Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Inkassoföretag som ej tar betalt...

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-04-05, 19:57 #1
Predrags avatar
Predrag Predrag är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2004
Medlem
Predrags avatar

Hej!

Sen vi införde fakturabetalning så blev vi tvunga att knyta kontakt med ett inkassoföretag, vi valde Lindorff inkasso pga av rekomendation.

Blev lite paff nu när dom skickade en faktura till mig på dem mål där dom inte lyckats driva in pengar. Alltså får jag nu betala 200 kr per misslyckad indrivning, det är ju helt bissart, men det kanske är praxis? om inte, kan någon rekomendera ett annat inkassoföretag?

Mvh
Predrag
Beastwear
Predrag är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-05, 20:01 #2
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Davve Davve är inte uppkopplad
Davves avatar

Reg.datum: Feb 2004
Det skulle underlätta för dig om du hade läst avtalet innan du skrev på det.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-05, 20:41 #3
Predrags avatar
Medlem

Medlem
Predrags avatar

Jag fick inte med det i mitt inlägg, men det står i avtalet "...på så sätt blir det inga kostnader för Er om vi ej skulle lyckas med ärendet". Problemet är bara det att sen står det 5 punkter till där olika situationer beskrivs då man SKA helt plötsligt betala, som tillex ett ärende som man inte vill skicka till kronofogden. Då blir det helt plötsligt ett avbrutet ärende, o man får stå för kostnaden själv.

Väljer man dock att skicka dom till kronofogden, då får man betala 300 kronor för det, o sen kanske juristkostnader ifall dom överklagar, och det känns onödigt o göra för en keps för 49 kronor. Problemet som uppstått är att då får jag istället betala 200 kronor till inkassoföretaget.

Mvh
Predrag
Beastwear
Oläst 2005-04-05, 20:45 #4
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
Att inkassobolaget misslyckas med att driva in en skuld.. vad innebär det.. att killen redan satt i rullstol?
Jag tror helt enkelt du har valt fel företag..
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-05, 21:40 #5
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2003
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2003
Kolla med United Collectors..
Tobbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-05, 21:56 #6
Predrags avatar
Medlem

Medlem
Predrags avatar

Citat:
Originally posted by grazzy@Apr 5 2005, 20:45
Att inkassobolaget misslyckas med att driva in en skuld.. vad innebär det.. att killen redan satt i rullstol?
Haha, ja om vi levt i en perfekt värld eller jag drivit inkassoföretaget så hade det kunnat va så, men tyvärr när det handlar om mindre summor (en eller nån t-shirt) så engagerar dom sig inte, utan skickar bara ett brev.
Oläst 2005-04-05, 22:14 #7
bkjellbe bkjellbe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
bkjellbe bkjellbe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Hej
Jag tycker det låter helt normalt.
Om dom inte tar betalt per indriving utan lever på "provis" så måste du täcka då dom ej kan driva in.
Du har själv valt att dom skall försöka jaga in pengarna från dom olika "kunderna".
bkjellbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-08, 15:31 #8
magzs avatar
magz magz är inte uppkopplad
Nykomling

Nykomling
magzs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Predrag
Citat:
Ursprungligen postat av grazzy
Haha, ja om vi levt i en perfekt värld eller jag drivit inkassoföretaget så hade det kunnat va så, men tyvärr när det handlar om mindre summor (en eller nån t-shirt) så engagerar dom sig inte, utan skickar bara ett brev.

Problemet är att man får inte göra något mer än via brev och telefon kontakta gäldenären.
Alla inkassoföretag står under datainspektionens tillsyn och måste följa god inkassosed.

Jag vet ett företag som inte tar betalt för misslyckad indrivning...... Men jag tänker inte göra reklam.......
Kolla min profil!
magz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-08, 19:21 #9
PKazes avatar
PKaze PKaze är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
PKaze PKaze är inte uppkopplad
Medlem
PKazes avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Originally posted by magz@Apr 8 2005, 14:31

Problemet är att man får inte göra något mer än via brev och telefon kontakta gäldenären.
Alla inkassoföretag står under datainspektionens tillsyn och måste följa god inkassosed.

