Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


En liten webbyrå på gång

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-02-08, 02:02 #11
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Enkel checklista för avtal mellan företag för leverans av konsulttjänster på löpande räkning.

Glöm inte att alltid göra upp en enkelt skriftligt avtal med kunden.

Ett exempel på vad ett enkelt avtal minst bör innehålla:

1 - Avtalets parter (obs företagen inte privatpersonerna) med orgnr, firma, adress
2 - Omfattning E.g. Leverantörens åtagande. (exempelvis byggande av webbplats och annat som kunden vill ha hjälp med inom detta uppdrag).
3 - Kundens åtagande i själva jobbet, dvs utöver betalningsförpliktelsen. Det kan exempelvis vara så att kunden åtar sig att leverera viss dokumentation, personal för acceptanstestning m.m. Detta måste tydligt anges så inte kunden kan slingra sig och skulla på leverantören.
4 - Tidpunkter när jobbet börjar och när det absolut måste vara klart samt andra "viktiga" tidpunkter ni kommer överens om som har med jobbet att göra.
5 - Arvode till dig. Normalt på löpande räkning. Då bör du skriva exempelvis "Leverantöden har rätt till arvode för nedlagd och redovisad tid med 500 kr per timme + moms." När du är nystartad ska du absolut undvika fastpris, ta det när du blir varm i kläderna och har mer erfarenhet.
6 - När ska fakturering ske, normalt månadsvis i efterskott (exempelvis den sista i månaden då du jobbat), Men du ska alltid fakturera så fort jobbet är klart oavsett om det är mitt i månaden. Prova att fakturera den 1:a respektive den 15:e i månaden om kunden går med på det. Men annars är normalt att fakturera en gång per månad vid längre jobb.
7 - Betalningsvillkor, 30 dagar netto är det normala, och du kan inte ta ut påminnelseavgifter eller skicka på inkasso elelr KFM före det gått 30 dagar från det att kunden mottagit fakturan enligt inkassolagen. Avvik inte för mycket från denna praxis för det kan upplevas som småaktigt elelr irriterande av kunden.
8 - Avtala om vad som händer vid betalningsförsening, dvs att du har rätt att ta ut påminnelseavgift om inte du fått betalt senast på förfallodagen. Att du har rätt att ta ut 50 kr i påminnelseavgift (får endast tas ut en gång enligt lagen). Att du får får ta ut en inkassoavgift på 160 kr om du inet får betalt senast 10 dagar efter att påminnelsen beräknats nå kunden, och alla avgifter från KFM och alla ytterligare indrivningskostnader, om du inte får betalt för inkasso senast 30 dagar efter förfallodatum.
9 - Uppsägning av avtalet i förtid. När får det ske och hur går det till. Dert ska alltid vara skriftligt och undertecknat av den part som vill säga upp avtalet.
10 - Detta är det fullständiga avtalet och alla tidigare muntliga, skriftliga eller implicita överenskommelser ersätts i sin helhet av detta avtal.
11 - Hur ska ändring av avtalet ske? Normalt skriftligt och att båda parter undertecknar egenhändigt avtalet, Innan det börjar gälla.
12 - Detta avtal börjar gälla först när båda parter har undertecknat avtalet. Om inte båda parter har undertecknat avtalet inom 14 dagar från det attförsta parten undertecknat avtalet förfaller hela avtalet.
13 - Leverantörens Ansvarsbegränsning. Leverantörens ansvar begränsas till ett maximalt belopp som motsvarar vad som fakturerats under 90 dagar från det att kunden framfört sitt skadeståndsanspråk skriftligt. Leverantören är aldrig skadeståndsskyldig för indirekt skada elelr skada på tredje part.
14 - Force Majure - Leverantören kan aldrig hållas anssvarig för yttre händelse som leverantören ej haft kontroll över såsom (men ej begränsat till) arbetsmarknadskonflikt, naturkatastrof, myndighetsåtgärd...
15 - Hur ska tvister lösas? Normalt i svensk domstol och att svensk lag ska tillämpas.


Det var väl det mest nödvändiga, har jag glömt något i all hast?

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-02-08 klockan 02:27
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-08, 17:08 #12
krukaans avatar
krukaan krukaan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 176
krukaan krukaan är inte uppkopplad
Medlem
krukaans avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 176
Tack så hemskt mycket Conny! Men varför ska man inte ta fasta priser? Det känns som en betydligt bättre deal för kunden, och kanske till och med lättare att få kunder?
krukaan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-09, 16:36 #13
MikaelBs avatar
MikaelB MikaelB är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 280
MikaelB MikaelB är inte uppkopplad
Medlem
MikaelBs avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 280
Jag upplever det väldigt svårt som relativt ny att hitta kunder till ett arvode som INTE är fast.
MikaelB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-09, 20:41 #14
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av krukaan Visa inlägg
Tack så hemskt mycket Conny! Men varför ska man inte ta fasta priser? Det känns som en betydligt bättre deal för kunden, och kanske till och med lättare att få kunder?
Bättre deal för kunden = Sämre deal för dig, åtminstone kortsiktigt.

Den stora anledningen till varför det är dumt med fasta priser är för att man då måste specificera väldigt noga exakt vad som ska göras. Gör man inte det så kommer kunden i många fall att ha synpunkter på det du gjort så du får ändra/göra om eller så vill kunden fler saker gjorda på sidan. Har du sagt ett fast pris kommer du du i många fall tvingas arbeta gratis om du ska kunna göra kunden nöjd. Det är ofta svårt att stå upp emot en kund som ensam frilansare om du inte har en väldigt tydlig specifikation på vad som ska göras, vilket är orimligt att göra för mindre projekt då det tar lång tid och blir väldigt mycket mer jobb.

Om du istället tar betalt per timme så vet kunden att varje gång han vill ändra något eller ha någon extra funktion så kostar det mer eftersom du då lägger ner mer tid. Kunden kommer då i många fall att respektera din tid på ett helt annat sätt.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-09, 23:46 #15
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Fast pris eller löpande beror också på vilken relation man har och vill ha till sina kunder. Vi har väldigt blandat, men försöker oftast ge fasta priser.

På det sättet försöker vi gå ifrån att kränga timmar, till att istället uppfylla kundens behov för en överenskommen summa. Generellt sett skulle jag nog säga att vi fått nöjdare kunder sen vi började offertera såhär.

Sen vill jag vara tydlig med att det givetvis gäller att vara överens om vad som ska levereras, så man inte hamnar i allt för mycket diskussioner
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
företagande, start, webbyrå


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017