FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hejsan!
Nu har jag kommit till den punkten att jag tröttnat totalt på värdelösa routrar. Tänkte införskaffa något som klarar av torrenttrafik, ftp, surfning och filöverföringar lokalt utan att krascha oftare än windows 95. Är det någon som har tips på en bra router för runt 1000 pirater som klarar detta? Har inga krav på trådlöst, men finns det så är det en bonus. Den enda routern som folk talar gott om som jag har hittat är D-Link DIR-655, någon som har erfarenhet av den? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Testat Cisco? Vad jag hört ska Cisco vara väldigt stabil och problem-fri med sina prylar.
Vi har faktiskt också problem med att vår D-link switch kraschar och kortterminalen tappar internetförbindelsen. Min erfarenhet säger som du själv förstår att D(ead)-link suger. Även likaså Netgear, och allt shit som finns hos "Siba". Har tittat lite på Cisco Switchar idag, vi kommer nog köpa en sådan. Får hoppas att det löser vårt problem, och även ditt! ![]() mvh |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Tack för svaret, har du några specifika modeller du har tittat på hos Cisco?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Cisco är stabilt och fungerat alltid, kör man Cisco AP eller router så får du aldrig avbrott. Kör du dlink så får du räkna starta om skiten en gång om dagen minst.
Hur mycket trafik ska du klara? Du kan ju kolla på http://patrikweb.net/~admin/routerperformance.pdf Så har du spec för vilka modeller (routrar som använder cpu) och vad dom klarar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Cisco är att rekommendera. Oftast kostar de lite mer, men samtidigt är det värt det i slutändan. Har jobbat med cisco produkter i 3 år snart och det är överlägset allt annat jag kommit i kontakt med. HP's produkter är alternativ 2 för mig... deras priser är ibland extremt bra till förhållande vad man får.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Ska du köra något L3 så är inte HP något att ha, L2 duger dom bra till.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Mja, det beror på var man ska placera den patrikweb. Men jag kan hålla med till viss del, L3 cisco före L3 HP. Det är ibland en kostnads fråga.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Fast nu ville han ha en router och inte en Switch :P
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
jupp
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Oj, här hände det massor medans jag funderade på egen hand.
Tack för svaren både Brazzan & Patrikweb. Efter lite fundering och titt i plånboken föll valet på en switch istället för router, då jag egentligen inte har någon nytta för varken trådlöst eller routning kändes det bäst att köra på en switch. Valet blev en HP ProCurve Switch 1400-8G, någon input på den? Har hört gott om Hp's ProCurve serie och Ciscoswitchar hittade jag inte så många butiker som sålde, var letar man? Patrikweb, vad är skillnaden mellan Layer 2 och Layer 3? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|