Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

rimligt antal länkar till min sida?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-12-10, 14:30 #1
IFK Konsult IFK Konsult är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2004
Nykomling

Vad är ett rimligt antal inkommande länkar för en mindre kommersiell sida som ligger på 50-100 besökare per dag? Vill givetvis få upp det så mycket det går. Har bra ranking på vissa sökord, men kass på ett par som är av största intresse att få upp.

Säg att man har 100 länkar totalt.

5 är riktigt bra. Länkar från sidor inom samma bransch med hög PR
10 är ganska bra. Sidor inom ungefär samma bransch eller lite lägre PR
30 är större sidor ex kataloger och länksamlingar men inte inom någon speciell bransch
50 är rena länkbyten från alla möjliga sidor ofta helt fel bransch och PR 0 från länksidan
5 gästböcker man skrivit i.

Var bör man lägga krutet? Att jobba för att få upp det till från 5 till 10 riktigt bra eller från 50 till 100 länkbyten, man nu måsta välja vilket man på sätt och vis måste om man inte har oändligt med tid.
IFK Konsult är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-10, 14:33 #2
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Davves avatar

Jag skulle välja nr 2. Då har du iaf återkommande besök, det är bara på det sättet du får upp besökarantalet. Att få mycket ondig trafik är inget man strävar åt. Det får du ändå frå USA.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-10, 16:32 #3
Nykomling

Nykomling

Med nr 2 menar du 50 länkvänner till?
Oläst 2004-12-10, 16:46 #4
Davves avatar

Davves avatar

Citat:
10 är ganska bra. Sidor inom ungefär samma bransch eller lite lägre PR
Det menade jag,
Citat:
50 är rena länkbyten från alla möjliga sidor ofta helt fel bransch och PR 0 från länksidan
5 gästböcker man skrivit i.
Detta tycker jag bara är onödigt i de flesta fall..
Oläst 2004-12-10, 20:02 #5
Nykomling

Nykomling

Ok, då är jag med. Tack för synpunkten.

Var enbart sökmotorsperspektiv jag frågade alltså, såg nu att min fråga var lite otydligt eftersom jag skrev att jag vill ha mer trafikt, vilket jag givetvis vill. Men det jag undrade om i frågan var vilket sätt som var bäst för att flytta upp min position på vissa sökord.

Håller alla med eller finns det andra ideér?

En fråga till jag har klurat på. Vad räknas som relevanta länkar? Måste de vara relaterade till just det sökord och den verksamhet som jag har (och folk söker på) eller har det en effekt om vi har samma ord i våra företagsnamn trots att just det ordet inte är specifikt för någon bransch och våra verksamheter? Blev rörigt, ett konkret exempel: Mitt företag/hemsida heter IFK Konsult kan jag ha nytta av länkar från någon som har hemsida som heter/har sökord "inredningskonsult" eller" IT-Konsulten" osv om någon söker på "föreläsning viktnedgång". Eller är det enbart om någon söker på konsult som det har ett värde?
Oläst 2004-12-10, 21:39 #6
Davves avatar

Davves avatar

Tänk så här, ju större PR har sidor som länkar till dig ju högr PR får du själv. Har du mycket trafik som inte är den målgrupp du vill åt så är det trakik som sällan återkommer, alltså helt onödigt i stort sett. Har du däremot mindre besökare men i din målgrupp, så kommer en del av dessa komma tillbaka samtidigt som nya hittar till dig. På det sättet bygger du upp en bra trafik. Men det kan ta lite tid.
Oläst 2004-12-20, 10:55 #7
Nick - AGAIGs avatar
Nick - AGAIG Nick - AGAIG är inte uppkopplad
Medlem

Medlem
Nick - AGAIGs avatar

Gör en sökning på dina nyckelord/fraser och notera antalet inkommande länkar på dessa. Ta bort resultat 1 och 10 och gör ett genomsnitt på 2-9 så ser du hur många du behöver ungefär för att göra bra ifrån dig. Relevanta sajter som länkar till dig, utan att du länkar tillbaks, är det bästa, men kanske inte så lätta att finna. För att finna relevanta sidor att länka från skriv i sökfältet "ditt nyckelord"+"lägg till URL" etc,. Mer info om detta på min hemsida nedan. Det är upp till dig vilka nyckelord du optimerar för.

Länkbyte och betal sajter kan du avakta med.

Kolla in /kataloger.html på min hemsida så har du nästan 1.000 kataloger du sedan kan börja regga på!

Mvh Niclas
Nick - AGAIG är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-20, 20:56 #8
Nykomling

Nykomling

Menar du att jag ska göra en sökning och sen kolla hur många länkar mina "konkurenter" på plats 2-9 har?

Kollar man med den metoden är det helt obegriplig hur jag kan ligga efter vissa.
Oläst 2004-12-27, 10:10 #9
Nick - AGAIGs avatar
Medlem

Medlem
Nick - AGAIGs avatar

Citat:
Originally posted by IFK Konsult@Dec 20 2004, 21:56
Menar du att jag ska göra en sökning och sen kolla hur många länkar mina "konkurenter" på plats 2-9 har?

Kollar man med den metoden är det helt obegriplig hur jag kan ligga efter vissa.
Jag utgår från att du gjorde en link:dindomän check i Google? När du sett till att ha åtminstone lika många inkommande länkar som dina konkurrenter på första sidan, så kan du börja fokusera på nästa steg, optimering av själva sidan. Har du inge inkommande länkar och dina konkurrenter massor, spelar det nästan ingen roll hur mycket du optimerar själva sidan. Relevans. Länk text. Google.

Vilken är din sida, och vilket är ditt optimala nyckelord?
Nick - AGAIG är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-27, 14:11 #10
Nykomling

Nykomling

Min sida är www.ifkkonsult.se

Den är till mitt företag som jobbar med viktminskning, kostrådgivng och föreläsningar inom kost för främst idrottare.

Ligger bra till på google på ord som kostrådgivning (2-6:a olika dagar), viktnedgång (4:a), idrottsprestation (1:a) samt föreläsning i kombination med viktminskning/viktnedgång, idrottsprestation mm (1:a).

Skulle vara nöjd med min placering i google om det inte var för sökordet viktminskning, som är betydligt vanligare att folk söker på än viknedgång. Där liggar jag runt 100, med i min uppfattning helt obegripliga sidor före mig.

Jag är en av 9 sidor listade under viktminksning i ODP (demoz), är med i sunets katalog och har ca 140 inkommande länkar enligt msn betasearch, och runt 60 enligt google.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017