FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Ja, sista anmälningsdagen är ju 15 april, så jag borde väl ha funderat på det här lite tidigare.
Jag vill gå en intressant utbildning i Göteborg. På gymnasiet läste jag El/data med inriktning på programmering men lärde väl mest att det är inget för mig. Inte för att jag har emot programmering eller så, det lär jag mig nog hellre hemma än vid en skolbänk (har mardrömmar om när man tvingades göra C++ och Java prov med papper och penna). Som sagt, vad finns det för utbildningar i Göteborg som man kan få användning för i framtiden? Jag vill mest ha ett tidsfördriv vid sidan om när jag försöker bygga upp ett företag, och samtidigt ha en utbildning att falla tillbaks mot ifall företaget skiter sig. Något inom ekonomi eller marknadsföring? Är öppen för alla förslag. Läste bara fram till Matematik C i gymnasiet. Så utbildningen bör inte ha några större krav än det. Och jag vill för den delen inte gå någon utbildning med matematik. Fick minst G i alla ämnen och VG-MVG i flera av dem också. Och sist, det är ett krav att det ska vara i Göteborg och jag vill inte läsa på distans. Några förslag? ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Antingen handels eller ky-länk
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
En vettig KY-utbildning tror jag är bra. Alla jag känner som gått sådana har fått jobb och lärt sig vettiga saker.
De är dock inriktade på att just leda till ett yrke. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
En KY-utbildning kan vara bra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
International Project Management 120 hp
Chalmers tekniska högskola (Masternivå) *Inga tentor *En hel del projektarbete *Utbildning på engelska *Ett år i Göteborg och ett halvår i Newcastle Har bara hört gott om denna utbildning |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
lite tufft att börja läsa på Masternivå om du bara har läst på gymnasiet innan.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Masterexamen är påbyggnadsutbildning så du kan inte hoppa på den direkt utan att ha 180hp innan
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Citat:
Nej, jag håller med. Missade att det var Masternivå så den faller ju bort. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Ifall ditt primära intresse är att jobba med ditt företag under utbildningen så skulle jag rekommendera att läsa kurser på handels som först leder till en Bachelor. Förslagsvis företagsekonomi A-B-C, Nationalekonomi A-B, lite juridik, grundkurs ek historia, etc
Har själv gjort detta medan jag gick CTH och ifall din ambition bara är att ta examen medans du arbetar skulle jag säga ovan kurser tar ca 10h i veckan inklusive alla obligatoriska föreläsningar. Företagsekonomin tar lite mer tid medan nationalekonomin nästan inte tar någon tid alls (en till två dagars tentapluggande utan några förkunskaper ifall du bara siktar på G). *edit* per tenta, det är fyra stycken. Företagsekonomikurserna är riktigt användbara och det finns många roliga och bra lärare på GU, riktigt bra bas för att starta eget är företagsekonomi A. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|