN!
Tack åter igen
Oläst 2011-02-03, 09:09 #7
MRDJs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av krukaan Visa inlägg
Tack än så länge för alla svar!
Förmodligen kommer jag försöka bestämma möten med alla mina kunder. Ni som vet, hur kan ett sådant möte gå till?

Hur lång tid håller man på? Köra någon slags powerpoint-presentation? Ska man kanske vara fräck och köpa in en liten mini-projektor? Ställa frågor om företaget?

Som vanligt får man massa bra svar på WN!
Tack åter igen
Brukar oftast samla information vad kunden är ute efter och sedan komma med ett designförslag, gillar kunden designförslaget brukar det räcka
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-03, 11:56 #8
Anders H Anders H är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2008
Anders H Anders H är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2008
Det är viktigt att komma ihåg att projekt med fast pris måste ha fast specifikation, annars är risken stor att kunden efterfrågar mer och mer men att priset inte förändras. Ofta är det bättre att utgå från ett budgetpris för estimat och skiss, och när kunden sedan är nöjd med det sätta ett fast pris på webbplatsen. Om kunden ändrar sig under projektet förändras slutpriset.
Anders H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-07, 19:36 #9
krukaans avatar
Medlem

Medlem
krukaans avatar

Tack för allt än så länge!

Har jag fått det rätt för mig här?
1. Kunden ringer/mailar mig.
2. Jag bokar in ett möte, kommer till dem och håller en liten presentation samt tar in förslag och tankar.
3. Jag går hem och arbetar på deras hemsida.
4. Jag bokar in ett nytt möte med dem för att visa upp vad jag kom fram till.
Oläst 2011-02-07, 22:36 #10
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2010
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2010
Alla jobbar på sitt sätt, inget är rätt och inget är fel.

Jag brukar träffa kunden och gå igenom lite saker som dom antagligen inte tänkt på alls. Domän och webbhotell är något många har noll koll på. Den vanligaste frågan är om dom själva kommer kunna uppdatera hemsidan i framtiden och sånt. Jag brukar basera mina sidor på wordpress, så jag visar lite snabbt vad man kan göra med det.

Kontinuerlig mailkontakt brukar även vara bra.
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
företagande, start, webbyrå

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017