Jag vet ett företag som inte tar betalt för misslyckad indrivning...... Men jag tänker inte göra reklam.......
Kolla min profil!
Man får ju knappt kontakta gäldenären via telefon heller... Så här står det i datainspektionens praxis för inkasso:

Citat:
Innan fristen för inkassokravet går ut bör muntlig kontakt med gäldenären endast förekomma på
dennes initiativ. Efter fristens utgång kan inkassoombudet ta muntlig kontakt med gäldenären om
denne inte har hört av sig under tidsfristen eller har förklarat sig villig till muntliga diskussioner.
Muntlig kontakt med gäldenären får inte förekomma om denne har undanbett sig det. Normalt bör
man enbart ta muntliga kontakter med gäldenären för att åstadkomma en betalningsuppgörelse.
God inkassosed innebär att muntlig information om vilka åtgärder som kommer att vidtas om betalning
uteblir motsvarar vad som har angivits i inkassokravet.

En förutsättning för en telefonkontakt är att det med rimlig säkerhet kan antas att den uppringde
är identisk med gäldenären. Om gäldenären är en privatperson får han kontaktas under dag- och
kvällstid och då inte senare än klockan 21.00 i sin bostad.
Inkassoombudet bör föra anteckningar över telefonkontakter och andra muntliga kontakter med
gäldenären.
Jag tycker nog inte att ditt inkassobolag har gjort något fel. Vad mer hade de kunnat göra? De skickade ett inkassokrav, pengar kom inte, du ville avbryta processen genom att ej gå vidare till KFM.

Sen att du åker på en avgift på 200 kr är ju lite fisigt. Hade inkasseringen lyckats hade de väl fått 160 kr som är en lagstadgad inkassoavgift?
PKaze är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-03, 14:00 #10
magzs avatar
Nykomling

Nykomling
magzs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av PKaze
Citat:
Ursprungligen postat av magz

Kolla min profil!
Man får ju knappt kontakta gäldenären via telefon heller... Så här står det i datainspektionens praxis för inkasso:

Citat:
Innan fristen för inkassokravet går ut bör muntlig kontakt med gäldenären endast förekomma på
dennes initiativ. Efter fristens utgång kan inkassoombudet ta muntlig kontakt med gäldenären om
denne inte har hört av sig under tidsfristen eller har förklarat sig villig till muntliga diskussioner.
Muntlig kontakt med gäldenären får inte förekomma om denne har undanbett sig det. Normalt bör
man enbart ta muntliga kontakter med gäldenären för att åstadkomma en betalningsuppgörelse.
God inkassosed innebär att muntlig information om vilka åtgärder som kommer att vidtas om betalning
uteblir motsvarar vad som har angivits i inkassokravet.

En förutsättning för en telefonkontakt är att det med rimlig säkerhet kan antas att den uppringde
är identisk med gäldenären. Om gäldenären är en privatperson får han kontaktas under dag- och
kvällstid och då inte senare än klockan 21.00 i sin bostad.
Inkassoombudet bör föra anteckningar över telefonkontakter och andra muntliga kontakter med
gäldenären.

Jag tycker nog inte att ditt inkassobolag har gjort något fel. Vad mer hade de kunnat göra? De skickade ett inkassokrav, pengar kom inte, du ville avbryta processen genom att ej gå vidare till KFM.

Sen att du åker på en avgift på 200 kr är ju lite fisigt. Hade inkasseringen lyckats hade de väl fått 160 kr som är en lagstadgad inkassoavgift?
Hej,

De flesta inkassobolagen använder telefonen som redskap, dock inte direkt efter kravet har förfallit utan när man har lagt ärendet på långtidsbevakning, innebörden av detta är att inkassoblolaget tar en del av ditt kapital belopp (ca: 30-50%). Som sagt man kan ju inte prata med vem som helst i hushållet, utan den vanliga frasen brukar vara - Jag söker Carl Erik Svennson, stämmer det att du har personnr: 555555-5555. Därefter kan man inleda samtalet...:=)
magz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017