WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Inkassoföretag som ej tar betalt... (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=7185)

Predrag 2005-04-05 19:57

Hej!

Sen vi införde fakturabetalning så blev vi tvunga att knyta kontakt med ett inkassoföretag, vi valde Lindorff inkasso pga av rekomendation.

Blev lite paff nu när dom skickade en faktura till mig på dem mål där dom inte lyckats driva in pengar. Alltså får jag nu betala 200 kr per misslyckad indrivning, det är ju helt bissart, men det kanske är praxis? om inte, kan någon rekomendera ett annat inkassoföretag?

Mvh
Predrag
Beastwear

Davve 2005-04-05 20:01

Det skulle underlätta för dig om du hade läst avtalet innan du skrev på det.

Predrag 2005-04-05 20:41

Jag fick inte med det i mitt inlägg, men det står i avtalet "...på så sätt blir det inga kostnader för Er om vi ej skulle lyckas med ärendet". Problemet är bara det att sen står det 5 punkter till där olika situationer beskrivs då man SKA helt plötsligt betala, som tillex ett ärende som man inte vill skicka till kronofogden. Då blir det helt plötsligt ett avbrutet ärende, o man får stå för kostnaden själv.

Väljer man dock att skicka dom till kronofogden, då får man betala 300 kronor för det, o sen kanske juristkostnader ifall dom överklagar, och det känns onödigt o göra för en keps för 49 kronor. Problemet som uppstått är att då får jag istället betala 200 kronor till inkassoföretaget.

Mvh
Predrag
Beastwear

grazzy 2005-04-05 20:45

Att inkassobolaget misslyckas med att driva in en skuld.. vad innebär det.. att killen redan satt i rullstol?
Jag tror helt enkelt du har valt fel företag..

Tobbe 2005-04-05 21:40

Kolla med United Collectors..

Predrag 2005-04-05 21:56

Citat:

Originally posted by grazzy@Apr 5 2005, 20:45
Att inkassobolaget misslyckas med att driva in en skuld.. vad innebär det.. att killen redan satt i rullstol?
Jag tror helt enkelt du har valt fel företag..

Haha, ja om vi levt i en perfekt värld eller jag drivit inkassoföretaget så hade det kunnat va så, men tyvärr när det handlar om mindre summor (en eller nån t-shirt) så engagerar dom sig inte, utan skickar bara ett brev.

bkjellbe 2005-04-05 22:14

Hej
Jag tycker det låter helt normalt.
Om dom inte tar betalt per indriving utan lever på "provis" så måste du täcka då dom ej kan driva in.
Du har själv valt att dom skall försöka jaga in pengarna från dom olika "kunderna".

magz 2005-04-08 15:31

Citat:

Ursprungligen postat av Predrag
Citat:

Ursprungligen postat av grazzy
Att inkassobolaget misslyckas med att driva in en skuld.. vad innebär det.. att killen redan satt i rullstol?
Jag tror helt enkelt du har valt fel företag..

Haha, ja om vi levt i en perfekt värld eller jag drivit inkassoföretaget så hade det kunnat va så, men tyvärr när det handlar om mindre summor (en eller nån t-shirt) så engagerar dom sig inte, utan skickar bara ett brev.

:)
Problemet är att man får inte göra något mer än via brev och telefon kontakta gäldenären.
Alla inkassoföretag står under datainspektionens tillsyn och måste följa god inkassosed.

Jag vet ett företag som inte tar betalt för misslyckad indrivning...... Men jag tänker inte göra reklam.......
Kolla min profil!

PKaze 2005-04-08 19:21

Citat:

Originally posted by magz@Apr 8 2005, 14:31
:)
Problemet är att man får inte göra något mer än via brev och telefon kontakta gäldenären.
Alla inkassoföretag står under datainspektionens tillsyn och måste följa god inkassosed.

Jag vet ett företag som inte tar betalt för misslyckad indrivning...... Men jag tänker inte göra reklam.......
Kolla min profil!

