FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej!
Sen vi införde fakturabetalning så blev vi tvunga att knyta kontakt med ett inkassoföretag, vi valde Lindorff inkasso pga av rekomendation. Blev lite paff nu när dom skickade en faktura till mig på dem mål där dom inte lyckats driva in pengar. Alltså får jag nu betala 200 kr per misslyckad indrivning, det är ju helt bissart, men det kanske är praxis? om inte, kan någon rekomendera ett annat inkassoföretag? Mvh Predrag Beastwear |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det skulle underlätta för dig om du hade läst avtalet innan du skrev på det.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag fick inte med det i mitt inlägg, men det står i avtalet "...på så sätt blir det inga kostnader för Er om vi ej skulle lyckas med ärendet". Problemet är bara det att sen står det 5 punkter till där olika situationer beskrivs då man SKA helt plötsligt betala, som tillex ett ärende som man inte vill skicka till kronofogden. Då blir det helt plötsligt ett avbrutet ärende, o man får stå för kostnaden själv.
Väljer man dock att skicka dom till kronofogden, då får man betala 300 kronor för det, o sen kanske juristkostnader ifall dom överklagar, och det känns onödigt o göra för en keps för 49 kronor. Problemet som uppstått är att då får jag istället betala 200 kronor till inkassoföretaget. Mvh Predrag Beastwear |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Att inkassobolaget misslyckas med att driva in en skuld.. vad innebär det.. att killen redan satt i rullstol?
Jag tror helt enkelt du har valt fel företag.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Kolla med United Collectors..
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej
Jag tycker det låter helt normalt. Om dom inte tar betalt per indriving utan lever på "provis" så måste du täcka då dom ej kan driva in. Du har själv valt att dom skall försöka jaga in pengarna från dom olika "kunderna". |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
![]() Problemet är att man får inte göra något mer än via brev och telefon kontakta gäldenären. Alla inkassoföretag står under datainspektionens tillsyn och måste följa god inkassosed. Jag vet ett företag som inte tar betalt för misslyckad indrivning...... Men jag tänker inte göra reklam....... Kolla min profil! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Citat:
Sen att du åker på en avgift på 200 kr är ju lite fisigt. Hade inkasseringen lyckats hade de väl fått 160 kr som är en lagstadgad inkassoavgift? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
De flesta inkassobolagen använder telefonen som redskap, dock inte direkt efter kravet har förfallit utan när man har lagt ärendet på långtidsbevakning, innebörden av detta är att inkassoblolaget tar en del av ditt kapital belopp (ca: 30-50%). Som sagt man kan ju inte prata med vem som helst i hushållet, utan den vanliga frasen brukar vara - Jag söker Carl Erik Svennson, stämmer det att du har personnr: 555555-5555. Därefter kan man inleda samtalet...:=) |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|