FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Vi för en diskussion här om fördelar och nackdelar när det gäller olika typer av cmssystem.
Håller ni med eller har ni invändningar mot följande generella resonemang när det gäller att välja CMS-verktyg? Open Source som Wordpress och Joomla. Fördelar * Billigt * Finns oftast mycket färdiga moduler * Lätt att få tag på programmerare som kan ta över projektet. Nackdelar * Oftast dåligt och svårnavigerat adminverktyg eftersom det är byggt av programmerare utan kunskaper om interaktionsdesign * Dålig dokumentation * Råkar man/kunden ut för en bugg så kan det bli satans dyrt/ta lång tid innan man förstår vad som är fel jämfört med ett egenbyggt. * Svårt att utveckla vidare på egen hand om man t ex vill integrera verktyget med eget affärsystem. Egenbyggt Dvs ett företag har utvecklat och säljer ett cms-verktyg. Fördelar * Full koll på koden - lätt att bygga ut med fler funktioner * Bra support * Bäst för medelstora företag som vill kunna uppdatera sin sajt och inte mer än så. Nackdelar * Dyrt för kunden att utveckla fler moduler * Är sällan speciellt avancerat. * Inte intressant för stora företag. Licensierat t ex Epi server, Lemoon eller Wipcore där ett företag utvecklar själva verktyget och andra företag jobbar som partners och bygger sajter på systemet. Fördelar * Finns flera företag som kan ta över projektet * Tryggt system * Finns många färdiga moduler * Är oftast mer anpassat för att integreras med affärsystem, bokningssystem, intranät eller e-handelssystem. * Bra support * Är extra säljbart åt stora företag. Nackdelar * Dyr uppstartskostnad Finns det någon annan dimension som jag missar? När jag talar om open source med leverantörer av egna system så fnyser de och inte tycker att dom är bra. Att dom inte är tillräckligt avancerad på nåt sätt men jag fattar inte riktigt vad de menar med det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag tycker att du kan baka in tidsaspekten. Exempelvis... det tar längre tid att bygga ett cms-verktyg själv än att köpa ett färdigbyggt osv osv.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Anledningen till att de fnyser åt open source är nog att det är deras i särklass största konkurrent.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Citat:
Kul diskussion i övrigt ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
En nackdel med Open Source är just att öppenheten ökar sårbarheten för dessa system och att alla som använder ett visst system snabbt kan utsättas för attacker när en bugg/lucka upptäcks.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Är det något negativt? Citat:
Om du säger så, då är det 100% att du aldrig har använt exempelvis Wordpress eller Joomla som du har som exempel. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag är med open source sidan i den här diskussionen,
Har någon här testat open CMS eller EZ CMS? Vad är era erfarenheter av dessa? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
hmm på vilket sätt ökar öppenheten sårbarheten för ett system?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|