Man får ju knappt kontakta gäldenären via telefon heller... Så här står det i datainspektionens praxis för inkasso:

Citat:

Innan fristen för inkassokravet går ut bör muntlig kontakt med gäldenären endast förekomma på
dennes initiativ. Efter fristens utgång kan inkassoombudet ta muntlig kontakt med gäldenären om
denne inte har hört av sig under tidsfristen eller har förklarat sig villig till muntliga diskussioner.
Muntlig kontakt med gäldenären får inte förekomma om denne har undanbett sig det. Normalt bör
man enbart ta muntliga kontakter med gäldenären för att åstadkomma en betalningsuppgörelse.
God inkassosed innebär att muntlig information om vilka åtgärder som kommer att vidtas om betalning
uteblir motsvarar vad som har angivits i inkassokravet.

En förutsättning för en telefonkontakt är att det med rimlig säkerhet kan antas att den uppringde
är identisk med gäldenären. Om gäldenären är en privatperson får han kontaktas under dag- och
kvällstid och då inte senare än klockan 21.00 i sin bostad.
Inkassoombudet bör föra anteckningar över telefonkontakter och andra muntliga kontakter med
gäldenären.

Jag tycker nog inte att ditt inkassobolag har gjort något fel. Vad mer hade de kunnat göra? De skickade ett inkassokrav, pengar kom inte, du ville avbryta processen genom att ej gå vidare till KFM.

Sen att du åker på en avgift på 200 kr är ju lite fisigt. Hade inkasseringen lyckats hade de väl fått 160 kr som är en lagstadgad inkassoavgift?

magz 2005-06-03 14:00

Citat:

Ursprungligen postat av PKaze
Citat:

Ursprungligen postat av magz
:)
Problemet är att man får inte göra något mer än via brev och telefon kontakta gäldenären.
Alla inkassoföretag står under datainspektionens tillsyn och måste följa god inkassosed.

Jag vet ett företag som inte tar betalt för misslyckad indrivning...... Men jag tänker inte göra reklam.......
Kolla min profil!

Man får ju knappt kontakta gäldenären via telefon heller... Så här står det i datainspektionens praxis för inkasso:

Citat:

Innan fristen för inkassokravet går ut bör muntlig kontakt med gäldenären endast förekomma på
dennes initiativ. Efter fristens utgång kan inkassoombudet ta muntlig kontakt med gäldenären om
denne inte har hört av sig under tidsfristen eller har förklarat sig villig till muntliga diskussioner.
Muntlig kontakt med gäldenären får inte förekomma om denne har undanbett sig det. Normalt bör
man enbart ta muntliga kontakter med gäldenären för att åstadkomma en betalningsuppgörelse.
God inkassosed innebär att muntlig information om vilka åtgärder som kommer att vidtas om betalning
uteblir motsvarar vad som har angivits i inkassokravet.

En förutsättning för en telefonkontakt är att det med rimlig säkerhet kan antas att den uppringde
är identisk med gäldenären. Om gäldenären är en privatperson får han kontaktas under dag- och
kvällstid och då inte senare än klockan 21.00 i sin bostad.
Inkassoombudet bör föra anteckningar över telefonkontakter och andra muntliga kontakter med
gäldenären.



Jag tycker nog inte att ditt inkassobolag har gjort något fel. Vad mer hade de kunnat göra? De skickade ett inkassokrav, pengar kom inte, du ville avbryta processen genom att ej gå vidare till KFM.

Sen att du åker på en avgift på 200 kr är ju lite fisigt. Hade inkasseringen lyckats hade de väl fått 160 kr som är en lagstadgad inkassoavgift?

Hej,

De flesta inkassobolagen använder telefonen som redskap, dock inte direkt efter kravet har förfallit utan när man har lagt ärendet på långtidsbevakning, innebörden av detta är att inkassoblolaget tar en del av ditt kapital belopp (ca: 30-50%). Som sagt man kan ju inte prata med vem som helst i hushållet, utan den vanliga frasen brukar vara - Jag söker Carl Erik Svennson, stämmer det att du har personnr: 555555-5555. Därefter kan man inleda samtalet...:=)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson